Kontroverzí přibývá, už v kvalifikačním reportu jsme nastínili zajímavou situaci v závěru Q2 ohledně delšího prodlení, než byla vyvěšena červená vlajka. Uškodilo to pouze jedinému pilotovi, ovšem kandidátu na titul mistra světa.
Zelený Aston Martin Lance Strolla projel cílovou čarou v čase 10:07 a zaznamenal v té chvíli pátý nejlepší čas. Kanaďan pokračoval dále, ale o tři zatáčky dále se jeho vůz roztočil a Lance narazil pozadu do bariéry. V prvním sektoru, ve zmíněném úseku zavlála žlutá vlajka.
V dané situaci byly v rychlém kole čtyři piloti: Norris, Albon, Lawson a Verstappen. První tři už se nacházeli za inkriminovaným místem, Max jím sice projel pomaleji, ale s ohledem na intermediates pořád neměl tak výraznou ztrátu, aby se nemohl pokusit vybojovat lepší čas. Jenže ve chvíli, kdy se nacházel za polovinou druhého sektoru, přesně po 41 vteřinách, se na monitorech rozsvítily červené vlajky a Q2 byla přerušena. Verstappen tak vypadl z boje o TOP 10, ovšem jeho rozhořčení, stejně jako celého týmu Red Bull spočívalo v tom, že během oné téměř třičtvrtě minuty mohli dokončit svá rychlá kola zmínění Norris, Albon a Lawson - všichni tři skončili před Verstappenem.
„Nechápu, proč to trvalo tak dlouho, než byla červená vlajka vyvěšena, vždyť to byla poměrně závažná nehoda. Trvalo čtyřicet vteřin, než byla červená, je to už druhý den, kdy jsme debatovali ohledně pozdní reakce, ať včerejší VSC nebo dnes tohle, přitom všechny ostatní červené vlajky byly aktivovány okamžitě. Jediná důležitá věc je soustředit se na bezpečnost. Nejde o to, zda necháme auta dokončit jejich kola. Stroll svoje auto vůbec neměl šanci rozjet. Je to zkrátka v háji,“ uvedl šéf Red Bullu Christian Horner pro stanici Sky Sport.
Ředitelství závodu se ocitlo v palbě dotazů, proč nechalo trojici dokončit kolo a Verstappena, jenž žádnou kritickou pasáží neprojížděl, nikoli. FIA ho hájila, že podle údajů ze Strollova vozu se Lance měl pokoušel odjet s poškozeným vozem do boxů. Pochopit by se to dalo s ohledem na změny časů jednotlivých pasáží závodního víkendu, že je v zájmu týmu dostat poškozené auto co nejrychleji do boxů k opravě. Havarovaný Williams Franca Colapinta zůstal za svodidly 90 minut, než byl dopraven do garáže. Stroll tedy dostal od svého inženýra pokyn, aby se snažil s autem odjet., ale poté byl instruován, aby monopost opustil.
Problém je v tom, že vůz měl viditelně zlomený závěs levého zadního kola, takže by se tak jako tak nerozjel, a zdemolovaný zadní spoiler, což by v případě jízdy přes prakticky celý okruh (ze zatáčky 3) znamenalo penalizaci za jízdu v nebezpečných podmínkách, za což byl třeba Pérez penalizován v Kanadě. Fanouška napadne, jak může inženýr takto zničený vůz vyhodnotit jako schopný jízdy a žádal pilota, aby s ním zkusil odjet.
Aston Martin, stejně jako Williams, má před GP Brazílie oba vozy ve značném stadiu poškození a lze předpokládat, že u některých bude start de facto vyloučen. Alex Albon s předstihem oznámil, že ho nehoda ze závodu vyřadila...
Formule 1 ve spolupráci s McLarenem, Deloitte a FIA představila nový dokument s názvem „Průvodce cirkularitou konstruktérů F1“. Tento materiál obdrží všechny týmy a jeho cílem je podpořit udržitelnější přístup při navrhování a výrobě vozů.
Charles Leclerc se rozhodl jít při nastavování SF-25 vlastní cestou a přestal se inspirovat směřováním garáže Lewise Hamiltona. Tento krok ukazuje jeho důvěru ve vlastní instinkty a může znamenat posun v týmové dynamice Ferrari.
Jeremy Clarkson se vyjádřil kriticky k Velké ceně Japonska 2025, když poukázal na nízký počet předjíždění v závodě, přičemž to přirovnal ke sledování kriketu.
Franco Colapinto se nedávno vrátil za volant Formule 1, když se zúčastnil soukromého testu, který pro něj uspořádal tým Alpine na okruhu v Monze.
Ferrari čelí vnitřnímu konfliktu ohledně modernizace podlahy pro Bahrajn, přičemž rozhodnutí padne v nejbližší době. Podle italských médií je nový upgrade připraven pro model SF-25, ale tým je stále rozdělen v otázce, zda jej nasadí během nadcházející Velké ceny v Bahrajnu. Zpráva přichází těsně po oznámení, že tým má klíčové rozhodnutí stanovené na konkrétní datum.
Max Verstappen se v Japonsku vrátil do role neochvějného lídra. Suverénním vítězstvím ve Velké ceně odsunul do pozadí napětí kolem nejisté budoucnosti druhého místa v týmu Red Bull.
Páteční trénink v Bahrajnu nabídne příležitost hned pěti nováčkům, kteří se představí ve Formuli 1. Týmy tím splní povinnost FIA a získají cenná data pro vývoj svých mladých talentů.
Yuki Tsunoda vyjádřil přesvědčení, že Liam Lawson se dokáže rychle vzpamatovat a vrátí se k dobrým výkonům s týmem Racing Bulls. Tsunoda věří, že Lawson bude i nadále schopný ukázat svůj talent a předvést silné výsledky na trati.
Lewis Hamilton se na Grand Prix Japonska ve svém Ferrari neprosadil. Po startu z osmé pozice dokázal během závodu získat jen jedno místo, což bylo daleko od očekávaného výkonu.
Ferrari a Lewis Hamilton budou muset v této sezóně vynaložit obrovské úsilí, pokud chtějí skutečně usilovat o titul v obou šampionátech formule 1.
Christian Horner zhodnotil Tsunodův debut v Red Bullu jako klidný, ale přirozený začátek. Podle něj se japonský jezdec postupně sžívá s novým prostředím a nachází své místo v týmu.
Sportovní komisaři incident mezi Landem Norrisem a Maxem Verstappenem při výjezdu z boxů pouze letmo přezkoumali a nakonec se rozhodli nezasahovat. Událost tak zůstala bez dalšího šetření či následků.