Vývoj Renaultu R30 - Belgické proměny

Michalis K. / Petr Hlawiczka, 6. září 2010, 10:30 Google+

Renault přivezl do Belgie velké novinky, které mu pomohly k lepší konkurenceschopnosti a bodům, o něž se podělili oba piloti - jak v cíli třetí Robert Kubica, tak i devátý Vitalij Petrov. V článku si posvítíme na změny provedené na monopostu R30, a to nejen na nový systém F-kanálu, ale i další úpravy.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
GP Belgie

GP Belgie | foto: Lotus F1 Team

Sdílejte článek

Belgie – změny od Maďarska

R30_Spa_bocni

1. Přestavení F-kanálu a nového zadního křídla
2. Přesunutí kamerky na krytu motoru více dolů a níže, aby neblokovala vzduch vstupující do F-kanálu
3. Nové prodloužené bočnice a nový kryt motoru, který se nyní skládá z více částí
4. Menší brzdové kanálky
5. Úpravy zadní části podlahy a tepelné izolace
6. Nápis sponzora “Snoras“ nahradil na bočnici předchozí “DIAC“

Přední křídloR30_Spa_predni_kridlo

Renault do Belgie, která nevyžaduje tolik přítlaku, přivezl předchozí verzi pro vysoký přítlak z Maďarska. Okruh ve Spa sice obsahuje dlouhé rovinky, ale rovněž místa, která vyžadují vysoký přítlak a stabilitu (prostřední sektor).

Zadní křídlo, F-kanálR30_Spa_zadni_kridlo

Francouzský tým již dříve prohlásil, že místo na zdroje náročného vývoje F-kanálu se zaměří na intenzívní vývoj ostatních části R30ky, zejména z pohledu aerodynamiky na veledůležité přední křídlo. Proto systém pro oddělování proudu vzduchu na zadním křídle nasadil jako poslední z top týmů.

Pro jeho vývoj se nakonec rozhodl i přesto, že příští rok budu pravidly zakázán. Žlutý monopost totiž prokazuje velký potenciál, který chce Renault vyžít pro získání 4. místa v šampionátu konstruktérů, v němž hodlá přeskočit Mercedes GP. Jako jediný tým vyvinul dvě verze (s první se na okruzích neobjevil) a jako jediný jej také použil ve stejný víkend, v němž jej poprvé otestoval během pátečních tréninků.

Nasazení F-kanálu se rozhodně vyplatilo. Kubica dosahoval na rovinkách jedny z nejvyšších rychlostí (ve druhém měřeném tréninku dokonce nejvyšší ze všech - 322 km/hod; v kvalifikaci a v závodě pak 316 km/hod) a dle propočtů s ním byl vůz ve Spa až o půl vteřiny rychlejší. Podle polského pilota jej však v Monze a zřejmě ani v Singapuru nenasadí.

Podobně jako u ostatních týmů je ovládán levou rukou pilota z kokpitu, kde se nad jeho levým ramenem objevil drobný otvor pro vedení ovládacího proudu vzduchu od volantu. Levá zadní část kokpitu je nyní kvůli toho také o něco vyšší.

Vzduch do systému vstupuje dvěma otvory po obou stranách airboxu (1). Když je pilotem na rovinkách aktivován, proudí do hlavního (spodního) profilu zadního křídla (2), do něhož ústí horní dutá část krytu motoru. Při neaktivním systému vzduch vychází druhým kanálem z výfuku (černé barvy) pod křídlem (3). Odtud je směrován nad dodatečné křidélko, jež je uchyceno ke spodnímu prvku (beam wing) zadního křídla nad difuzorem, aby nebránil proudění, které je na něj směřováno.

R30_Spa_F-kanal

Chytřejší by možná bylo vystupující vzduch směrovat na dané křidélko v zájmu maximalizace přítlaku přímo – třeba ještě urychlený s využitím Venturiho efektu uvnitř správným tvarováním potrubí uvnitř krytu motoru.

Bočnice
Krom představení nového systému F-kanálu Renault v Belgii nasadil rovněž prodloužené bočnice a nový kryt motoru.

R30_Spa_bocnice

Oddělitelná od zbytku je horní část žraločí ploutve, což mechanikům dává více volnosti při úpravách uvnitř v oblasti motorů a F-kanálu. Bočnice je podstatně delší a na konci obsahuje drobný výřez (modrá šipka) v místě, kde z vozu vychází horní závěs.

Zadní část podlahy, výfukyR30_Spa_podlaha

Tepelná izolace a vertikální prvek pro usměrnění horkých výfukových plynů se posunuly více dozadu pod zadní zavěšení. Změna vznikla kvůli výše prodloužení bočnic a výfukového potrubí.

Přední brzdové kanálkyR30_Spa_brzdove_kanalky

Oba piloti použili zmenšené brzdové kanálky, které testovali v Silverstone a Kubica s nimi jezdil již v Hockenheimu. Ve Spa mají čas na dlouhých rovinkách vychladnout, proto nejsou větší otvory, s nimiž souvisí také větší odpor vzduhcu, potřeba.

Vytisknout

Diskuze: Vývoj Renaultu R30 - Belgické proměny

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Vzájemná kolize v Monaku urychlila dění v týmu Alpine

Ocon a Alpine se dohodli na ukončení smlouvy

Uvolní Daniel Ricciardo příští rok své místo některému z mladších pilotů?

"Máme luxusní problém." Marko jmenuje talentované mladíky, kteří by mohli brzy debutovat v F1

Finále zlaté éry F1 - Villeneuve, Jones a Laffite na stupních vítězů v Rakousku 1979

Pozře F1 sama sebe? Události v Monaku oživují některé otázky

Rozbitý vůz Sergia Peréze po srážce s vozy Haas v závodě v Monaku

FOTO: GP Monaka od velké havárie v 1. kole po Leclercovo vítězství

Lewis Hamilton s Mercedesem

Špatný pokyn během klíčového okamžiku aneb jak Mercedes zkazil Hamiltonovi závod

Inženýr Andrea Stella hovoří o událostech v Monaku

Norrisovi se nelíbí rozhodnutí o návratu Sainze jr. na původní pozici. Proč se tak stalo?

Esteban Ocon se v Monaku moc nepředvedl

"Vyvodíme z toho důsledky," varuje Ocona naštvaný šéf Alpine

Leclerc se konečně dočkal, po třech pole-position vítězí na domácí půdě

GP MONAKA: Po dramatickém úvodu tone Monte Carlo v nadšení - Leclerc triumfoval

Pierre Gasly si po závodě pustil pusu na špacír

Po závodě jako běsnící tygr, v prohlášení už beránek - Gasly se obul do svého kolegy

Max Verstappen a Sergio Pérez určitě neměli v Monacu důvod k úsměvým (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po závodě - Přešťastný Pérez, Alpine žehlí malér a vinu za kolizi svádí jeden na druhého

  • Pátek

    • 1. Trénink (19:30 - 20:30)
    • 2. Trénink (23:00 - 00:00)
  • Sobota

    • 3. Trénink (18:30 - 19:30)
    • Kvalifikace (22:00)
  • Neděle

    • Závod (20:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. LECLERC, 3. ... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Toro Rosso

Toro Rosso dnes ve Vairanu - poprvé s F-kanálem

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Ocon a Alpine se dohodli na ukončení smlouvy

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud