FIA vyslýchá stížnosti pilotů, zasahuje proti poskakování

Petr Hlawiczka, 17. června 2022, 06:00 Google+

Mezinárodní automobilová federace (FIA) se rozhodla zareagovat na četné stížnosti jezdců, kteří trpí poskakování nové generace monopostů spoléhajících při tvorbě přítlaku zejména na přísavný efekt.

Počet komentářů:  59 komentářů (Poslední 18.06. 12:19) Napište svůj názor
George Russell s Mercedesem během kvalifikace v Ázerbájdžánu

George Russell s Mercedesem během kvalifikace v Ázerbájdžánu | foto: Mercedes AMG F1 Team

Sdílejte článek

Piloti se pravidelně ozývají kvůli tomu, jak moc jejích páteř trpí v důsledku nepříjemných otřesů během jízdy. Poslední kapkou byly potíže Lewise Hamiltona v Baku, jenž velmi pomalu vystupoval z vozu a držel se přitom za záda. Poté přiznal, že zatím šlo pro něj o ten "nejbolestivější závod."

Řešení je poměrně snadné, týmy do něj však nepůjdou: stačí vůz trochu zvednout, aby ve vyšších rychlostech nedocházelo k cyklickému přisávání podlahy a odtrhávání proudění. Momentálně to postihuje všechny s výjimkou Red Bullu, který poskakování zvládl.

Mercedes ale po GP Ázerbájdžánu přiznal, že zašel v nastavení záměrně příliš daleko a že se bude snažit zajistit, aby se to u něj již neopakovalo: "Při této příležitost jsme zašli s naším balíkem a našimi jezdci příliš daleko, vystavujeme je velkému nepohodlí a to jednoduše už nemůžeme znovu udělat. Naši piloti nejsou jediní, kteří trpí... a máme teď zodpovědnost se postarat o to, aby to už nepokračovalo," uvedl šéf strategií James Vowles.

Lewis Hamilton pomalu vystupuje z vozu, drží se za bolavá záda

Lewis Hamilton pomalu vystupuje z vozu, drží se za bolavá záda | zdroj: Formula1.com

FIA nyní zareaguje vydáním technické směrnice a zavádí krátkodobá i dlouhodobá opatření: "Po osmém podniku letošního šampionátu Formule 1, kdy byl opět patrný fenomén aerodynamických oscilací (tzv. "porpoising") nové generace F1 vozů a jeho dopad viditelný, se FIA jakožto vrcholný orgán sportu rozhodla, že je nutné zakročit a požadovat po týmech nezbytné úpravy pro omezení tohoto fenoménu."

Úpravu pravidel vysvětluje bezpečností - zakročit se rozhodla po konzultacích s doktory v zájmu zdraví jezdců: "Jde o sport, v němž soupeři pravidelně jezdí v rychlostech přes 300 km/h. Všichni se na to přitom musí soustředit a nadměrná únava či bolest, kterou zažívají, by mohla mít významné dopady, pokud by došlo ke ztrátě koncentrace."

"FIA má navíc obavy o okamžitý fyzický dopad na zdraví jezdců, jelikož si několik z nich po posledních podnicích stěžovalo na bolesti páteře," vysvětluje dále ve své zprávě. Proto vydala technickou směrnici, která "má týmům poskytnout vedení v oblasti opatření, kterými chce FIA řešit problém."

img-responsive

Na poskakování si stěžuje celá řada jezdců včetně Carlose Sainze | foto: Scuderia Ferrari

Prvním z nich je "bližší kontrola desek a skluznic podlahy, ať už jde o jejich konstrukci nebo pozorované opotřebení." Druhým opatřením má být "definice metrik založených na vertikálním zrychlování vozů, což poskytne kvantitativní omezení pro akceptovatelnou úroveň vertikálních oscilací."

"Přesné matematické vzorečky pro tuto metriku budou analyzovány FIA a týmy jsou zvány, aby k tomuto procesu přispěly... kromě těchto technických opatření FIA svolá technickou schůzku s týmy, aby definovala opatření pro omezení náchylnosti aut k tomuto fenoménu ve střednědobém horizontu," dodává FIA.

Někteří se však obávají, že by se po tomto zásahu mohlo změnit pořadí týmů: "Některá auta na tom jsou opravdu špatně, ale řešení existuje: stačí zvýšit světlou výšku. Jenže pak jezdíte pomalu - a kdo chce být pomalý? Jenže podobně jako před mnoha lety, když došlo uprostřed sezóny ke změně pneumatik - když něco základního změníte, můžete změnit opět zcela změnit pořadí. Je to fér?" táže se šéf Haasu Günther Steiner.

Vytisknout

Diskuze: FIA vyslýchá stížnosti pilotů, zasahuje proti poskakování

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 59, poslední 18.06.2022 12:19 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 59 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Mattia Binotto (vlevo) v rozhovoru s Christianem Hornerem

Hornera zájem Ferrari moc potěšil. Zaměstná Binotta?

Valtteri Bottas první den při testech v Bahrajnu

Bottas je z nového auta nadšený. Štve ho omezené testování

Nové zbarvení Alfy Romeo

Alfa Romeo představuje svůj nový vůz pro rok 2023 + FOTO

Zbarvení Williamsu pro sezónu 2023

Williams předvedl nové zbarvení pro letošní sezónu, FW45 bude mít více přítlaku a lepší ovladatelnost + FOTO

Pohonná jednotka F1

VIDEO: Ferrari nastartovalo nový motor - nejen v Maranellu, ale i u Haasu

Sergio Pérez v deštivém závodě v Japonsku

Pérez se Ricciarda nebojí. Jak se ale zachová Red Bull?

Nový šéf Ferrari Frederic Vasseur

Největší problém u Ferrari? Montoya mluví o nejistotě. Favorizoval Todta

Alpine bude jedním z šesti dodavatelů, zásobujících F1 za tři roky

F1 bude mít šest dodavatelů motorů

Prezentace Red Bullu 2019

Mistrovský Red Bull spojuje své síly s Fordem, odhaluje svou novou zbraň RB19 + FOTO

Pilot stáje Renault F1 Jean-Pierre Jabouille v roce 1978

Do třetice všeho zlého - loučíme se s dalším francouzským pilotem

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. LECLERC, 3. ... Celé pořadí

reklama

Doporučujeme

Charles Leclerc do cíle v Ázerbájdžán nedojel

"Sotva sezóna začala, Leclerca už čeká penalizace," říká Marko a dává za…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Alfa Romeo představuje svůj nový vůz pro rok 2023 + FOTO

  2. Mistrovský Red Bull spojuje své síly s Fordem, odhaluje svou novou zbraň RB19 + FOTO

  3. McLaren rozšiřuje svou řadu rezervních jezdců o Schumachera z Mercedesu

  4. Pérez se Ricciarda nebojí. Jak se ale zachová Red Bull?

  5. F1 bude mít šest dodavatelů motorů

  6. VIDEO: Ferrari nastartovalo nový motor - nejen v Maranellu, ale i u Haasu

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud