Bližší pohled na změny pravidel od roku 2023: Jak chce FIA zkrotit poskakování v F1?

Petr Hlawiczka, 20. července 2022, 06:00 Google+

Zástupci FIA, Formule 1 a technickými řediteli týmů schválili některá doporučení technického poradního výboru (TAC), který měl navrhnout opatření pro zmírnění poskakování nové generace monopostů, které velkou část přítlaku vytvářejí pomocí přísavného efektu podlah. Jak se to projeví v technických pravidlech pro příští sezónu?

Počet komentářů:  4 komentáře (Poslední 22.07. 10:50) Napište svůj názor
Lando Norris s McLarenem MCL35M v Maďarsku

Lando Norris s McLarenem MCL35M v Maďarsku | foto: McLaren

Sdílejte článek

Ještě letos, od závodu v Belgii, dojde pomocí nové metriky FIA na měření vertikálních oscilací a ohebnosti podlah. Od příštího roku pak dojde ke čtyřem výraznějším změnám, které se dotknou také konstrukce současných vozů.

1. Zvýšení okrajů podlah o 25 mm
Podlahy budou muset být na okrajích o 25 mm výše než je tomu letos. Pro týmy tak bude těžší utěsnit zadní část Venturiho kanálů před tlakem okolního vzduchu.

V současnosti lze takto jednoduše zvýšit přítlak, nevýhodou je vyšší náchylnost k odtržení proudění vzduchu po vozem, což vede k nekontrolovanému poskakování (angl. porpoising), které letos postihlo ve větší či menší míře všechna auta.

2. Zvýšení hrdla difuzoru
Nejužší místo v tunelu pod podlahou se nazýváme hrdlem - zde dochází ke změně tlaku, která úžasně urychluje proudění vzduchu a zvyšuje přítlak. Hrdlo se nachází v zadní části tunelu, těsně pod sedačkou pilota.

Změny technických pravidel pro rok 2023

Změny technických pravidel pro rok 2023 | zdroj: Craig Scarborough

Rychlost vzduchu na posledních několika milimetrech mezery mezi tímto místem a vozovkou narůstá exponenciálně, v určitý okamžik se však tato mezera může zmenšit natolik, že dojde k odtržení proudění (tzv. stalling).

Když dojde příští rok ke zvýšení hrdla difuzoru, celá spodní strana monopostu bude mnohem tolerantnější ke změnám dynamické světlé výšky, což zabrání poskakování.

3. Boční testy ohebnosti podlahy
FIA chce snížit boční ohebnost podlah a společně se zvýšením okrajů (viz bod 1) chce omezit možnost jejich využívání k utěsnění bočních okrajů pod monopostem.

4. Přesnější čidla pro měření vertikálního zrychlení
Od GP Belgie bude FIA monitorovat vertikálních zrychlení vozů pomocí již instalovaných senzorů, které byly původně určeny pro zaznamenávání dopadů nehody. Ve zbytku sezóny tedy budou pokrývat dva účely, ale již od té příští dojde k využití specifických senzorů pro přesnější zaznamenávání vertikálního poskakování.

img-responsive

Podlaha Aston Martinu AMR22 ve Spielbergu | foto: Petr Hlawiczka / F1NEWS.cz / INCORP images

Tato opatření byla poprvé představena technickým poradním výborem ve čtvrtek v Rakousku, FIA je následně přijala se slovy: "Je naší zodpovědností a výsadním právem zasahovat do bezpečnostních záležitostí. Přesným důvodem, proč pravidla taková opatření umožňují, je umožnit přijmout rozhodnutí, jež nebudou ovlivněna soutěžní pozicí, ve které se každý tým nachází."

"Tato opatření budou brzy předložena ke zvážení a schválení Světové radě motorsportu, protože pro týmy Formule 1 je životně důležité, aby měly jasno v pravidlech, podle kterých budou navrhovat své vozy," vysvětluje FIA ve svém prohlášení.

Vytisknout

Diskuze: Bližší pohled na změny pravidel od roku 2023: Jak chce FIA zkrotit poskakování v F1?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 4, poslední 22.07.2022 10:50 Vložte komentář

Zobrazeny poslední 4 komentáře. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Fernando Alonso v F1 pokračuje ve své dlouhé kariéře

"19 jezdců si teď myslí, že letos titul nezískají." Kdo se podle Alonsa stane šampionem?

Carlos Sainz s novým Ferrari v Bahrajnu

Sainz hledá tým, kde by měl nejlepší šanci na zisk titulu. Jak rychlé je nové Ferrari SF-24?

Valtteri Bottas s novým Sauber Kick C44 - Ferrari při testech v Bahrajnu

FOTO: Nové vozy v akci během předsezónních testů v Bahrajnu

Charles Leclerc s novým Ferrari SF-24 při testech v Bahrajnu

Závěr předsezónních testů v Bahrajnu - v poslední hodině překvapil Cunoda, Leclerc uhájil vedení

Charles Lecler s novým Ferrari SF-24 při testech v Bahrajnu

Druhý den testů v Bahrajnu nejrychlejší Ferrari, Red Bull ztrácel tři čtvrtě sekundy

Alexander Albon při testu nového Williamsu FW46

V Bahrajnu začaly předsezónní testy, Verstappen s "revolučním" Red Bullem dominoval

Nový Red Bull RB20

Nálada u Red Bullu po prvotním testu RB20? Coulthard sděluje své dojmy, hodnotí soupeře

Verstappen v souboji s Leclercem

Verstappen k Ferrari? "Nikdy neříkej nikdy," komentuje Max

Leclerc testuje nové Ferrari SF-24

VIDEO: Ferrari SF-24 poprvé v akci ve Fioranu

Red Bull RB20

Mistrovský Red Bull odhaluje novou zbraň R20. Podaří se Neweymu opět zaskočit soupeře? + FOTO

  • Čtvrtek

    • 1. Trénink (12:30 - 13:30)
    • 2. Trénink (16:00 - 17:00)
  • Pátek

    • 3. Trénink (13:30 - 14:30)
    • Kvalifikace (17:00)
  • Sobota

    • Závod (16:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. ALBON, 2. ALONSO, 3. BOTTAS... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Max Verstappen a Charles Leclerc ve Velké ceně Miami

Šéf vývoje motorů Red Bullu čeká, že ve Francii budou mít nad Ferrari převahu.…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Druhý den testů v Bahrajnu nejrychlejší Ferrari, Red Bull ztrácel tři čtvrtě sekundy

  2. Závěr předsezónních testů v Bahrajnu - v poslední hodině překvapil Cunoda, Leclerc uhájil vedení

  3. FOTO: Nové vozy v akci během předsezónních testů v Bahrajnu

  4. Sainz hledá tým, kde by měl nejlepší šanci na zisk titulu. Jak rychlé je nové Ferrari SF-24?

  5. "19 jezdců si teď myslí, že letos titul nezískají." Kdo se podle Alonsa stane šampionem?

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud