Symonds o nárazových testech: Co všechno musí vůz F1 před prvním výjezdem zvládnout?

Petr Hlawiczka, 15. srpna 2012, 06:50 Google+

Pat Symonds v rozhovoru pro F1 Racing odhaluje tajemství stále se zpřísňujících nárazových testů, kterými musí před každou sezónou procházet monoposty Formule 1.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
test

test | foto: Mercedes AMG F1 Team

Sdílejte článek

Procházely vozy F1 nárazovým testy vždy?
Pat Symonds: Ne. Před rokem 1985 existovalo málo pravidel týkající se bezpečnosti a žádné nárazové testy. První testy otevřely oči. Tehdy se během procedury ukotvil nos k pevné desce a udeřilo do něj velmi těžké kyvadlo. Pamatuji si dobře úplně první test. Došlo k mocnému uderu a nos změnil doslova v karbonový prach. Od té doby jsme urazili kus cesty.

Které části procházejí nárazovými testy?
PS: Provádí se pět dynamických testů (dva čelní nárazy, jeden boční, jeden zadní a jeden náraz na sloupek řízení) a 13 statických testů, které určují schopnost základní struktury zvládnout extrémní síly při vysokorychlostním nárazu. Zatímco dynamickými testy musí projít pouze jedno šasi, statické testy musí podstoupit každé.

Rychlosti se při testech různí. K nárazu u čelního testu dochází při rychlosti 15 m/s (54 km/hod). Nevypadá to jako hodně, jedná se však o náraz do pevného objektu - proto je mnohem prudší než náraz do bariéry, která je navrhována pro absorbování energie.

Jaké jsou rozdíly mezi dynamickými a statickými testy?
PS: Dynamické testy jsou skutečnými nárazovými testy. Při čelním nárazu je šasi uchyceno k vozíku a vystřeleno proti pevné zdi. U bočních testů je šasi uchyceno na místě a těžký vozík narazí do jeho boku. Podobné to je u zadního testu: převodovka a zadní nárazová struktura je uchycena napevno a naráží do nich vozík.

U statických testů se používají velké hydraulické klíny, jež velkou silou zatěžují šasi na různých klíčových místech, ačkoliv tlak při tom narůstá relativně pomalu.

Používají se při nárazových testech figuríny? Jaké síly musí zvládnout?
PS: Figurína se používá pro čelní nárazový test. Musí vážit 75 kg, což je na závodního pilota hodně. Během testu špičkové zpomalení v oblasti hrudníku figuríny nesmí překročit 60 G po dobu delší než 3 milisekundy. To znamená, že během té doby činí hmotnost figuríny 4,5 tuny.


Video: Monokok vozu F1 a nárazové testy (zdroj: Mercedes AMG F1 Team/Youtube)

Jaké síly musí vydržet každá nárazová oblast?
PS: Používají se dva druhy sil. První je boční zátěž aplikovaná na samotnou strukturu. Zajišťuje, že se nezlomí, pokud dojde k nárazu pod drobným úhlem. Pak se používá několik zátěží na šasi, aby se zajistilo, že bude dostatečně silné a zvládne síly, které se mohou objevit v případě nehody.

Například boční strana kokpitu je vystavována tlaku 30 tun, kterému musí odolat pouze s 15 mm prohnutím a bez zjevné strukturální vady.

Jak je chráněna palivová nádrž?
PS: Palivová nádrž je zvláštní případ. Boční strany šasi a podlaha v této oblasti musí projít přísnými zátěžovými testy, ale samotná palivová buňka je vyrobena z materiálu známého jako FT5. Jde o pogumovaný, průrazuvzdorný kevlarový materiál, jenž se používá u obrněných vozidel. K jeho roztržení je zapotřebí téměř 9 tun.

Zpřísňují se testy každý rok?
PS: FIA a týmy se neustále snaží vylepšit bezpečnost, takže zvládnutí těchto testů je těžké. Nejde jednoduše o výrobu něčeho silnějšího nebo pevnějšího. Není snadné vyhovět požadavkům na absorbování velkého množství energie při udržení dostatečně nízkých úrovní zpomalení pro snížení rizika zranění pilota, navíc při náročných fyzických omezeních vozu F1.


Čelní nárazový test formule A1GP (zdroj: Trackcreate Ltd/Youtube)


Zadní nárazový test formule A1GP (zdroj: Trackcreate Ltd/Youtube)

Vytisknout

Diskuze: Symonds o nárazových testech: Co všechno musí vůz F1 před prvním výjezdem zvládnout?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Vzájemná kolize v Monaku urychlila dění v týmu Alpine

Ocon a Alpine se dohodli na ukončení smlouvy

Uvolní Daniel Ricciardo příští rok své místo některému z mladších pilotů?

"Máme luxusní problém." Marko jmenuje talentované mladíky, kteří by mohli brzy debutovat v F1

Finále zlaté éry F1 - Villeneuve, Jones a Laffite na stupních vítězů v Rakousku 1979

Pozře F1 sama sebe? Události v Monaku oživují některé otázky

Rozbitý vůz Sergia Peréze po srážce s vozy Haas v závodě v Monaku

FOTO: GP Monaka od velké havárie v 1. kole po Leclercovo vítězství

Lewis Hamilton s Mercedesem

Špatný pokyn během klíčového okamžiku aneb jak Mercedes zkazil Hamiltonovi závod

Inženýr Andrea Stella hovoří o událostech v Monaku

Norrisovi se nelíbí rozhodnutí o návratu Sainze jr. na původní pozici. Proč se tak stalo?

Esteban Ocon se v Monaku moc nepředvedl

"Vyvodíme z toho důsledky," varuje Ocona naštvaný šéf Alpine

Leclerc se konečně dočkal, po třech pole-position vítězí na domácí půdě

GP MONAKA: Po dramatickém úvodu tone Monte Carlo v nadšení - Leclerc triumfoval

Pierre Gasly si po závodě pustil pusu na špacír

Po závodě jako běsnící tygr, v prohlášení už beránek - Gasly se obul do svého kolegy

Max Verstappen a Sergio Pérez určitě neměli v Monacu důvod k úsměvým (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po závodě - Přešťastný Pérez, Alpine žehlí malér a vinu za kolizi svádí jeden na druhého

  • Pátek

    • 1. Trénink (19:30 - 20:30)
    • 2. Trénink (23:00 - 00:00)
  • Sobota

    • 3. Trénink (18:30 - 19:30)
    • Kvalifikace (22:00)
  • Neděle

    • Závod (20:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. LECLERC, 3. ... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Williams

Měřítka pilotů klesají, Villeneuve by netrestal jen ztrátou míst na roštu

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. FOTO: GP Monaka od velké havárie v 1. kole po Leclercovo vítězství

  2. "Máme luxusní problém." Marko jmenuje talentované mladíky, kteří by mohli brzy debutovat v F1

  3. Ocon a Alpine se dohodli na ukončení smlouvy

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud