Spalovací motory mají "dlouhou budoucnost." Přejde F1 na dvoutakty? + VIDEO

Petr Hlawiczka, 24. ledna 2020, 06:30 Google+

Formule 1 nebude dle svých představitelů nikdy plně elektrická, jak je v současné době v módě v automobilovém průmyslu. Spalovací motory v ní mají velkou budoucnost, dokonce se v ní uvažuje o zajímavém přechodu na ty dvoudobé.

Počet komentářů:  7 komentářů (Poslední 25.01. 16:04) Napište svůj názor
Desetiválcový motor Mercedes FO110H, jenž poháněl McLaren MP4-14

Desetiválcový motor Mercedes FO110H, jenž poháněl McLaren MP4-14 | foto: McLaren

Sdílejte článek

Zatímco automobilky přesouvají svou pozornost k elektrickému pohonu, podle šéfa motorového oddělení Renaultu Rémiho Taffina se ty spalovací o svůj osud ve Formuli 1 nemusí obávat.

"Mnoho lidí spalovací motory pohřbívá, já si však myslím, že mají dlouhou budoucnost. Podívejte se na současný motor: odvádíme velmi dobrou práci v co nejefektivnějším spalování paliva!" poukazuje Taffin na současné pohonné jednotky, jež překračují 50% účinnost.

Během závodu si vystačí se 110 kg paliva, přičemž s 1,6litrovým spalovacím motoru dokáži poskytovat výkony kolem 1000 koní, přičemž motorgenerátor pro rekuperaci kinetické energie (MGU-K) se stará o 161 koní. Během jednoho kola může při brzdění zrekuperovat 2 MJ energie, díky napojení na klikovou hřídel však může uvolnit až 4 MJ. Efektivitu pohonné jednotky pomáhá dále zvýšit motorgenerátor pro rekuperaci tepelné energie (MGU-H), jehož výkony nejsou v pravidlech limitovány.

img-responsive

Loňská pohonná jednotka Hondy RA619H | foto: Honda Racing F1

"Problémem je, že hodně mizerně propagujeme to, čeho jsme dosáhli. Motory však nejsou tak efektivní pouze díky hybridní části. Spalovací motor v tom hraje velkou roli, to bychom měli lépe vysvětlovat," pokračuje Taffin.

"Otázkou pro budoucnost bude, jestli bychom měli klást větší důraz na hybridní složku nebo upřednostnit ekologičtější paliva," přemýšlí šéf motorového oddělení Renaultu.

Návrat dvoudobých motorů?

Technický ředitel Formule 1 Pat Symonds před 2 týdny překvapil na automobilové konferenci myšlenkou možného přechodu na dvoudobé motory ze současných čtyřdobých: "Moc rád bych viděl, jak přejdeme na dvoutakty. Jsou mnohem efektivnější a navíc vytvářejí skvělý zvuk z výfuku."

Už by se ale pochopitelně nejednalo o ty smradlavé motory, které s benzínem spalovaly také olej. Technologie pokročily, během závodu by se tedy nevytvářely oblaky modrého štiplavého kouře, jež zkušenější generace pamatuje z wartburgů, trabantů či starších motocyklů.

Schéma starého dvoutaktního motoru (vlevo) a nově vyvíjená verze (vpravo)

Schéma starého dvoutaktního motoru (vlevo) a nově vyvíjená verze (vpravo) | zdroj: Priestley, Marc

"Náš závazek pokračovat se současnými motory do roku 2025 nám poskytuje hodně času, abychom se ujistili, že další krok bude opravdu dobrý. Příští pohonná jednotka F1 by mohla být tou poslední, která by měla co do činění s uhlovodíky, nicméně existuje poměrně velká šance, že bychom i potom měli spalovací motor, které by jezdily na vodík," popisuje  Symonds.

"Spalovací motory mají mnohem delší budoucnost, než si politici představují, protože ti ve všem spoléhají na elektrická vozidla - existuje ale spousta důvodů, proč nejsou dobrým řešením pro všechny," upozorňuje na negativní současný trend rádobyekologů.

O překvapivém opuštění čtyřtaktů dále říká: "Velký výzkum se věnuje dvoutaktním motorům, které jsou známe pro svůj kouř a hluk v sekačkách, spíše než pro svůj potenciál ve vrcholné disciplíně motorsportu. Je však celkem zřejmé, že když pumpujete pohybujete válcem nahoru a dolů, tak z něj můžete dostat práci při každém pohybu dolů než jen při každém druhém," podotýka. Jde sice o starý nápad, ale jeho realizace ale není jednoduchá.

"Válec naproti němu se vrací, a už přitom dochází k výrazně nadřazené 50% efektivitě u silničních aut. Přidejte si k tomu moderní přímé vstřikování, přeplňování a nový systém zapalování, a nové podoby dvoutaktních motorů budou velmi efektivní a s nízkými emisemi. Myslím, že mají světlou budoucnost," vyzdvihuje Symonds jejich výhody včetně plnění těch nejpřísnějších emisních norem, výkonnost či jednoduchost spojenou s absencí ventilových rozvodů. Spotřeba oleje by přitom nepřevyšovala jejich současné čtyřdobé souputníky.

Video: Jak funguje moderní dvoudobý motor (zdroj: Achates Power)

Loading...
 
Vytisknout

Diskuze: Spalovací motory mají "dlouhou budoucnost." Přejde F1 na dvoutakty? + VIDEO

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 7, poslední 25.01.2020 16:04 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 7 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Start Velké ceny San Marina 2003 v Imole

Místo Číny do Imoly? Italský okruh nabízí narychlo pomoc

Racing Point RP20

Racing Point odhaluje nový růžový vůz RP20

Nový Williams při prvotním testu v Barceloně

Williams ukázal svou formuli pro rok 2020: FW43 barevně překvapil. A už létá po Barceloně

Zadní část nového Renaultu RS20

"Budoucnost Renaultu v F1 je teď jistější," ujišťuje Abiteboul

Start závodu v Melbourne

Okruh v Albert Parku se dočká úprav. Co se změní?

Pierre Gasly v kombinéze pro sezónu 2020

Gasly se toho nebojí. Jeho cílem je zopakovat pódium z Brazílie

AlphaTauri AT01 - Honda

AlphaTauri prezentuje AT01 - nejlepší ze zbytku pole?

Lewis Hamilton s novým Mercedesem W11

Mercedes představil nový vůz W11, Hamilton s Bottasem s ním již krouží po dráze

Alfa Romeo C39 na dráze

Nová Alfa Romeo C39 zachycena v černých barvách při prvním testu ve Fioranu

Nový McLaren MCL35

McLaren se snaží u MCL35 vyřešit slabinu středu pole. Key o svém díle, užší karosérii a lehčím lakování

Průběžné pořadí šampionátu:

1. HAMILTON, 2. BOTTAS, 3. VER... Celé pořadí

reklama

Doporučujeme

Pohonná jednotka Renault RE17

"Máme druhý nejlepší motor," zní z Renaultu. V čem udělali Francouzi největší…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. McLaren ukázal MCL35 - opět blíže k absolutní špičce? + VIDEO

  2. Mercedes představil nový vůz W11, Hamilton s Bottasem s ním již krouží po dráze

  3. Red Bull odhaluje nový RB16, Verstappen ho už prohání po Silverstonu

  4. AlphaTauri prezentuje AT01 - nejlepší ze zbytku pole?

  5. Renault se pochlubil novým RS20 - bude s ním moci bojovat o pódia?

  6. Nová Alfa Romeo C39 zachycena v černých barvách při prvním testu ve Fioranu

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud