Žebrácká opera v okolí Champagne-Ardenne (2/2)

iM3, 4. ledna 2013, 17:07 Google+

Druhý díl příběhu o francouzském okruhu Remeš-Gueux.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor

Sdílejte článek

VODU? VODU!
Značným problémem Remeše byla velká horka.  K smrti dehydrovaní jezdci za volantem byli typickým obrázkem grand prix. V dobách motorů vpředu proudilo na jezdce teplo z pohonného agregátu a pedály zpravidla dosahovaly teplot rozpálené kuchyňské plotny. Navíc bylo nesmírně důležité, aby jezdci sledovali soupeře v těsném závěsu – v aerodynamickém pytli. Minimálním odporem vzduchu si zjednodušovali předjíždění. Jenže kde neproudí vzduch, stoupá teplota. Jezdci tak byli vystavování ničivějším podmínkám, než kdyby kroužili po okruhu osamoceně.

Obvykle si před každým startem polívali tělo studenou vodou. Tony Brooks jednou přišel s myšlenou uzavřené láhve v kokpitu. Bylo to desítky let předtím, než se stala povinnou výbavou dnešních pilotů formule 1. Brooks si mnul ruce nad skvělou myšlenkou, ale pokud tekutiny v láhvi nevypil v úvodní fázi závodu, ležel mu u nohou nápoj o teplotě čerstvě servírovaného čaje. Brooksovi nezbývalo nic jiného, než se spolehnout na občerstvení v boxech, kam (ne vždy) piloti zajížděli k výměně pneumatik.

V krajní nouzi fungovalo i občerstvení podél okruhu. Tak jako v Tour de France dostávají cyklisti tekutiny za jízdy, i jezdci se snažili zachytit kalíšky od natahujících se rukou dobrovolníků. K těmto hrdinským činům lidí, stojících jen pár centimetrů od projíždějících monopostů, docházelo v ostrých zatáčkách, kam jezdci brzdili z 200 kilometrových rychlostí.
   
NĚMECKÁ HRA NA KOČKU A MYŠ
Francouzský autoklub uspořádal v Remeši dohromady 14 grand prix, z toho 11 mistrovských. Úplně první grand prix se jela v roce 1938. Německo tehdy rostlo ve válečnou mocnost a technickou dokonalost dávalo najevo i prostřednictvím týmů Auto Union a Mercedes. V době napjatých vztahů mezi Francií a Německem si tovární automobilky nenechaly ujít příležitost závodu v Remeši a dokonale zesměšnilo chudé startovní pole tvořené pomalými bugatkami a talboty. Závod ovládl Manfred von Brauchitsch na mercedesu, přičemž čtvrté a zároveň poslední bugatce Reného Carriéra nadělil deset kol ztráty. Aby toho nebylo málo, přesně o 16 let později si Mercedes vybral Remeš jako místo své obnovené premiéry. V pozadí neuspořádaných vztahů mezi Francií a Německem odstartoval Juan Manuel Fangio z pole-position a vedl od prvního do posledního kola -  následován týmovým kolegou Karlem Klingem.

Poslední grand prix konanou v roce 1966 vyhrál Jack Brabham a stal se prvním triumfujícím pilotem na vozu vlastní konstrukce. V dané sezóně se mu podařilo vyhrát ještě třikrát a získat titul. K návratu formule 1 na francouzský venkov již nedošlo. Remeš-Gueux vystřídaly jiné tratě země Galského kohouta.

V roce 1968 se nad okruhem pomalu stahovala mračna. Vysoká konkurence jiných francouzských tratí a nedostatek financí z méně prestižních podniků uvalila na Remeš-Gueux závaží lámající autoklubu Champagne vaz. V červnu roku 1969 přicestoval šampionát formule 3 a stal se posledním oficiálním automobilovým závodem v historii okruhu. Pořadatelé zamýšleli, navzdory nevalným vyhlídkám, vybudovat šikany snižující maximální rychlosti na rovinkách. Jedna měla vzniknout před zmiňovanou zatáčkou Bousquet, neboť rostoucími rychlostmi byl úsek čím dál tím nebezpečnější. K realizaci šikany ale nedošlo a v roce 1972 za sebou Remeš-Gueux definitivně zabouchnula dveře.

V následujících letech probíhaly pokusy o obnovení jedinečné dráhy, ale k realizaci vždy chyběla podpora místních byrokratických činitelů, pozdvižených nad nutností uzavřít několik kilometrů veřejných komunikací. Samozřejmě i peníze hrály podstatnou roli.

Iniciativa nadšenců oživit areál nabrala na síle v novém tisíciletí. Vždyť stav opuštěných staveb se žalostně zhoršoval a hrozilo, že o jedinečnou památku motorističtí fanoušci přijdou. Dlouhotrvající snaha vdechnout starému okruhu život nakonec dospěla k úspěšnému finále. V roce 2007 byl uspořádán první ročník přehlídky historických osobních i závodních vozů a motocyklů. Akce se setkala s pozitivním ohlasem a nic nebránilo uspořádání druhého ročníku. Tři dny trvající akci navštívilo 30 000 diváků, přijelo téměř 500 automobilů a některé původní stavby byly revitalizovány. Show s názvem Weekend of the Automobile Excellence in Reims dostala přezdívku francouzský Goodwood.

 

1. DÍL

Vytisknout

Diskuze: Žebrácká opera v okolí Champagne-Ardenne (2/2)

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Red Bull bude muset zabrat, soupeři mu dýchají na záda

Monako bude podle Marka pro Red Bull náročnou výzvou, varuje před McLarenem i Ferrari

Speciální zbarvení McLarenu pro GP Monaka jako pocta Ayrtonovi Sennovi

McLaren vzdává hold Sennovi, do Monaka přijíždí ve speciálním zbarvení + VIDEO

Carlos Sainz přijíždí do boxů po svém vítězství v Austrálii

"Mohli jsme vyhrát," lituje Ferrari po nasazení novinek v Imole. Leclerc viní Red Bull a McLaren z 'podivností'

Lando Norris se stává sběratelem trofejí (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po závodě: GP Emilia Romagna - Norris lituje, ostatní doufají

George Russell prohrál týmový duel, ale získal bod útěchy

GP Emilia Romagna: Podruhé se šok nepovedl, Verstappen se spasil na cílové čáře

Max Verstappen získal v Imole osmou pole-position v řadě, jako druhdy legendární Ayrton Senna

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Verstappen opěvuje úspěch, McLaren mu chce řádně zatopit

Piastrimu úspěch na Imole poněkud zhořkl (ilustrační foto)

Pořadí na startu GP Emilia Romagna se mění, Piastri přišel o první řadu

Sergio Pérez si připsal další nepovedený výkon

GP Emilia Romagna: Verstappen poosmé v řadě na pole-position, Ferrari zklamalo

Fernando Alonso si před kvalifikací řádně zkomplikoval život

McLaren vyhrál v dramatickém závěru poslední, dvakrát přerušený trénink

Nico Hülkenberg si vyzkoušel trať v Imole vůbec poprvé ve své kariéře (ilustrační foto)

Leclercova nadvláda pokračuje i v druhém tréninku, Cunoda velkým překvapením

  • Pátek

    • 1. Trénink (13:30 - 14:30)
    • 2. Trénink (17:00 - 18:00)
  • Sobota

    • 3. Trénink (12:30 - 13:30)
    • Kvalifikace (16:00)
  • Neděle

    • Závod (15:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. LECLERC, 3. ... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Schumacher, Michael

Ecclestone: Michael měl po Mercedesu chtít záruky, s Ferrari či s Red Bullem by…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. PROHLÁŠENÍ po závodě: GP Emilia Romagna - Norris lituje, ostatní doufají

  2. Ferrari do Imoly přivezlo velká vylepšení, Leclerc před nimi varuje

  3. PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Verstappen opěvuje úspěch, McLaren mu chce řádně zatopit

  4. GP Emilia Romagna: Verstappen poosmé v řadě na pole-position, Ferrari zklamalo

  5. GP Emilia Romagna: Podruhé se šok nepovedl, Verstappen se spasil na cílové čáře

  6. Leclercova nadvláda pokračuje i v druhém tréninku, Cunoda velkým překvapením

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud