Žebrácká opera v okolí Champagne-Ardenne (1/2)

iM3, 3. ledna 2013, 17:00 Google+

Nedaleko města Remeš u vesničky Gueux (francouzsky žebrák) se více než čtyři desítky let proháněly závodní vozy a motocykly. Známý silniční okruh, upozorňující na svou existenci dosud stojícím depem a tribunami, soupeřil s okruhy Monza a Spa-Franchorchamps o status nejrychlejší dráhy v Evropě.

Počet komentářů:  4 komentáře (Poslední 06.01. 18:27) Napište svůj názor

Sdílejte článek

V roce 1972 se stal okruh Reims-Gueux jedním z mnoha motoristických Černobylů – ze dne na den byl opuštěn a ponechán osudu. Stavby zůstávaly nedotčeny a nahlodával je pouze čas, který nemá s nikým slitování.

VE VŠEDNÍ DNY SILNICE, O VÍKENDECH ZÁVODNÍ DRÁHA
Pokud náhodou pojedete poznávat krásy francouzské Remeše a zároveň jste fanoušky motorsportu, je vaší povinností navštívit okruh Remeš-Gueux, ležící  pár kilometrů na západ od Remeše. Dráhu tvořily veřejné komunikace a více než pro jezdce byl okruh skutečnou zkouškou pro motory. Dvě velmi dlouhé rovinky mezi vesnicemi Gueux a Thillois spojoval do trojúhelníkového profilu jen úsek rychlých a nebezpečných zatáček. Po fyzické stránce nebyl okruh náročný, pomineme-li vysilující vedra francouzského venkova.

Vzápětí pocítil ztrátu kontroly nad vozem a v rychlosti kolem 170 km/h již neměl šanci rudé monstrum zkorigovat. Sjel mimo dráhu a po několika kotrmelcích ho závodní vůz vyplivl do náruče smrti. Musso se stal první a poslední obětí okruhu Remeš-Gueux v rámci závodu formule 1. Zdaleka ne však jednou obětí.

Dva roky před Mussem zahynula ve stejných místech Annie Bousquetová, po níž byla zatáčka pojmenována. Všestranná a soupeři uznávaná závodnice nastoupila do 12 hodinového závodu, aniž by dva dny před startem řádně odpočívala – to vše kvůli problémům s přepravou vozu. Její únava se pak fatálně projevila v závodě.

O život zde málem přišel i Jean-Pierre Beltoise během oblíbené dvanáctihodinovky. Po nehodě způsobené olejem na dráze pohltil Renault Alpina oheň. Beltoise naštěstí během havárie z vozu vlastním přičiněním vypadl a zůstal ležet 30 metrů od hořící pochodně. Chvíli trvalo, než někdo francouzského pilota našel, neboť si všichni mysleli, že stále sedí za volantem. Beltoise utrpěl 16 fraktur, tři dny ležel v komatu a teprve po sedmi měsících opustil nemocniční prostředí.

Řádný respekt z první zatáčky po startu chovali jezdci po celou dobu existence okruhu. Pouze jeden pilot našel recept na pokoření Bousquet téměř pod plným plynem. Byl to Stirling Moss v roce 1959. Své BRM s motorem vpředu lehkým přibrzděním „rozvlnil“ a celou zatáčku projel v kontrolovaném smyku s nohou na plynu. Nikdo jiný se k podobnému činu neodvážil. Všichni věděli, jak ji britský kolega projíždí, ale báli se o vlastní život.

Poslední Grand Prix Francie hostil Remeš-Gueux v roce 1966. Italský pilot Lorenzo Bandini ve ferrari získal nejvýhodnější postavení na startu průměrnou rychlostí 233 km/h. Okruh se tak nemusel v porovnání se Spa-Francorchamps či Monzou vůbec stydět. Ba naopak, souboj o post nejrychlejšího okruhu vyhrál. Ve Spa-Francorchamps stejného roku stanovil rekord John Surtees průměrnou rychlostí 232 km/h, v Monze byl nejlepší Mike Parkes s průměrem 227 km/h.

 

2. DÍL

Vytisknout

Diskuze: Žebrácká opera v okolí Champagne-Ardenne (1/2)

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 4, poslední 06.01.2013 18:27 Vložte komentář

Zobrazeny poslední 4 komentáře. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Pohonná jednotka Hondy

Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

Lando Norris po startu zádovu v Austrálii

McLaren doufá, že i letos dokáže ve vývoji předčit své soupeře. Kdy nasadí další novinky?

Lewis Hamilton s Mercedesem W15 v Bahrajnu

Alonso už nepovažuje Mercedes za atraktivní. Zůstává u Aston Martinu, opět s Hondou za zády

Sebastian Vettel

Vettel k Mercedesu a Sainz k Red Bullu? Vyjádřují se Russell i Marko

Max Verstappen s Red Bullem RB20

"Maxe už letos nikdo nedostihne," mrzí Wolffa. Hamilton odešel z tiskové konference

Alexander Albon a celý Williams zatím mají ke spokojenosti hodně daleko

PROHLÁŠENÍ po GP Japonska: Rozjásaný Cunoda, pohřební nálada u Williamsu

Juki Cunoda rozjásal davy domácích fanoušků

GP JAPONSKA: Pohodové vítězství Red Bullu, Ferrari strategicky na výši

McLarenům se kvalifikace mimořádně vydařila

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Red Bull na koni, u McLarenu vládne bojovná nálada

Max Verstappen bez konkurence opanoval kvalifikaci na okruhu Suzuka

KVALIFIKACE GP JAPONSKA: Red Bull zpět na vítězné vlně, úspěšný McLaren, potrestaný Mercedes

Aston Martin přivezl do Suzuky několik drobných aerodynamických změn

Poslední trénink opanovaly Red Bully s Mercedesy v zádech, Ferrari ztrácí

  • Pátek

    • Trénink (5:30 - 6:30)
    • Kvalifikace (9:30 - 10:14)
  • Sobota

    • Závod (5:00 - 6:00)
    • Kvalifikace (9:00 - 10:00)
  • Neděle

    • Závod (9:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Red Bull

Marko: Webber Vettela neporazí ani v sezóně 2013

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud