Il Barone Rampante - velké ambice a bohémský konec

Robert RoBertino Pavelka, 2. července 2018, 19:36 Aktualizováno 23.8.2018, 19:01 Google+

O Formuli 1 se hovoří jako o prestižní záležitosti, kam dojdou jen Ti nejvytrvalejší. Jenže ono to není vždy tak jednoduché a naopak, známe i dost sebevědomých jedinců, kteří s odhodláním hraničícím až s naivitou zkusili proniknout do světa Grand Prix.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
zastávky v boxech

zastávky v boxech | foto: Pirelli

Sdílejte článek

V Itálii se rodily týmy jako pověstné houby po dešti, však se také říká, že nejen Monza byla a je Mekkou rychlých kol. Pokud se vydáme po stopách jednoho takového italského pokusu, narazíme na Artura Merzaria (narozen 11. března 1943).

Drobný rodák z Civenny byl provázen smůlou už od narození, kdy mu v matrice špatně zapsali křestní jméno (měl se jmenovat Arturio). Ačkoliv v prvním závodě v F1 získal bod, bohužel se dostal k Ferrari v době, kdy procházelo velkou krizí, schopnosti srážely nekvalitní vozy a velké množství technických defektů.

Nakonec se tento "kouzelník volantu", jak ho nazval legendární Carlo Abarth, rozhodl pro vlastní konstrukci, ale po dvou letech se s hanbou stáhl z F1 a pokračoval v nižších kategoriích. Přečkal změnu F2 na Mezinárodní Formuli 3000, ale výsledky byly žalostné. Na sklonku 90. let ale přišel malý zázrak. Merzaria si vybral pro své cíle Giuseppe Cipriani a přísun finančních prostředků udělal svoje - Alessandro Zanardi v roce 1991 končí v šampionátu F3000 jako vicemistr! To vše proběhlo už pod novým názvem stáje, jejíž jméno si vybral Cipriani z knihy Italo Calvina vydané v roce 1957. 

S jídlem roste chuť a Cipriani s velkou pompou ohlásil vstup do Formule 1. A nemyslel zrovna nízko - představoval si svou stáj jako "juniorku" zavedeného Benettonu. Oslovil známou postavu motoristického sportu Enrique Scalabroniho, který se vyvázal ze svých povinností u týmu Lotus, aby navrhl šasi, do něhož měl putovat motor Ford V8.  Start? Sezóna 1992!

Jenže jak plynul čas a novináři se pídili po detailech, mlha kolem Il Barone Rampante houstla. Proto se vyrojily spekulace, že Cipriani jedná s Kenem Tyrellem či Gabriele Rumim o odkoupení jejich týmů Tyrrell resp. Fondmetal.

Nakonec velká bublina splaskla. Fanoušci F1 se nedočkali ani makety vozu a Cipriani s Merzariem pokračovali nadále v F3000 a v roce 1992 přetáhli do svých barev Andreu Monterminiho, který polovinu sezóny v jejich týmu završil opět druhým místem v šampionátu. Zato třetí ročník byl vyslovenou katastrofou a Cipriani se zachoval jako pravý bohém - tým zcela spontánně zrušil.

Google+ Vytisknout

Diskuze: Il Barone Rampante - velké ambice a bohémský konec

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Sebastian Vettel během testování v Bahrajnu

Ferrari do Monaka přivezlo další vylepšení. "Zasloužíme si dobrý výsledek," tvrdí Vettel

McLaren během sezónních testů v Barceloně

"Auto reaguje na změny, vylepšení na rozdíl od loňska fungují," pochvaluje si McLaren

Pierre Gasly s Red Bullem RB15 v Číně

Honda teď může směle cílit na Mercedes, domnívá se pilot Red Bullu

Lauda, Niki

SPECIAL: Roky s Nikim Laudou

Renault během sezónních testů v Barceloně

"Renault s motorem rozhodně udělal pokrok, na Ferrari ale stále dost ztrácí," všímá si Sainz

Mercedes svým náskokem soupeře zaskočil

"Monstra" - Marko v Monaku očekává 6. double Mercedesu, Briatore si rýpl do Ferrari

reklama
  • Čtvrtek

    • 1. Trénink (11:00 - 12:30)
    • 2. Trénink (15:00 - 16:30)
  • Sobota

    • 3. Trénink (12:00 - 13:00)
    • Kvalifikace (15:00)
  • Neděle

    • Závod (15:10)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. HAMILTON, 2. BOTTAS, 3. VER... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Brendon Hartley v třetím tréninku v Maďarsku

Red Bull jedná jinak než McLaren. Díky jedné věci se příští rok s Hondou nebude…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Vyhraje Mercedes všechny GP? U Ferrari nepanikaří: "Vůz bude mít brzy na vítězství." Změní koncept?

  2. "Monstra" - Marko v Monaku očekává 6. double Mercedesu, Briatore si rýpl do Ferrari

  3. Svět F1 zasáhla smutná zpráva, zemřel Niki Lauda

  4. SPECIAL: Roky s Nikim Laudou

  5. Racing Point plánuje před letní pauzou představit téměř nové auto

  6. Pracuje se s pneumatikami letos hůře? Pirelli stížností týmů nechápe: "Provozní rámec se nezměnil!"

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud