Příliš flexibilní díly opět na scéně? FIA je připravena zasáhnout v oblasti podlah

Petr Hlawiczka, 1. března 2022, 07:00 Google+

Mezinárodní automobilová federace (FIA) bedlivě sleduje letošní monoposty Formule 1, které týmy postavily dle zcela nových technických pravidel. I když se po prvních testech se objevují podezření na to, že by někteří mohli používat příliš flexibilní podlahy, k obcházení pravidel či zneužívání šedých zóny by podle vedoucích představitelů docházet nemělo.

Počet komentářů:  43 komentářů (Poslední 04.03. 15:36) Napište svůj názor
Sergio Pérez testuje druhý den v Barceloně

Sergio Pérez testuje druhý den v Barceloně | foto: Pirelli

Sdílejte článek

Návrat k přísavnému efektu po 40 letech vede k tomu, že vozy jsou provozovány níže k vozovce. Díky rychlejšímu proudění vzduchu pod podlahou prudce klesá tlak a stoupá aerodynamický přítlak.

Během minulého týdne v Barceloně jsme proto viděli různá zajímavá řešení podlah s různými výřezy a otvory, jak se toho týmy snaží co nejvíce využít a utěsnit okraje podlah generovanými víry. A Mercedes například v pátek musel zadní rohy zpevňovat kovovými výztuhami.

Podle inženýrů se dají využít způsoby, jak podlahu ještě více ohnout ve prospěch vyšší výkonnosti. Flexibilita se loni v F1 také intenzívně řešila kvůli ohebnosti předních a zadních křídel Mercedesu, proto byly zpřísněny některé testy. FIA si nyní posvítí na nejnovější vývoj také u spodních částí vozů, aby týmy nezneužívaly tuto oblast pravidel.

"Pokud jde o ohýbání difuzor nebo okrajů podlahy směrem dolů, budeme vždy dávat pozor na veškerou flexibilitu a zavedeme testy na omezení takových efektů, bude-li to zapotřebí," slibuje Nicholas Tombazis, jenž má u FIA na starosti monoposty.

Zpevnění zadního rohu podlahy Mercedesu pomocí spojovací tyče

Zpevnění zadního rohu podlahy Mercedesu pomocí spojovací tyče | zdroj: Formula1.com

"U nových pravidel je nevyhnutelné, že se objeví některé oblasti, které nebyly z pohledu flexibility řádně předvídané. To se může v dalším průběhu ještě zvýraznit. Proto s tím nebudeme váhat a zasáhneme, jak nám to umožňují pravidla, pokud přijdeme na něco, k čemu v určitých oblastech dochází," pokračuje Tombazis.

Kvůli nízké světlé výšce nyní jezdí vozy z tužším zavěšením: "Uvědomujeme si, že auta musí jezdit blíže k vozovce, aby byla výkonná. V důsledku toho musí být tužší než předchozí vozy, které jezdily s ohromným sklonem, což je zřejmě věcí minulosti."

"Myslím si, že jízdní kvalita a vlastnosti vozu usnadňující jízdu nejsou věci, jež musíme nezbytně v F1 udržovat. Chceme vidět, jak piloti dělají rozdíly, a chceme auta, která budou náročnější na ovládání, ne jednodušší," zdůrazňuje šéf FIA.

"Určitá hlediska by měla učinit ovladatelnost vozů agresivnější, což je celkem důležité. Bylo tedy určeno, že je efektivnější jezdit s vozy níže. Jsou navrženy, aby v tomto směru fungovaly. Jde o situaci, kterou budeme monitorovat. Nemyslím si, že jde důvod k velkým obavám," uzavírá Tombazis.

Vytisknout

Diskuze: Příliš flexibilní díly opět na scéně? FIA je připravena zasáhnout v oblasti podlah

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 43, poslední 04.03.2022 15:36 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 43 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Nico Rosberg a Lewis Hamilton těsně za sebou

"Škody po vzájemných kolizích jsme s Lewisem museli od Barcelony 2016 hradit," prozrazuje Rosberg

Havárie po prvním restartu GP Číny 2024

Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

Lewis Hamilton se v letošním ročníku nadále trápí

PROHLÁŠENÍ PO ZÁVODĚ: U Red Bullu se slaví, nadšený je i Norris

Daniel Ricciardo dostal postih pro příští závod (ilustrační foto)

Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

Lando Norris se možná překvapivě vklínil mezi dominantní Red Bully (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

Max Verstappen zajistil Red Bullu jubilejní sté pole position (ilustrační foto)

SPRINT ČÍNY - Prohlášení po sprintu a kvalifikaci. Red Bull slaví, ostatní opatrně doufají

Max Verstappen a Sergio Pérez v Bahrajnu

Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

Fernando Alonso se stal smutným hrdinou sprintu (ilustrační foto)

SPRINT ovládl Verstappen, dramatický boj o bronzovou příčku

Pohled na startovní rovinku v Číně

GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Norrisovi se podařilo ovládnout povětrnostní ruletu v Šanghaji (ilustrační foto)

Kvalifikaci sprintu v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Pneumatiky Pirelli pro sezónu 2022

Piloti si nové pneumatiky pochvalují. Sainze potěšilo, jak moc na ně může tlačit

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

  2. Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

  3. Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

  4. GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

  5. GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

  6. Kvalifikaci sprintu v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud