Zemřel bývalý pilot Johnny Dumfries, jeden z aristokratů F1

Robert RoBertino Pavelka, 23. března 2021, 01:35 Aktualizováno 23.3.2021, 08:25 Google+

Před půldruhým měsícem jsem shromažďoval materiály pro "šlechtický" článek o nositelích modré krve v F1. Ve snu by mě nenapadlo, že se k jednomu z uvedených jmen tak brzo vrátím a v nejhorší možné kombinaci.

Počet komentářů:  1 komentář (Poslední 23.03. 21:17) Napište svůj názor
Johnny Dumfries s Lotusem 98 T s motorem Renault V6 Turbo při Grand Prix Velké Británie 1986

Johnny Dumfries s Lotusem 98 T s motorem Renault V6 Turbo při Grand Prix Velké Británie 1986 | foto: Tim Marshall

Sdílejte článek

Smutná zpráva dorazila v podvečerních hodinách 22. března z Mount Stuart, rodinného sídla pilota, jehož celé jméno znělo John Colum Crichton-Stuart, sedmý markýz z Bute (případně Dumfries). "Nezlomný duch a energie, která Johnův život provázela, budou celé rodině chybět, stejně jako jeho vřelost a nekonečná láska, kterou svojí rodinu zahrnoval. Jeho srdce bylo pevně zakořeněno na ostrově Bute, kde trávil většinu času. Byl nositelem moderních myšlenek a inspirativním člověkem, jenž změnil rodinný dům na progresivní a funkční zařízení pro širokou veřejnost. Od roku 2005 zpřístupnil zahrady a venkovský statek přenechal charitativní organizaci. Mezi jeho ostrovní projekty patří mezinárodně uznávané Bute Fabrics a v neposlední řadě Kerrylamont Center for Rural Excellence a Bute Yard. Jako filantrop a předseda správní rady Mount Stuart Trust bylo cílem jeho zájmu Skotsko a západní pobřeží," ,můžeme se dočíst v úplném prohlášení Johnovy rodiny. Bývalý pilot zesnul ve večerních hodinách po krátké, těžké nemoci.

Svět ho znal pod jménem Johnny Dumfries (*26. 4. 1958) a honosné aristokratické prostředí opustil krátce po své plnoletosti, aby se věnoval závodní činnosti. Jak už bylo řečeno v uvedeném článku Šlechtici ve Formuli 1 (více zde), začínal skutečně od nuly a první peníze (ač by o ně nikdy nemusel mít nouzi) si vydělával jako řidič transportéru v týmu Franka Williamse. Po úspěšném působení v britském šampionátu F3 (1984) a poněkud rozpačité následující sezóně v F3000 strávil nějaký čas jako testpilot Ferrari a dostal nabídku jezdit po boku Ayrtona Senny ve stáji Lotus. Ayrton prosadil, že původně zvažovaný Derek Warwick nebude angažován, takže druhou volbou byl Dumfries. Jenže nadějný mladík se s novou úlohou nedokázal dobře popasovat.

img-responsive

S Ayrtonem Sennou prožil Dumfries zajímavý, ale nepovedený ročník | foto: Williams F1 Team

"Byl jsem z té situace dost vystrašený, všechno to pro mě bylo trochu nešťastné. Warwick byl hodně prosazován, měl dost zastánců, takže to vůči mně nebylo tak docela fér, přestože jsem měl dobré reference. Přitom v Riu to celkem šlo, nebyl jsem na začátek sezóny nějak špatně připraven. Měl jsem za sebou testy s Ferrari (1985) a Lotus si vyzkoušel, takže jsem byl celkem fit. Brazílie mě povzbudila, ale v prvních evropských závodech jsem přestal být konkurenceschopný. Pak jsem v Monte Carlu havaroval v tréninku, což byla katastrofa - moje sebevědomí se zhoršovalo a to pro pilota není nic dobrého," uvedl Johnny v roce 2011 při vzpomínce na své angažmá. V Brazílii při debutu obsadil 9. místo. 

On sám litoval faktu, že se do F1 nedostal o rok dříve. "V roce 1984 jsem dominoval a následující sezóna za moc nestála. Bylo by lepší, kdybych nastoupil hned. Navíc v Lotusu byla zvláštní situace. Manažer Peter Warr byl doslova zblázněný do Senny, jako by nikdo jiný neexistoval. Ale pořád to byl jeden z nejlepších týmů a taková nabídka se neodmítá. Jenže pak jsme vyvíjeli novou šestistupňovou převodovku, poklesl počet najetých kilometrů a to na mě mělo deprimující vliv," pokračoval Dumfries.

"Už během sezóny 1986 mi bylo jasné, že se u Lotusu neudržím a moje šance na setrvání v F1 jsou hodně omezené. Potřeboval bych sponzora, jenže jsem ho neměl. Chtěl jsem využít svou šanci a ono se to nepovedlo," shrnul své působení v F1 Dumfries, jenž své kvality předvedl v závodech TWR a v roce 1988 se zapsal s krajanem Andy Wallacem a Holanďanem Janem Lammersem mezi vítěze 24 hodin Le Mans na voze Jaguar XJR-9.

Ve Formuli 1 absolvoval Johnny Dumfries 15 závodů, v Grand Prix Monaka se nedokázal po tréninkové nehodě kvalifikovat. Získal tři body za páté místo v Maďarsku a šesté ve svém posledním závodě v F1 (Austrálie), kromě toho v dalších čtyřech závodech dojel v první desítce. V ostatních závodech cíl neviděl.

Vytisknout

Diskuze: Zemřel bývalý pilot Johnny Dumfries, jeden z aristokratů F1

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 1, poslední 23.03.2021 21:17 Vložte komentář

Zobrazen poslední komentář. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Valtteri Bottas - kvalifikace Baku

Druhý trénink pod nadvládou Mercedesu. Red Bull ztrácí

Max Verstappen patří k favoritům na vítězství

Verstappen na úvod v Maďarsku těsně před Mercedesy, ve formě je i Ferrari

Lewis Hamilton - kvalifikace Baku

Mercedes doufá, že zamítnutí žádosti Red Bullu ukončí snahu o pošpinění Hamiltona

Lewis Hamilton naráží do Maxe Verstappena, ten končí ve zdi

Máme nové důkazy, které dostávají kolizi s Hamiltonem do jiného světla, tvrdí Marko. FIA zamítá

Nico Hülkenberg při pátečním tréninku v Silverstone

Hülkenberg oslovil týmy a čeká. Závodil by zadarmo?

Lewis Hamilton v Baku před Maxem Verstappenem

Mercedes favoritem na vítězství v Maďarsku? "Naivní"

Tiskovka po závodě v rakouském Štýrsku

V Silverstone to byl závodní incident, říká Rosberg. Koho favorizuje v Maďarsku?

Carlos Sainz a Charles Leclerc čekají, že skončí hned za špičkou v podobě Mercedesu a Red Bullu

Ferrari mít na vítězství v Maďarsku nebude, horší výsledek očekává i McLaren - trať mu nesedí

Mick Schumacher potřebuje zvláštní přístup ohledně závodní sedačky v kokpitu

Schumacher se konečně dočká nové závodní sedačky

McLaren je na rovinkách velmi rychlý

Nejhůře se předjíždí McLaren, posteskl si Sainz. Co je příčinou?

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. HAMILTON, 3.... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Charles Leclerc s Ferrari SF21 během testů v Bahrajnu

"S motorem jsme dosáhli velkého pokroku," ujišťuje Ferrari před prvním závodem

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Verstappen na úvod v Maďarsku těsně před Mercedesy, ve formě je i Ferrari

  2. Mercedes doufá, že zamítnutí žádosti Red Bullu ukončí snahu o pošpinění Hamiltona

  3. Máme nové důkazy, které dostávají kolizi s Hamiltonem do jiného světla, tvrdí Marko. FIA zamítá

  4. Hülkenberg oslovil týmy a čeká. Závodil by zadarmo?

  5. Mercedes favoritem na vítězství v Maďarsku? "Naivní"

  6. V Silverstone to byl závodní incident, říká Rosberg. Koho favorizuje v Maďarsku?

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud