Statistika předjíždění v sezóně 2011: Kde se předjíždělo nejčastěji, jaký vliv má DRS a kdo je nejlepší?

Petr Hlawiczka, 22. listopadu 2011, 12:00 Google+

Předjíždění je kořením závodů. Letos jsme byli svědky rekordního počtu téměř 1500 předjížděcích manévrů. Následující údaje, které nám poskytl Mercedes, byly sestaveny pomocí videozáznamů, záznamů časomíry v kombinaci s GPS technologií.

Počet komentářů:  46 komentářů (Poslední 23.11. 18:02) Napište svůj názor
Red Bull

Red Bull | foto: Red Bull Racing

Sdílejte článek

Předjížděcí manévry jsou pro účely tohoto článku jsou rozděleny do těchto kategorií: normální, DRS, pomalejší auta (týká se předjíždění vozů týmů HRT, Lotusu a Virginu, protože strategický přínos těchto manévrů je nižší), týmoví kolegové, porucha, první kolo (které je v závěru rozděleno na první sektor, druhý a třetí sektor a všechny tři sektory prvního kola dohromady).


Kolik předjížděcích manévrů celkově jsme mohli vidět v dosavadních 18 závodech této sezóny?
Zatím došlo k počtu 1 436 předjížděcím manévrům ve všech kategoriích. Pokud bychom odečetli kategorie předjíždění v prvním kola a kvůli poruchám, došli bychom k 1 180 manévrům.

Součet normálních předjetí a předjetí s pomocí DRS - tedy to, co většina pozorovatelů považuje za "čisté" předjetí - činí 804 (tj. bez zohlednění předjíždění vozů tří nejpomalejších týmů (300) a manévrů mezi týmovými kolegy (76) - viz níže). To představuje průměr 45 normálních a DRS předjetí na závod.

Jak je to se statistikou v rámci těchto čistých předjetí?
V letošní sezóně došlo celkem k 441 normálním a 363 DRS předjetím. Z celkových 804 čistých předjetí bylo 55 % normálních a 45 % s využitím DRS. Třistakrát se podařilo předjet tři nejpomalejší týmy, k 76 předjetím došlo mezi týmovými kolegy.

Ve kterých závodech jsme viděli nejvíce a naopak nejméně předjíždění?
Nejvyšší počet čistých předjetí byl zaznamenán v Turecku (85), v Kanadě (79) a v Číně (67). Závody s nejmenším počtem byly v Monaku (16), Austrálii (17) a v Indii (18). Devět velkých cen obsahovalo méně než 50 čistých předjetí, osm závodů jich mělo více než 50. Z průměrného počtu 45 čistých předjetí na závod jich bylo 25 normálních a 20 s DRS.

Jaký je poměr DRS vs. normální předjetí za tuto sezóny?
Nejvyšší poměr DRS vs. normální předjetí, tedy s největším vlivem DRS, byl zaznamenán v Abú Zabí (89 %), ve Valencii (81 %), v Indii (78 %), v Turecku (59 %) a v Barceloně (57 %).

Nejnižší poměr byl naopak v Monaku (13 %), v Maďarsku (20 %), v Kanadě (22 %) v Japonsku (26 %) a ve Velké Británii (27 %) - za zmínku stojí, že se tři z těchto pěti závodů odjely za mokrých či proměnlivých podmínek, následkem čehož bylo využívání DRS omezeno pouze na části závodů v Kanadě a ve Velké Británii. DRS předjíždění převažovalo nad normálním v osmi z dosavadních 18 závodů.

Jak se měnil poměr DRS předjetí během sezóny?
V prvních devíti závodech sezóny činil průměr DRS předjetí 21 manévrů na závod, průměrně 45 % čistých předjetí. Vliv DRS zůstal stabilní i v dalších devíti závodech roku, kde jsme se setkávali s průměrně 20 DRS předjížděcími manévry na závod, což představuje průměr 46 % čistých předjetí.

alonso
Michael Schumacher (vpravo) získal letos v prvních kolech nejvíce pozic
(foto: Scuderia Ferrari)

Piloti

Který pilot zaznamenal v roce 2011 nejvíce předjetí?
Následující čísla byla upravena o odstoupení lépe umístěných vozů, v potaz jsou brány pouze získané pozice. Buemi v roce 2011 předjel celkem 112krát, těsně následován Schumacherem (111), Kobajašim (95), Alguersuarim (90) a Pérezem (89).

Tato čísla můžeme rozdělit na zlepšení pozice mezi startem a koncem prvního sektoru (nejlepší startér) zlepšení pozice během celého prvního kola a během závodu bez započítání prvního kola.

Kdo je tedy nejlépe startujícím pilotem roku 2011?
Nejlépe startujícím (první sektor úvodního kola) pilotem je Schumacher, který získal celkem 34 pozic, druhý je Buemi (29), Kovalainen (28), Liuzzi (20) a Kobajaši (19). Na druhou stranu pilotem, který v prvním sektoru získal nejméně pozic, je Vettel: za celou sezónu si polepšil jen o jedno místo, což odráží fakt, že jen jednou z 18 závodů nestál na startu závodu v první řadě, kvalifikaci vyhrál 14krát.

Kdo získal nejvíce pozic v prvním kole?
V tomto přehledu vedou opět Schumacher, Buemi a Kovalainen, kteří v prvním kole získali celkem 40, 30, resp. 26. Pokud bychom odečetli zisky v prvním sektoru, nejlepším by byl D'Ambrosio, jenž získal ve druhém a třetím sektoru prvního kola 8 míst.

A konečně: kdo předvedl nejvíce předjížděcích manévrů v závodech po prvním kole?
Této statistice vévodí Pérez a Buemi, oba mají shodně 82 předjetí. Za nimi následují Button (77), Webber (76), Alguersuari (74) a Schumacher (71).

Vytisknout

Diskuze: Statistika předjíždění v sezóně 2011: Kde se předjíždělo nejčastěji, jaký vliv má DRS a kdo je nejlepší?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 46, poslední 23.11.2011 18:02 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 46 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Model monopostu F1 v aerodynamickém tunelu Mercedesu

Proč se Mercedes nemůže dostat do formy? Wolff přiznává vážné problémy s korelací

Carlos Sainz v Austrálii

Šéf Red Bullu potvrzuje, že uvažují o Sainzovi jako o náhradě za Péreze

Pro pilota není nikdy příjemné, když se místo závodu jenom dívá - to platí i pro Logana Sargeanta

Proč Williams neměl v Melbourne rezervní vůz? Zpověď šéfa stáje

Lando Norris s McLarenem MCL38

"Na stříbrného Leclerca jsme měli, blížíme se Ferrari i Red Bullu," těší Norrise

Sargeant závod vůbec nejel a Albon neskrýval rozčarování

PROHLÁŠENÍ po závodě v Austrálii: Ferrari na vrcholu blaha, ostatní doufají ve zlepšení

Fernando Alonso sice o body nepřišel, ale pohoršil si v pořadí

Alonso vyfasoval trest za podíl na Russellově nehodě, pořadí se mění + VIDEO

George Russell skončil závod na první pohled děsivou havárií

GP AUSTRÁLIE: Spanilá jízda Ferrari s dramatickou havárií v závěru

Start závodu v Austrálii

GRAFIA: Startovní rošt v Melbourne po penalizaci Péreze - těží z toho oba McLareny

Sergio Pérez a Christian Horner museli zkousnout Mexičanovu penalizaci

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Verstappen skromný, Ferrari odhodlané

Hamilton prozatím tápe a v Melbourne mu brány Q3 zůstaly zavřené

KVALIFIKACE: Verstappen ve finále zabral, Leclerc zkazil poslední pokus, Pérez potrestán

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. LECLERC, 3. ... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Razia, Luiz

Lotus dá v Brazílii šanci Raziovi a nasadí upravené křídlo s efektivnějším DRS

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Alonso vyfasoval trest za podíl na Russellově nehodě, pořadí se mění + VIDEO

  2. GP AUSTRÁLIE: Spanilá jízda Ferrari s dramatickou havárií v závěru

  3. PROHLÁŠENÍ po závodě v Austrálii: Ferrari na vrcholu blaha, ostatní doufají ve zlepšení

  4. KVALIFIKACE: Verstappen ve finále zabral, Leclerc zkazil poslední pokus, Pérez potrestán

  5. PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Verstappen skromný, Ferrari odhodlané

  6. V pátek byli v Austrálii nejrychlejší Norris a Leclerc

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud