Zajímavá čísla z vývoje nových vozů F1 pro sezónu 2022 - ztráta přítlaku aut za sebou klesne z 46 na 18 %

Petr Hlawiczka, 9. února 2022, 06:30 Google+

Nacházíme se na prahu přelomové sezóny Formule 1, v níž začínají platit nová technická i sportovní pravidla. Kvůli nim muselo 10 týmů začít s návrhem monopostů od nuly. V článku přinášíme několik čísel z jejich vývoje.

Počet komentářů:  34 komentářů (Poslední 09.02. 21:10) Napište svůj názor
Koncept monopostu pro sezónu 2022 vytvořený sportovním týmem FIA

Koncept monopostu pro sezónu 2022 vytvořený sportovním týmem FIA | foto: Formula1.com

Sdílejte článek

"Od prvního okamžiku, kdy jsme se v roce 2017 začali věnovat této činnosti s ohledem na vůz pro rok 2021 [debut odsunut na 2022 kvůli pandemii Covid-19], jsme na to vynaložili hromadu zdrojů a miliony liber, k čemuž nikdy dříve nedošlo," uvádí technický ředitel F1 Pat Symonds.

"Prozkoumali jsme to do mrtě. Byli jsme k sobě velmi kritičtí, zapojili jsme týmy a umožnili jsme jim kritizovat. Nikdy dříve se nevynaložilo tolik práce na nová pravidla v žádné oblasti, ať už jde o aerodynamiku, pneumatik či motor," pokračuje.

img-responsive

Pat Symonds (vlevo) a Nicholas Tombazis si v aerodynamickém tunelu prohlížejí model vozu pro rok 2022 | foto: Formula1.com


Z vývoje nové generace vozů vyčnívá několik zajímavých čísel, která publikovaly oficiální stránky F1 (video o nich najdete zde):


500 000

Gigabajtů. Neboli půl petabajtu. To je množství dat nasbíraných sportovním týmem F1 během počítačových CFD simulací (pro připomínku: na DVD se vejde necelých 5 GB). Toto množství sepsaných dat by zaplnilo 10 milionů kartotékových skříněk o 4 šuplících. Nebo chcete-li, jde o třetinu fotografií na Facebooku.


471

Tolik let by zabraly výpočty lepšímu domácímu počítači s procesorem Intel i9, konkrétně 16,5 milionů výpočetních hodin jádra. "Naše CFD modely počítají s 150 - 600 miliony buňkami a jsou propočítávány na vysoce výkonných cloudových výpočetních systémech AWS [Amazon Web Services]. Nejrychlejší výsledky F1 simulací dostaneme za 2,5 hodiny po odeslání zadání," přibližuje šéf vývoje aerodynamiky u FIA Jason Somerville.

img-responsive

CFD simulace minulé generace vozu F1 | foto: Aston Martin


140

milionů dolarů (kolem 3 miliard Kč) - to je rozpočtový strop všech týmů v této sezóně. Nakonec došlo k úpravě na 142,4 mil. dolarů pro rok 2022, což nezahrnuje některé věci, jako například výdaje na marketing. Přesto jde o klíčové číslo, které má pomoci vyrovnat startovní pole.


50

procent je špičkové tepelná efektivita současných přeplňovaných hybridních pohonných jednotek. Před rokem 2014 šlo u atmosférických V8 motorů v F1 o 32 %. U těch nejlepších silničních vozů se pohybuje mezi 40 - 45 %.


40

Let neboli čtyři dekády uplynuly od doby, kdy v F1 naposledy závodily vozy s přísavným efektem, tedy s přítlakem vytvářeným spodní částí vozů. Letos se o to postarají nově navržené 3D podlahy společně s přepracovanými předními a zadními křídly. Ztráta přítlaku při jízdě vozů za sebou bude mnohem nižší, což zlepší závodění i možnosti pro předjíždění.

img-responsive

3D podlaha nové generace vozů pro rok 2022 | foto: Formula1.com

20

různých konceptů vytvořit sportovní F1 tým FIA, každému přiřadil písmeno fonetické abecedy. Finální počin dostal přídomek "uniform." Při bližším pohledu na součástí však dojde na tisíce, jak vysvětluje Somerville: "Existovalo 20 formálních základních verzí, ale každý krok se skládal ze stovek individuálních CFD simulací, kde docházelo ke kontinuálnímu vývoji a vylepšování návrhu. Celkově jsme uskutečnili přes 10 000 CFD simulací!"


18

palců - jde o velikost pneumatik, které bude Pirelli letos dodávat F1. Proti loňským 13" došlo k jejich přepracování od nuly. Italský výrobce věnoval 10 000 hodin testování uvnitř, 5000 hodin simulaci, a vytvořil 70 virtuálních prototypů, než je devět týmů vyzkoušelo v roce 2021 na okruzích, kde s nimi ujely 20 000 km. V konečném důsledku by měly fungovat při širším teplotním rozpětí, s nižším přehříváním a nižší degradací.

Zadní část nové generace vozů F1

Zadní část nové generace vozů F1 | zdroj: Formula1.com

10

procento biosložky nového E10 paliva. Jde o součásti snahy Formule 1 o udržitelnost a cíle dosáhnout do roku 2030 nulové emise uhlíku. Při takovém podílu nebude docházet téměř k žádným emisím oxidu uhličitého. Cílem F1 je zajít mnohem dál a přejít v budoucnu na 100% biopalivo.

4

procenta - výše zmíněná ztráta přítlaku, pokud pojede jeden vůz 20 metrů za druhým. Loni přitom šlo o 35 %. Při desetimetrovém odstupu mezi vozy by ztráta přítlaku měla dosahovat 18 %, zatímco minulý rok se pohybovala kolem 46 %.

Díky nové aerodynamice bude vzduch za vozy čistější, následující auto bude ztrácet mnohem méně přítlaku

Díky nové aerodynamice bude vzduch za vozy čistější, následující auto bude ztrácet mnohem méně přítlaku | zdroj: Formula1.com

Vytisknout

Diskuze: Zajímavá čísla z vývoje nových vozů F1 pro sezónu 2022 - ztráta přítlaku aut za sebou klesne z 46 na 18 %

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 34, poslední 09.02.2022 21:10 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 34 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Model monopostu F1 v aerodynamickém tunelu Mercedesu

Proč se Mercedes nemůže dostat do formy? Wolff přiznává vážné problémy s korelací

Carlos Sainz v Austrálii

Šéf Red Bullu potvrzuje, že uvažují o Sainzovi jako o náhradě za Péreze

Pro pilota není nikdy příjemné, když se místo závodu jenom dívá - to platí i pro Logana Sargeanta

Proč Williams neměl v Melbourne rezervní vůz? Zpověď šéfa stáje

Lando Norris s McLarenem MCL38

"Na stříbrného Leclerca jsme měli, blížíme se Ferrari i Red Bullu," těší Norrise

Sargeant závod vůbec nejel a Albon neskrýval rozčarování

PROHLÁŠENÍ po závodě v Austrálii: Ferrari na vrcholu blaha, ostatní doufají ve zlepšení

Fernando Alonso sice o body nepřišel, ale pohoršil si v pořadí

Alonso vyfasoval trest za podíl na Russellově nehodě, pořadí se mění + VIDEO

George Russell skončil závod na první pohled děsivou havárií

GP AUSTRÁLIE: Spanilá jízda Ferrari s dramatickou havárií v závěru

Start závodu v Austrálii

GRAFIA: Startovní rošt v Melbourne po penalizaci Péreze - těží z toho oba McLareny

Sergio Pérez a Christian Horner museli zkousnout Mexičanovu penalizaci

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Verstappen skromný, Ferrari odhodlané

Hamilton prozatím tápe a v Melbourne mu brány Q3 zůstaly zavřené

KVALIFIKACE: Verstappen ve finále zabral, Leclerc zkazil poslední pokus, Pérez potrestán

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. LECLERC, 3. ... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Red Bull se chystá odhalit svůj nový monopost

Red Bull žádné zvláštní detaily během představení nového vozu neodhalí,…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Alonso vyfasoval trest za podíl na Russellově nehodě, pořadí se mění + VIDEO

  2. GP AUSTRÁLIE: Spanilá jízda Ferrari s dramatickou havárií v závěru

  3. PROHLÁŠENÍ po závodě v Austrálii: Ferrari na vrcholu blaha, ostatní doufají ve zlepšení

  4. KVALIFIKACE: Verstappen ve finále zabral, Leclerc zkazil poslední pokus, Pérez potrestán

  5. PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Verstappen skromný, Ferrari odhodlané

  6. V pátek byli v Austrálii nejrychlejší Norris a Leclerc

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud