Jak dopadly souboje týmových kolegů v Británii?

Petr Hlawiczka, 3. července 2013, 06:00 Google+

Jak si vedli týmoví kolegové ve vzájemném srovnání během závodního víkendu v Silverstone?

Počet komentářů:  18 komentářů (Poslední 03.07. 15:37) Napište svůj názor
Alonso, Fernando

Alonso, Fernando | foto: Scuderia Ferrari

Sdílejte článek

Kvalifikace

V sobotu jsme se dočkali dominance Mercedesu, když Hamilton celkem výrazně - o 0,452 sekundy - porazil Rosberga a získal svou druhou pole-position. Se svým týmovým kolegou si poradil již popáté a je nejlepším kvalifikačním pilotem s průměrnou pozicí na roštu 2,38.

Jeho největší soupeř Vettel u Red Bull likviduje Webbera, skóre po Silverstone činí již 8:0, což se daří také Hülkenbergovi u Sauberu - tam má však po svém boku úplného nováčka, nikoliv ostříleného mazáka. Webber ale tentokrát zaostal o pouhých 9 tisícin sekundy za svým týmovým kolegou, jehož průměrná kvalifikační pozice činí 2,88.

Další povedenou sobotu prožil Di Resta u Force Indie, když o 0,172 předčil Sutila a vyjel si 5. příčku na startovním roštu. Nad svým týmovým kolegou zatím vede 5:3, což je stejná převaha, kterou se může pochlubit také Ricciardo u Toro Rosso, Button u McLarenu, Pic u Caterhamu či Bottas u Williamsu - finský mladík však na rozdíl od dříve jmenovaných v Británii prohrál.

Za zmínku stojí i Grosjeanův výkon u Lotusu - ne, že by nějak moc zazářil, ale poprvé si letos připsal kvalifikační skalp Räikkönena, jenž byl o 7 tisícin pomalejší.

S Ferrari to jde v kvalifikacích od pěti k desíti, nové díly již v pátém závodě nefungovaly dle očekávání. Alonso sice popáté vyškolil Massu, výsledkem však byla až desátá pozice, která se po Di Restově vyloučení změnila v deváté místo na čisté straně startovního roštu. Z pohledu průměrné pozice (5,13) je Španěl čtvrtý.

Zbývá pochválit Bianchiho, který u Marussie také dosud nezaváhal a vede 7:0. Chiltonovi tentokrát nadělil propastných 1,75 sekundy.

08_tk-kvalifikace
Tabulka č. 1 - Srovnání výsledků v kvalifikaci

Závod

Velká cena Británie byla neblaze ovlivněna četnými defekty pneumatik, po kterých týmy i jezdci začali volat po změně. Pirelli tak dostane v Německu do hry pneumatiky s kevlarovou výztuží, v Maďarsku se pak vrátí loňské konstrukce (mohou být na libovolné straně) v kombinaci s letošními směsmi.

Podle italského výrobce byly na vině zejména týmy, které nerespektovaly jejich doporučení týkající se nastavení tlaku pneumatik a odklonu kol a které používaly levé pneumatiky na pravé straně vozu a naopak. Pro pneumatiky je optimální tlak 1,3 barů, někteří však volili nižší, aby zvýšili jejich přilnavost a teplotu.

Z vítězství se nakonec těšil Rosberg poté, co jeho kolegovi Hamiltonovi explodovala pneumatika.  Z pódia se těšili piloti, kteří vsadili na třetí zastávku v průběhu posledního výjezdu safety caru po smolném odstoupení lídra šampionátu Vettela.

Dvouzastávková strategie sice byla papírově o pět sekund rychlejší, jenže piloti stavějící třikrát na to mohli v koncovce tlačit a získávali pozice. Proto se například propadli Räikkönen či oba McLareny, které se propadly mimo body (Pérez cíl kvůli defektu nakonec neviděl).

08_tk_zavod-nejrychlejsi-kolo
Tabulka č. 2 - Srovnání výsledků dle nejrychlejšího kola v závodu

Druhý defekt v závodě, který se objevil u Massy, ovlivnil uvažování inženýrů, kteří doporučili zvýšit tlaky v pneumatikách a přezouvat spíše na to nejtvrdší, co letos na závody přivezlo (viz přehled zastávek a stintů zde). Zajímavé je, že Button, Sutil či Williamsy zvolili pro druhý stint měkčí ze dvou nabízených směsí, přestože jeli pouze na dvě zastávky.

Strategie pak také ovlivnily výjezdy safety caru: poprvé jej Charlie Whiting uvažující o ukončení závodu vyslal na dráhu kvůli odklizení gumových trosek po defektech, podruhé poté, co Vettel svůj Red Bull odstavil na dráze místo na trávě, čímž pomohl tradičně špatně startujícímu Webberovi dostat se zpět do hry.

Druhý výjezd safety caru zničil závod nejen výše zmíněnému Räikkönenovi, ale i dalším pilotům, kteří plánovali pouze dvě zastávky a byli vysoko: Sutilovi a Ricciardovi. Stratégové se rozhodli neměnit své plány, zatímco Webber, Rosberg a Alonso přezuli potřetí a získali.

08_tk_zavod-prumer
Tabulka č. 3 - Srovnání výsledků dle "čistého" průměrného kola v závodu
(bez započtení prvního kola, kol za safety carem a jednotlivých kol nájezdů do/výjezdů z boxů)

Španěl měl navíc s Ferrari smůlu, když safety car vyjel těsně po jeho zastávce. Před ní byl čtvrtý, jenže zatímco ostatní najeli do boxů v plné rychlosti, Alonso musel po vyslání zpomalovacího vozu ve svém výjezdovém kole zpomalit, díky čemuž spadl na osmé místo. V koncovce se ale dokázal probít na třetí příčku a cílem projet o 0,632 s před Hamiltonem. Napravil tím poměrně špatný dojem z víkendu.

Závěrečný graf hezky ilustruje rychlostní výhodu těch, kteří se rozhodli přezout v průběhu druhého výjezdu safety caru:

graf_top8

Graf - Vývoj časů na kolo nejrychlejších osmi pilotů v průběhu závodu
(pro zvětšení klikněte)

 

Týmoví kolegové dle mistrovských bodů

08_body-sampionat

 

Přes 320 fotografií ze závodního víkendu včetně možnosti filtrování najdete zde.

Vytisknout

Diskuze: Jak dopadly souboje týmových kolegů v Británii?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 18, poslední 03.07.2013 15:37 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 18 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Red Bull bude muset zabrat, soupeři mu dýchají na záda

Monako bude podle Marka pro Red Bull náročnou výzvou, varuje před McLarenem i Ferrari

Speciální zbarvení McLarenu pro GP Monaka jako pocta Ayrtonovi Sennovi

McLaren vzdává hold Sennovi, do Monaka přijíždí ve speciálním zbarvení + VIDEO

Carlos Sainz přijíždí do boxů po svém vítězství v Austrálii

"Mohli jsme vyhrát," lituje Ferrari po nasazení novinek v Imole. Leclerc viní Red Bull a McLaren z 'podivností'

Lando Norris se stává sběratelem trofejí (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po závodě: GP Emilia Romagna - Norris lituje, ostatní doufají

George Russell prohrál týmový duel, ale získal bod útěchy

GP Emilia Romagna: Podruhé se šok nepovedl, Verstappen se spasil na cílové čáře

Max Verstappen získal v Imole osmou pole-position v řadě, jako druhdy legendární Ayrton Senna

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Verstappen opěvuje úspěch, McLaren mu chce řádně zatopit

Piastrimu úspěch na Imole poněkud zhořkl (ilustrační foto)

Pořadí na startu GP Emilia Romagna se mění, Piastri přišel o první řadu

Sergio Pérez si připsal další nepovedený výkon

GP Emilia Romagna: Verstappen poosmé v řadě na pole-position, Ferrari zklamalo

Fernando Alonso si před kvalifikací řádně zkomplikoval život

McLaren vyhrál v dramatickém závěru poslední, dvakrát přerušený trénink

Nico Hülkenberg si vyzkoušel trať v Imole vůbec poprvé ve své kariéře (ilustrační foto)

Leclercova nadvláda pokračuje i v druhém tréninku, Cunoda velkým překvapením

  • Pátek

    • 1. Trénink (13:30 - 14:30)
    • 2. Trénink (17:00 - 18:00)
  • Sobota

    • 3. Trénink (12:30 - 13:30)
    • Kvalifikace (16:00)
  • Neděle

    • Závod (15:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. LECLERC, 3. ... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Pirelli

Příčiny explozí gum: nasazení na špatné straně, nízké tlaky, extrémní odklon…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. PROHLÁŠENÍ po závodě: GP Emilia Romagna - Norris lituje, ostatní doufají

  2. Ferrari do Imoly přivezlo velká vylepšení, Leclerc před nimi varuje

  3. PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Verstappen opěvuje úspěch, McLaren mu chce řádně zatopit

  4. GP Emilia Romagna: Verstappen poosmé v řadě na pole-position, Ferrari zklamalo

  5. GP Emilia Romagna: Podruhé se šok nepovedl, Verstappen se spasil na cílové čáře

  6. Leclercova nadvláda pokračuje i v druhém tréninku, Cunoda velkým překvapením

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud