Rozhovor s Whitingem o nových pravidlech a nosech vozů

iM2, 23. ledna 2014, 23:00 Google+

F1 čeká velká změna pravidel, vše se bude točit kolem malých detailů. Fandové jsou samozřejmě napjatí, jak budou nové monoposty vypadat. Technická pravidla v F1 mají 188 paragrafů, k tomu si navíc přidejme ještě i sportovní pravidla. Němečtí fandové zasílali dotazy a německý auto-motor-und-sport ty nejzajímavější z nich předal Charliemu Whitingovi, který je zodpověděl.

Počet komentářů:  6 komentářů (Poslední 24.01. 18:50) Napište svůj názor
Whiting, Charlie

Whiting, Charlie | foto: circuitoftheamericas.com

Sdílejte článek

O: Na různých fanouškovských fórech straší různorodé návrhy nových nosů pro monoposty Formule 1. Vybrali jsme tři z nich [a předložili je Whitingovi], byli by legální?
Charlie Whiting: Zde nevíme, jak jsou ty nosy postaveny a jestli by obstály v nárazových testech, takže nemůžu takto paušálně odpovědět. Kdybych se ale zaměřil čistě na tu formu, tak bych řekl, že všechny tři odpovídají pravidlům.

O: Bude se moci při zastávkách v boxech jezdit boxovou uličkou na čistě elektrický pohon, aby se ušetřilo palivo?
ChW: Není žádné pravidlo, které by tuto možnost nabízelo.

O: Pravidla dovolují maximálně 8 převodvých stupňů. Bude se moci jezdit i se 7?
ChW: V tom by nebyl žádný problém.

O: Postranní (boční) crash testy odpadly, protože v bočnicích je standardní nárazová struktura. Podrobila FIA tento koncept někdy crash testu?
ChW: S různými koncepty jsme provedli celou řadu nárazových testů, než jsme došli na ke konečnému řešení. Jsme proto přesvědčeni, že nová nárazová struktura splní svoje úkoly dle plánů a že je lepší než vše, co jsme měli předtím.

O: Spodní element zadního křídla je od letošního roku zakázaný. Byl by povolený tzv. "Monkey seat", tedy mini křidélko pod zadním křídlem? 
ChW: Ano, je zde malá zelná zóna pro křídlo v centru auta.


Tzv. 'Beam wing' musí zmizet

O: Maximální šířka předního křídla je 165 cm. Nová auta ale budou masivně ztrácet výkon především na zadku. Kdyby někdo přišel s nápadem udělat ještě malé přední křídlo, které by mohlo vyřešit problém tím, že by přivádělo vzduch na přední kola. Bylo by to povolené?
ChW: Redukovaná šířka předního křídla byla sladěna se ztrátou výkonu v zadní části. Dle toho, co jsme slyšeli od týmů, je auto s novou šířkou předního křídla dobře vybalancované.

O: Jsou tu pětisekundové penalizace za menší prohřešky. Bude se těchto pět sekund přičítat na konci nebo hned v průběhu závodu?
ChW: Obojí je možné. Ideálně by se to mělo dít v průběhu závodu během zastávky v boxech. Jezdci budou muset stát pět sekund před tím, než na voze budou moci začít pracovat mechanici. Pokud by se prohřešel stal tak pozdě, že už nebude žádná zastávka v boxech, tak bude čas penalizace připočítán.

O: Za každou penalizaci se dostavájí [trestné] body. Budou fandové moci najít na stránkách FIA list hříšníků? 
ChW: To je naším záměrem. Ale pozor. Jsou směrnice pro jednotlivé prohřešky a body, sportovní komisaři tedy budou moci v určitém případě za daný prohřešek dát méně bodů, pokud to shledají za přiměřené.

O: Sebastian Vettel dostal vloni penalizaci, když svoje auto poté, co udělal pár Donutů, neodstavil v Parc Fermé. Bude tuto událost FIA hodnotit jako chybu jezdce, za kterou mu dá body do listu hříšníků? 
ChW: Tento prohřešek není v katalogu trestů oceněn body. Avšak mohlo by to být tak, že by sportovní komisaři mohli ve speciálním případě být názoru, že toto porušení pravidel je dostatečné k tomu, aby jezdci dali i body. 

Vytisknout

Diskuze: Rozhovor s Whitingem o nových pravidlech a nosech vozů

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 6, poslední 24.01.2014 18:50 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 6 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Ferrari SF-24 Carlose Sainze na startovním roštu

"Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Max Verstappen vyváží Landa Norrise mimo trať

"V takové situaci jsem poprvé." Norris o tom, jak jeho přátelství s Verstappenem ovlivňuje boj o titul

Carlos Sainz stříhá v Maranellu metr

"Zbývající závody s Ferrari nebudou mou poslední šancí na vítězství," věří Sainz mířící k Williamsu

McLaren je jedním z témat našeho ohlédnutí za předposlední částí sezóny

Jednou z mála jistot současné F1 je rekordman Fernando Alonso

Max Verstappen se svou trofejí

Colapinto varován před přestupem k Red Bullu: "Zničí tě!"

Valtteri Bottas v F1 se závoděním brzy skončí

Stake F1 úplně obmění svou jezdeckou sestavu, místo Bottase přichází nováček z Brazílie

Sergio Pérez sezónu za Red Bull podle Helmuta Marka dokončí

Colapinto či Sainz do Red Bullu místo Péreze? Spekulace sílí

George Russell sice dostal pokutu, ale výsledku na trati se netýkala

Poslední rest vyřízen - čtveřice provinilců, která porušila startovní proceduru, zná verdikt

Alex Albon a Williams zažili opravdu krutý závodní víkend (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po závodě: Verstappena uznává i konkurence

Pierre Gasly a Esteban Ocon dokázali téměř nemožné a posunuli Alpine z devátého na šesté místo v Poháru konstruktérů

Ani závod se neobešel bez červené, hrdinský výkon Alpine zastínil Verstappen

  • Pátek

    • 1. Trénink (5:30 - 6:30)
    • 2. Trénink (9:00 - 10:00)
  • Sobota

    • 3. Trénink (5:30 - 6:30)
    • Kvalifikace (9:00)
  • Neděle

    • Závod (7:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Renault

Renault: Při testech nového motoru jsme se vyrovnali těm nejoptimističtějším…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. "Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud