Zpomalila nová pravidla Mercedes více než Red Bull? Konkurence se určitě nezlobí

VaPr, 8. dubna 2021, 23:09 Google+

Úvodní závod šampionátu 2021 Velká cena Bahrajnu je za námi. Ačkoli vyhrál zkušený Lewis Hamilton s Mercedesem, je to zřejmě Red Bull, kdo má v této sezóně prozatím o něco lépe připravený vůz.

Počet komentářů:  19 komentářů (Poslední 10.04. 17:18) Napište svůj názor
Model Mercedesu pro testování v aerodynamickém tunelu

Model Mercedesu pro testování v aerodynamickém tunelu | foto: Mercedes AMG F1 Team

Sdílejte článek

Předpoklady z předsezónního testování se tak po prvním závodu letošní sezóny potvrdily. Nová pravidla pro rok 2021 zredukovala plochu podvozku monopostů, podvozek může mít méně deflektorů upravujících proudění vzduchu a k redukci došlo též v oblasti zadního difuzoru, díky čemuž mají vozy horší přítlak než v sezóně 2020. A Mercedes, respektive stáje, jež u svých vozů použily stejnou koncepci jako Mercedes - například Aston Martin, nová pravidla zřejmě „poškodila“ více než Red Bull.

img-responsive

Lewis Hamilton slaví vítězství po závodě v Bahrajnu | foto: Mercedes AMG F1 Team

Co se dvou odlišných filozofií týče, Mercedes a stáje, kterým dodává motory, zvolily koncepci delšího monopostu, který nemá jakkoli skloněný podvozek. Takový vůz je silný především na rovinkách, kde je díky své délce stabilnější a dokáže nabrat vyšší rychlost než vozy s filozofií, jejíž hlavním představitelem je Red Bull. Ten používá monopost kratší a v zatáčkách hbitější. Navíc monoposty Red Bullu mají značný sklon, přední část vozu je blíže k asfaltu než zadní. Díky sklonu lépe funguje zadní difuzor, produkuje vyšší přítlak.

Do prvního závodu nebylo jasné, kterou ze zmíněných filozofií nová pravidla zasáhnou více. Týmový šéf Aston Martinu prohlásil, že Red Bull na konkurenci díky změně pravidel získal jednu sekundu na každé zajeté kolo. Na okruzích, kde je méně rovinek (např. Monako) tato výhoda může být ještě markantnější.

A proč novými pravidly trpí právě Mercedes? Četné deflektory na bocích podvozku v minulých sezónách zajišťovaly, že vzduch, který protékal pod vozem, utěsnily. Vzduch se tedy pod monopost dostal skrze přední přítlačné křídlo, postupoval pod celým vozem a z podvozku unikl až skrze zadní difuzor. Vůz tak měl dobrý přítlak jak v přední, tak v zadní části. Nyní, když vozy nemohou mít tolik deflektorů, se delším monopostům daří hůř udržet vzduch pod celou délkou monopostu tak, aby po stranách neunikl pryč. Zadní difuzor proto nepracuje tak dobře a jeho zhoršená výkonnost je o to markantnější, že došlo ještě k jeho zkrácení. Red Bull, který má vůz kratší, nemá mít s úniky vzduchu proudícího pod podlahou takový problém a jeho zadní difuzor plní funkci lépe.

Možná vás napadne, proč Mercedes a ostatní týmy se shodnou filozofií nezvednou zadní část vozu stejně jako Red Bull. To ale není možné. Celá aerodynamika vozu se odvíjí od toho, na základě jaké filozofie byl navržen. Pokud by Mercedes pouze zvedl zadní část svého monopostu, aerodynamika jako celek by přestala fungovat úplně.

Vzhledem k tomu, že jsou nyní vozy Red Bullu a Mercedesu podobně rychlé, dá se zatím předpokládat, že budou muset celou sezónu pracovat na konstantním vylepšování, aby nad druhým týmem získaly sebemenší výhodu. Snaha o neustálé zlepšování se zřejmě promítne v příští sezóně, kdy se bude jezdit s vozy připravenými dle nových pravidel. Red Bull ani Mercedes se tak v této sezóně zřejmě nebudou moci věnovat vývoji nových monopostů tak brzy a intenzívně, jak by chtěli, což na stranu druhou může ocenit konkurence, která neúčastníc se souboje o titul, bude moci na nový vůz zaměřit svoji pozornost dříve.

Konkurenceschopnost monopostů Red Bullu však týmu nespadla do klína z nebe. Red Bull zlepšil stabilitu zadní části vozu, představil zcela nové a lepší zavěšení, jež zlepšilo nejen chování vozu, ale též aerodynamickou účinnost. Verstappen a Pérez tak mají mít letos předvídatelnější vůz než loni. Honda též investovala velké úsilí do toho, aby se její motor přiblížil k výkonnosti Mercedesu. Dle slov Lewise Hamiltona je motor Hondy dokonce výkonnější, avšak toto tvrzení je nutné brát s rezervou.

Vytisknout

Diskuze: Zpomalila nová pravidla Mercedes více než Red Bull? Konkurence se určitě nezlobí

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 19, poslední 10.04.2021 17:18 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 19 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

George Russell - 2. den předsezonních testů v Bahrajnu

Čekám od sebe víc, říká Russell. Omluvil se i Bottasovi

Charles Leclerc se svým Ferrari SF21

Leclerc vysvětluje, proč se při restartu rozhodl Verstappena nepředjíždět

Duel Lance Strolla a Pierre Gaslyho se řešil po závodě a znamenal úpravu pořadí

Dodatečné tresty udělené po závodě mění podobu pořadí v Imole

Lewis Hamilton si po předchozím vítězství v Bahrajnu dnes dojel pro stříbro

Nejrychlejší kolo zajel Hamilton, díky bodu navíc vede šampionát před Verstappenem

Max Verstappen bere pole position po kvalifikaci v Bahrajnu

PROHLÁŠENÍ po závodě: "Měl jsem štěstí," hodnotí Hamilton

Lewis Hamilton zatím v Imole nemá nejlepší den (ilustrační foto)

GP EMILIA ROMAGNA: Přerušený závod vyhrál Verstappen, hrdiny dne Norris a Hamilton + VIDEO

Start loňského závodu v Imole

GRAFIKA: Startovní rošt v Imole - Pérez v 1. řadě s Hamiltonem, Honda penalizována

Lewis Hamilton slaví vítězství po závodě v Bahrajnu

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Vděčný Hamilton a chybující Pérez, kterému unikla pole position

Lewis Hamilton slaví vítězství po závodě v Bahrajnu

V kvalifikaci nejrychlejší Hamilton. Pérez před Verstappenem, Bottas propadl

Max Verstappen přezut za 1,9 sec. - závod v Bahrajnu

Ve 3. tréninku nejrychlejší Verstappen, Mercedes skrývá tempo

Průběžné pořadí šampionátu:

1. HAMILTON, 2. VERSTAPPEN, 3.... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Valtteri Bottas - závod v Bahrajnu

Herbert nechápe kritiku Bottase: Je to šílené

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Leclerc vysvětluje, proč se při restartu rozhodl Verstappena nepředjíždět

  2. PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Vděčný Hamilton a chybující Pérez, kterému unikla pole position

  3. Největší novinky v F1 pro Schumachera? "Pneumatiky a ztráta přítlaku po startu"

  4. Dodatečné tresty udělené po závodě mění podobu pořadí v Imole

  5. Naděje pro Vettela? Bývalý šéf Ferrari se má podle italských médií připojit k Aston Martinu

  6. Bottas ovládl 2. trénink. Verstappena zradila technika, Leclerc boural

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud