Rozhovor s Whitingem o nových pravidlech a nosech vozů

iM2, 23. ledna 2014, 23:00 Google+

F1 čeká velká změna pravidel, vše se bude točit kolem malých detailů. Fandové jsou samozřejmě napjatí, jak budou nové monoposty vypadat. Technická pravidla v F1 mají 188 paragrafů, k tomu si navíc přidejme ještě i sportovní pravidla. Němečtí fandové zasílali dotazy a německý auto-motor-und-sport ty nejzajímavější z nich předal Charliemu Whitingovi, který je zodpověděl.

Počet komentářů:  6 komentářů (Poslední 24.01. 18:50) Napište svůj názor
Whiting, Charlie

Whiting, Charlie | foto: circuitoftheamericas.com

Sdílejte článek

O: Na různých fanouškovských fórech straší různorodé návrhy nových nosů pro monoposty Formule 1. Vybrali jsme tři z nich [a předložili je Whitingovi], byli by legální?
Charlie Whiting: Zde nevíme, jak jsou ty nosy postaveny a jestli by obstály v nárazových testech, takže nemůžu takto paušálně odpovědět. Kdybych se ale zaměřil čistě na tu formu, tak bych řekl, že všechny tři odpovídají pravidlům.

O: Bude se moci při zastávkách v boxech jezdit boxovou uličkou na čistě elektrický pohon, aby se ušetřilo palivo?
ChW: Není žádné pravidlo, které by tuto možnost nabízelo.

O: Pravidla dovolují maximálně 8 převodvých stupňů. Bude se moci jezdit i se 7?
ChW: V tom by nebyl žádný problém.

O: Postranní (boční) crash testy odpadly, protože v bočnicích je standardní nárazová struktura. Podrobila FIA tento koncept někdy crash testu?
ChW: S různými koncepty jsme provedli celou řadu nárazových testů, než jsme došli na ke konečnému řešení. Jsme proto přesvědčeni, že nová nárazová struktura splní svoje úkoly dle plánů a že je lepší než vše, co jsme měli předtím.

O: Spodní element zadního křídla je od letošního roku zakázaný. Byl by povolený tzv. "Monkey seat", tedy mini křidélko pod zadním křídlem? 
ChW: Ano, je zde malá zelná zóna pro křídlo v centru auta.


Tzv. 'Beam wing' musí zmizet

O: Maximální šířka předního křídla je 165 cm. Nová auta ale budou masivně ztrácet výkon především na zadku. Kdyby někdo přišel s nápadem udělat ještě malé přední křídlo, které by mohlo vyřešit problém tím, že by přivádělo vzduch na přední kola. Bylo by to povolené?
ChW: Redukovaná šířka předního křídla byla sladěna se ztrátou výkonu v zadní části. Dle toho, co jsme slyšeli od týmů, je auto s novou šířkou předního křídla dobře vybalancované.

O: Jsou tu pětisekundové penalizace za menší prohřešky. Bude se těchto pět sekund přičítat na konci nebo hned v průběhu závodu?
ChW: Obojí je možné. Ideálně by se to mělo dít v průběhu závodu během zastávky v boxech. Jezdci budou muset stát pět sekund před tím, než na voze budou moci začít pracovat mechanici. Pokud by se prohřešel stal tak pozdě, že už nebude žádná zastávka v boxech, tak bude čas penalizace připočítán.

O: Za každou penalizaci se dostavájí [trestné] body. Budou fandové moci najít na stránkách FIA list hříšníků? 
ChW: To je naším záměrem. Ale pozor. Jsou směrnice pro jednotlivé prohřešky a body, sportovní komisaři tedy budou moci v určitém případě za daný prohřešek dát méně bodů, pokud to shledají za přiměřené.

O: Sebastian Vettel dostal vloni penalizaci, když svoje auto poté, co udělal pár Donutů, neodstavil v Parc Fermé. Bude tuto událost FIA hodnotit jako chybu jezdce, za kterou mu dá body do listu hříšníků? 
ChW: Tento prohřešek není v katalogu trestů oceněn body. Avšak mohlo by to být tak, že by sportovní komisaři mohli ve speciálním případě být názoru, že toto porušení pravidel je dostatečné k tomu, aby jezdci dali i body. 

Vytisknout

Diskuze: Rozhovor s Whitingem o nových pravidlech a nosech vozů

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 6, poslední 24.01.2014 18:50 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 6 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Fernando Alonso se stal smutným hrdinou sprintu (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Sprint ovládl Verstappen, dramatický boj o bronzovou příčku

Pohled na startovní rovinku v Číně

GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Norrisovi se podařilo ovládnout povětrnostní ruletu v Šanghaji (ilustrační foto)

Kvalifikaci sprint v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Lance Stroll využil podmínek na trati

V Číně hořelo, trénink rozhodly poslední minuty, vynesly na piedestal Strolla

Pohonná jednotka Hondy

Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

Lando Norris po startu zádovu v Austrálii

McLaren doufá, že i letos dokáže ve vývoji předčit své soupeře. Kdy nasadí další novinky?

Lewis Hamilton s Mercedesem W15 v Bahrajnu

Alonso už nepovažuje Mercedes za atraktivní. Zůstává u Aston Martinu, opět s Hondou za zády

Sebastian Vettel

Vettel k Mercedesu a Sainz k Red Bullu? Vyjádřují se Russell i Marko

Max Verstappen s Red Bullem RB20

"Maxe už letos nikdo nedostihne," mrzí Wolffa. Hamilton odešel z tiskové konference

Alexander Albon a celý Williams zatím mají ke spokojenosti hodně daleko

PROHLÁŠENÍ po GP Japonska: Rozjásaný Cunoda, pohřební nálada u Williamsu

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Renault

Renault: Při testech nového motoru jsme se vyrovnali těm nejoptimističtějším…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

  2. Kvalifikaci sprint v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

  3. GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

  4. V Číně hořelo, trénink rozhodly poslední minuty, vynesly na piedestal Strolla

  5. GP ČÍNY - Sprint ovládl Verstappen, dramatický boj o bronzovou příčku

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud