Lotus s vozem E20 míří do USA, bude testovat v aerodynamickém tunelu v plné velikosti

Petr Hlawiczka, 30. března 2012, 06:50 Google+

Lotus letos nebude testovat na rovinkách, všechny čtyři dny smění za testování s plnohodnotným vozem v aerodynamickém tunelu v USA. Příští týden tam zamíří s šasi E20-01, s nímž ve Velké ceně Malajsie nastoupil Romain Grosjean.

Počet komentářů:  9 komentářů (Poslední 31.03. 13:04) Napište svůj názor
aerodynamika

aerodynamika | foto: Windshear, Inc.

Sdílejte článek

Poškozené šasi E20-01 se po víkendu v Sepangu, kde zažilo kolizi se Schumacherem a nakonec skončilo ve štěrku, ve středu vrátilo do továrny. Lotus jej v rámci vývoje prověří o tomto víkendu na testovací stolici v továrně a příští týden vyzkouší v aerodynamickém tunelu v Americe. Znovu do akce se dostane až na konci dubna během závodu v Barceloně, poté zamíří opět do zámoří k Velké ceně Kanady.

Týmy ve svých aerodynamických tunelech obvykle pracují s 50% či 60% modely. Lotus však po devítidenní přestavbě ve speciálním tunelu v Severní Karolíně v USA otestuje svůj monopost v plné velikosti. Tamější tunel Windshear patří k nejmodernějším na světě: je 3 m široký, 9 m dlouhý a podlaha (pás z nerezové oceli) se může pohybovat stejnou rychlostí jako proudící vzduch, tj. 290 km/hod.

Ventilátor přitom prohání tunelem 2,85 milionů metrů krychlových vzduchu za minutu a spotřebovává 7 megawattů. V tunelu dokážou udržovat konstantní teplotu při všech rychlostech větru, což je kritické pro opakovaný sběr dat (další technické parametry tunelu zde).


Pod aerodynamickým tunelem Windshear (foto: windshearinc.com)

"Umožňuje nám to věrně napodobit proudění vzduchu přes skutečné auto, abychom viděli, jak se chová. Je to velmi užitečný, řízený způsob analýzy vozu v jeho současné konfiguraci, což umožňuje porovnat data s naším 60% aerodynamickým tunelem a CFD. Rovněž to poskytuje dobrou příležitost pro zkoušení nových dílů na voze a předvídání jejich výkonu," popisuje manažer závodního týmu Paul Seaby.

Příprava vozu pro takový test ale není jednoduchá: "Nejprve musíte namontovat hydraulické přední zavěšení, které automaticky mění světlou výšku. Odpadá tak potřeba vůz neustále manuálně upravovat. Jedná se o nový systém, musí být namontovaný předem.

Vůz bude mít nainstalovanou také speciální převodovku bez diferenciálu, což nám umožní volně otáček kola. A nakonec bude pokryt elektronickými senzory pro sběr dat, takže celkově se jedná o spoustu práce a podstatnou proměnu standardního vozu."

Pravidla určují přesné množství času a zdrojů, které týmy mohou věnovat vývoji monopostu, každá sekunda testování se počítá. Proto musí být před přistáním v Americe připraven nejen vůz, ale také veškeré nové díly.

Jak omezují pravidla testování v aerodynamickém tunelu s vozem plné velikosti? "Spadá to do množství testů, které můžeme podniknout během roku. Pravidla nám poskytují čtyři dny aerodynamických testů na dráze s omezením na 100 km denně. Každý z nich může být vyměněn za testování v aerodynamickém tunelu [v plné velikosti]."


Lotus svůj aerodynamický tunel loni přestavěl pro testování 60% modelů
(foto: Lotus F1 Team)

Lotus se rozhodl, že letos na rovinkách v reálu vůbec testovat nebude - stejně jako loni: "Rozhodli jsme se vyměnit všechny přidělené dny pro testování aerodynamiky na dráze za testování v aerodynamickém tunelu [1 den na dráze = 4 hod v tunelu, pozn. red.]. Udělali jsme to i minulý rok a zjistili jsme, že to je významným přínosem."

"Vzhledem k tak omezenému počtu testovacích dní je čas pro vývoj cenným zdrojem. Abychom z něj dostali maximum, předem nasadíme každý nový díl, který hodláme otestovat, abychom se ujistili, že ho dokážeme rychle vyměnit."

Inženýři Renaultu proto již na počátku tohoto týdne zamířili do Ameriky, aby se ujistili, že vše funguje a je připraveno - včetně kompatibility softwaru. "Je to důležité, abychom měli jistotu, že od počátku budeme moci naplno testovat," dodává Sealby.

Vytisknout

Diskuze: Lotus s vozem E20 míří do USA, bude testovat v aerodynamickém tunelu v plné velikosti

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 9, poslední 31.03.2012 13:04 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 9 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Konečně! Tak většina soupeřů i médií hodnotí první Norrisovo vítězství (ilustrační foto).

GP USA: PROHLÁŠENÍ po závodě - zářící Norris a zástup gratulantů

Lando Norris se po patnácti pódiích konečně dočkal vítězství (ilustrační foto)

GP USA: Norris se zapsal do Zlaté knihy vítězů, penalizace měří pořadí

Valtteri Bottas je jedním z těch, kteří navzdory neúspěšné pozici na startu věří v progres

GP USA - PROHLÁŠENÍ po sprintu a kvalifikaci - prakticky celé pole chce usilovat o body

Lewis Hamilton tentokrát zabránil blamáži, ale optimální formu stále nemá

GP USA: Verstappen poprvé vyhrál v Miami kvalifikaci, Leclerc mu šlapal na paty

Daniel Ricciardo dokázal ubránit velmi cenné umístění

SPRINT USA: Verstappen na pohodu, Ricciardo ubránil druhé Ferrari + ohlasy

Max Verstappen s novým Red Bull RB20 při testech v Bahrajnu

GP USA: Rozstřelu vládl Verstappen. Mercedes selhal, Ricciardo zazářil

Charles Leclerc v tréninku strávil na trati symbolický čas

GP USA: Verstappen si pohrál s konkurencí, chybující Leclerc zcela vyhořel

Ferrari před GP Miami

Ferrari se barví do modra, v Miami představí nového hlavního sponzora + VIDEO

McLareny ve Velké ceně Austrálie

Jak velké vylepšení veze McLaren do Miami?

Adrian Newey přemýšlí o své budoucnosti

Odejde Newey k Ferrari? K překvapivému kroku se vyjadřuje jeho kamarád Patrese

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Red Bull

Vettel za nadávky a vztyčování prostředníčku potrestaný nebude

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Ferrari se barví do modra, v Miami představí nového hlavního sponzora + VIDEO

  2. GP USA: Norris se zapsal do Zlaté knihy vítězů, penalizace měří pořadí

  3. GP USA: Rozstřelu vládl Verstappen. Mercedes selhal, Ricciardo zazářil

  4. SPRINT USA: Verstappen na pohodu, Ricciardo ubránil druhé Ferrari + ohlasy

  5. GP USA: PROHLÁŠENÍ po závodě - zářící Norris a zástup gratulantů

  6. GP USA - PROHLÁŠENÍ po sprintu a kvalifikaci - prakticky celé pole chce usilovat o body

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud