Jsem opravdu překvapený množstvím zlých manévrů v letošním roce - a počtem jezdců, kteří zkrátka nereagují na penalizace, jež jsou jim udělovány. Očekávali byste, že se poučí a budou reagovat odlišně, ale někteří opakovaně jezdí bez selského rozumu či umění.
Hamilton vs. Maldonado ve Valencii
Vezměte si závod ve Valencii a souboj Lewise Hamiltona s Pastorem Maldonadem. O čem to celé bylo? Maldonada letos už mnohokrát švihli přes zápěstí, takže byste si mysleli, že v určitou chvíli přestane. Kolik bodů a kolik peněz jeho ježdění letos stojí Williams?
Piloti si potřebují uvědomit to, že když jsou na vnějšku, nediktují způsob průjezdu zatáčkou - nejsou-li vpředu. To je vše, velmi jednoduché. A když jste svými předními koly za jiným závodníkem, musíte se stáhnout.
Pilot, který je stále na dráze a před vámi, má plné právo volit si vlastní závodní stopu při nájezdu do zatáčky, takže proč k čertu Maldonado vjel zpět na dráhu v místě, kde došlo ke kontaktu s McLarenem? Mohl jej předjet v další zatáčce, protože věděl, že Hamilton má pneumatiky sjeté.
Villeneuve je pro přísnější postihy pilotů (ilustrační foto: Williams F1 Team)
Pokud všemi čtyřmi koly vyjedete mimo dráhu, přenecháváte zatáčku. Jste technicky mimo trať a na některých okruzích by v tomto místě byla tráva. Asfalt tam je pouze kvůli bezpečnosti: je to lepší než narazit do zdi, ale neznamená to, že únikovou zónu můžete využívat pro závodění.
Řešení - přísnější tresty?
Myslím, že problém spočívá v udělovaných penalizacích - možná zkrátka nejsou tou správnou odpovědí. Pokud by piloti přicházeli o mistrovské body nebo by jim byla zakázaná účast v jednom či ve dvou příštích závodech, pak by možná měly větší vliv ve smyslu výuky pilotů v tom, jak by se měly chovat, když jsou mimo trať.