Lauda v Renaultu? Chybělo málo a historie F1 měla jinou podobu

Robert RoBertino Pavelka, 11. prosince 2023, 16:00 Google+

Zimní přestávka v F1 nabízí možnost ohlédnutí, analýz, ale také výhledů a prognóz před rokem 2024. Neměli bychom ale zapomínat i na oblast historickou, která má pořád co nabídnout. Neboť její škála je opravdu bohatá.

Počet komentářů:  5 komentářů (Poslední 01.01. 19:32) Napište svůj názor
Niki Lauda v roce 1984 vážně zvažoval o změně působiště

Niki Lauda v roce 1984 vážně zvažoval o změně působiště | foto: Red Bull Content Pool

Sdílejte článek

Kariéra Niki Laudy se týkala především tří vozů - Ferrari, Brabham a McLaren. Ty dvě rozpačité sezóny v barvách Marchu a BRM na začátku jeho působení v F1 i přes některé zajímavé okolnosti jsou pořád jen zápisem do statistik. Málokdo ale ví, že nechybělo mnoho a trojnásobný mistr světa mohl hájit také francouzské barvy.

Tehdy ještě piloti neměli letní přestávku, takže 5. srpna 1984 se sešla smečka F1 na německém Hockenheimringu. Dorazil sem i poněkud rozladěný exmistr světa - Rakušan měl za sebou bouřlivé jednání s Ronem Dennisem na Ibize, v němž se jednalo o smlouvě na příští rok. Příchod Alaina Prosta a jeho výkony vedly Dennise k oznámení, že v sezóně 1985 se Niki bude muset spokojit jen s polovičním platem. Jako důvody uvedl Alainovy výkony a snahu o reorganizaci týmu. Tohle Lauda rozhodně nečekal a proto jako eventualitu začal hledat, kdo by jeho bezesporu náročné požadavky uspokojil. 

img-responsive

Laudovu éru v McLarenu mohl ukončit přestup k Renaultu | foto: McLaren

Prakticky konspiračním způsobem navázal kontakty se šéfem Renaultu Gérardem Larroussem. Ten by podobnou přestupovou bombu uvítal, protože kvůli kritice osazení základny týmu ve Viry-Châtillon neměl v týmu nejjednodušší pozici, navíc zhoršené výsledky žlutočerných oproti roku 1983 a odchod Alaina Prosta ke konkurenci dokonce naznačovaly možnou likvidaci týmu. To vše se odehrálo v době, kdy generální ředitel automobilky Bernard Hanon kvůli značným ztrátám zvažuje dokonce sérii propouštění. Není těžké odhadnout, že stáj F1 by asi byla na forhontě jako jedna z prvních... Larrousse věřil, že s Laudou by mohl přesvědčit představenstvo značky - když ne o výrazných sportovních, tak alespoň marketingových přínosech.

Do hry ale vstoupil i manažer Lotusu Peter Warr - Renault poháněl černozlaté vozy a protřelý funkcionář zacílil na nesporný talent, Ayrtona Sennu v barvách Tolemanu. Brazilec sice měl smlouvu do roku 1986, ale to byla spíš otázka právní. Pro Renault by to bylo řešení ve stylu rčení o vlku a koze. Nicméně Hanon po německé Grand Prix tajně přijal v Quai du Point-du-Jour (Boulogne-Billancourt) Laudu k jednání o smluvních podmínkách a byl ochoten akceptovat i jeho astronomický požadavek na plat ve výši sedmi milionů franků. Larrouse ale všechno mohl Nikimu potvrdit jen ústně, což Rakušana značně rozladilo. Jako rozhodující proto určil setkání v rámci GP Holandska. Mezitím opět jednal s Dennisem; ten ale trval na původním návrhu. Niki ho emotivně poslal do háje...

V GP Itálie Toleman zakázal Sennovi startovat, což jasně naznačovalo, že je na odchodu. Tím se pozice pro Laudu ztížila a další rána přišla dva týdny před Evropskou Grand Prix: Michelin oznámil 24. září 1984 svůj odchod z F1! Pierre Dupasquier uvedl několik důvodů: především malé zisky a ekonomické potíže, navzdory faktu, že francouzské gumy obouvá dominující tým McLaren. Najednou se nabízelo elegantní řešení - Renault bude dál působit v F1 jako dodavatel motorů a tím by absence továrního týmu nemusela tolik bolet - automobilka by se v F1 etablovala dále.

img-responsive

Gérard Larrousse měl dohodu s Laudou na dosah - dost možná ji bral jako osobní zadostiučinění po odchodu Prosta k McLarenu | foto: Renault

Závěr byl proto patřičně logický. Bernard Hanon označil hospodaření Renaultu za "pohyb v červených číslech"; z toho důvodu došlo k přípravě "sociálního plánu", na jehož základě byl projekt F1 už kriticky ohrožen. Výsledkem byla nejen úsporná opatření na provoz stáje, ale také zpochybnění Laudových požadavků - výše jeho platu prosákla k zaměstnancům a zejména odbory byly pobouřeny, co by vedení bylo ochotno "vyhodit" pro jednoho člověka. Hanon také negoval Larrousseho ústní dohodu s rakouským pilotem a Lauda tak mohl zůstat na ocet; proto se potřetí pustil do debaty s Dennisem a nakonec přijali kompromis - Nikiho plat měl klesnout jen o třetinu (na čemž značnou měrou zapracoval generální sponzor Marlboro). To ještě nikdo netušil, že Rakušan završí aktuální sezónu ziskem svého třetího titulu.

Epilog je také dobře znám - v roce 1985 Lauda už jen sekundoval Prostovi, jenž mu se vším všudy odvedl porážku o pouhého půl bodu z předchozího roku. Niki poté podruhé a definitivně opustil Formuli 1 jako pilot a totéž ve stejné době učinil i Renault - závodní stáj F1 přestala na konci roku 1985 existovat a vrátila se na scénu až v roce 2002, aby načala další část ze svých "formulových" eskapád.

Vytisknout

Diskuze: Lauda v Renaultu? Chybělo málo a historie F1 měla jinou podobu

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 5, poslední 01.01.2024 19:32 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 5 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Carlos Sainz se v druhém tréninku dostal do TOP5 (ilustrační foto)

GP BELGIE: V druhém tréninku McLareny vrací úder

Alpine opouští po roce další šéf

Bruno Famin končí v Alpine, Ocon už má nové angažmá

Esteban Ocon se v prvním tréninku svezl pouze v jediném instalačním kole

GP BELGIE - v prvním tréninku s převahou vítězí Verstappen, překvapil Albon

Lewis Hamilton po úspěšné Velké ceně Maďarska

Hamilton Verstappenovi řekl, jak se má mistr světa chovat. Zápis komisařů o kolizi ho šokoval

Mattia Binotto do roku 2022 šéfoval Ferrari

Binotto znovu na scéně, stává se šéfem F1 projektu Audi. Seidl končí

Oscar Piastri a Lando Norris slaví po závodě v Maďarsku

FOTO: Double McLarenu v Maďarsku, bronzový Hamilton a tápající Red Bull

Max Verstappen

"Nemám se za co omlouvat! Tohle byla poslední kapka," varuje naštvaný Verstappen. Komisaře by nechal vyšetřit + VIDEO

Tým Mclaren působí navenek jako pohodový tým. Ale bude si muset poněkud uspořádat poměry

Přepis radiokomunikace týmu McLaren v závěru GP Maďarska

Nakolik myslel Lando Norris své prohlášení upřímně? (Ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po GP Maďarska: Vítězové se plácají po zádech, týmy ze suterénu loví optimismus

Oscar Piastri je dalším jménem ve Zlaté knize vítězů F1, ovšem spíš než vybojované získal darované vítězství

GP MAĎARSKA: Vítězná komedie McLarenu, rozzuřený Verstappen, jubilující Hamilton

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Letošní Mercedes W14

Hamilton už viděl nové auto, Mercedesu před sezónou 2024 naprosto věří

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Přepis radiokomunikace týmu McLaren v závěru GP Maďarska

  2. "Nemám se za co omlouvat! Tohle byla poslední kapka," varuje naštvaný Verstappen. Komisaře by nechal vyšetřit + VIDEO

  3. PROHLÁŠENÍ po GP Maďarska: Vítězové se plácají po zádech, týmy ze suterénu loví optimismus

  4. KVALIFIKACE: Další Pérezovo selhání, dvě červené vlajky a triumf McLarenu

  5. PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: McLaren je opatrně spokojen, Alpine si sype popel na hlavu

  6. Binotto znovu na scéně, stává se šéfem F1 projektu Audi. Seidl končí

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud