GP Španělska: Ani Safety car nezastavil Hamiltonovu spanilou jízdu

Robert RoBertino Pavelka, 12. května 2019, 17:25 Google+

Na určitou dobu poslední závod na španělském Circuit de Catalunya nesliboval příliš dramatickou podívanou – alespoň s ohledem na dosavadní průběh šampionátu. Nakonec se vše potvrdilo, jen s jedním intermezzem v podobě safety caru.

Počet komentářů:  169 komentářů (Poslední 15.05. 13:42) Napište svůj názor
Max Verstappen si poradil s oběma vozy Ferrari (ilustrační foto)

Max Verstappen si poradil s oběma vozy Ferrari (ilustrační foto) | foto: Red Bull Content Pool

Sdílejte článek

Už několikrát v historii šampionátů jsme narazili na závod, kdy se o všem rozhodlo prakticky v první zatáčce. Než ale vyrazili piloti ke startu mohli si užívat teploty kolem 20°C, přičemž trať „hicovala“ podstatně více (41°C). Vhlkost vzduchu postupně padala z 59 na 51 % a vítr konstantně vanul rychlostí 4,5 km/h. Startovní pole vyrazilo do závodu na nejměkčí směsi s výjimkou Räikkönena, Strolla, Kubici, Russella a z pit-lane začínajícího Hülkenberga.

Bottasovi na pole-position start vůbec nevyšel, což umožnilo třetímu Vettelovi se dostat na roveň obou Mercedesů. Jenže před první zatáčkou musel intenzivně brzdit a to se vůbec nelíbilo jeho pravé přední pneumatice. Navíc měl špatný výjezd z druhé zatáčky, takže ho v té třetí předjel Verstappen. Bottas po souboji s pilotem Ferrari musel korigovat lehký smyk a klesl na druhé místo. Další duel ještě předvedla dvojice Leclerc – Gasly: dopadl vítězně pro Ferrariho pilota. První kolo si určitě pamatovali Kvjat, který měl příliš široký výjezd ze zatáčky 3 a především Räikkönen, jenž o zatáčku dále vyjel přes kačírek až k bariéře.

Pak upadl závod do jisté monotónnosti – Hamilton sérií rychlých kol ujížděl Bottasovi, na toho nestačil Verstappen a trápící se Vettel odolával Leclercovi. Charles v 8. a 10. kole zkusil zaútočit, až zřejmě přišel pokyn z boxové zídky, takže Sebastian za zatáčkou 4 udělal kolegovi místo. Jenže to už Leclerc ztrácel na Verstappena 5 vteřin a nijak tento odstup nesnižoval, až po šesti kolech, ale to už se blížily zastávky v boxech.

img-responsive

Mechanici Ferrari se v prvních zastávkách nevyznamenali (ilustrační foto) | foto: Scuderia Ferrari

První ze špice zamířil k mechanikům Vettel, trápící se na pneumatikách ve špatné kondici, náladu mu nezlepšili ani pit-crew, kteří zaváhali při výměně levého zadního kola. V následujícím okruhu zastavil Verstappen a Red Bull zkusil zajímavý tah – Holanďan dostal znovu nejměkčí směs. Záhy však bylo jasné, že to nebyl nejlepší tah, protože jezdil stejné časy jako Vettel na středně tvrdé a dokonce Leclerc, který ve 26. kole dostal nejtvrdší směs – také u něj mechanici nezvládli perfektně výměnu levé zadní pneumatiky.

Mercedesy zamířily do boxů hned za sebou – Bottas (27. kolo) a Hamilton (28. kolo) zvládli výměnu bez potíží a nadále dominovali závodu.

Vettel ve 36. kole dostihl Leclerca a ten mu udělal místo, ale na Verstappena čtyřnásobný mistr světa neměl nárok. Ve 41. kole si zajel pro druhou sadu žlutých pneu, a i když na trať vyjel až za Gaslym, ihned si od něj vzal pozici zpátky. Verstappen zamířil k povinné zastávce o tři kola později, navíc bylo jasné, že Mercedesům pláště až do konce nevydrží, Hamilton měl pravou zadní pneu na hranici existence. Ve 46. kole byl v boxech Bottas a pak se „potkali“ Norris a Stroll. Na trať vyjel safety car, čehož ihned využil Hamilton a s ním i Leclerc, ovšem zatímco Brit nasadil už použitou nejměkčí směs, Monačan si vzal opět středně tvrdou.

img-responsive

Lando Norris nebude na Španělsko vzpomínat v dobrém | foto: McLaren

Restart při nájezdu do 53. kola si Hamilton ohlídal a vlastně jediný tvrdší souboj na špici svedl Leclerc s Gaslym. Ferrari nakonec před druhým Red Bullem zůstalo, ale na Verstappena se Vettel dotahoval marně, rozdíl mezi nimi nikdy neklesl pod jednu vteřinu. Hamilton opět nasázel několik nejrychlejších kol a pak už jen kontroloval své další vítězství.

K solidnímu úspěchu měl našlápnuto Haas, jenže po restartu se při vzájemném souboji ocitl Grosjean za zatáčkou 1 mimo trať. Zjevně se nepoučil a podobné extempore si zopakoval i v okruhu 57 a 58. Jeho Haas dostal tři pořádné rány od příčného obrubníku, takže nakonec ztratil pozici ve prospěch Sainze (k obrovské radosti většiny ze 160 428 diváků) a navíc další ránu do levého předního kola, a posléze i Kvjata. U Toro Rosso mohli být smutní, protože Daniil nedotáhl finální útok na Sainzův McLaren do úspěšného konce. Kdo ví, jak by to dopadlo, kdyby v depu nepanovaly během režimu safety caru strašné zmatky – při dvojitém pit-stopu vůbec nebyly připraveny pneumatiky a Kvjat i Albon tak ztratili cenné vteřiny.

img-responsive

Romain Grosjean nezvládl závěr závodu | foto: Haas F1 Team

Zmíněná kolize mezi Strollem a Norrisem se odehrála na místě, kde se útočilo nejčastěji. Norris se udržel vedle Strolla, ale pořád byl o něco vzadu a Kanaďan mu v zatáčce 2 nedal dost místa, s čímž ale Lando mohl počítat.

Naprosto bez šance byl tentokrát Sauber. Kimi Räikkönen udělal už zmíněnou chybu, pak se pohyboval téměř celý závod v poslední pětce (s výjimkou při výměnách pneumatik). Giovinazzi už v 6. kole měnil pneumatiky, ale ani to mu nepomohlo. Renault se probudil příliš pozdě – Ricciardo se pokoušel překonal Albona a zapojit se do boje o bod, ale nakonec z toho nebylo nic. Hülkenberg zajel slušně, ale to znamenalo pouze posun z posledního místa na třinácté.

Hamilton s prémiovým bodem za nejrychlejší kolo opět převzal vedení v průběžné klasifikaci a Mercedes nadále drží rekordní šňůru double-triumfů. Pokud to takhle půjde dál, a to se s ohledem na spolehlivost Stříbrných šípů dá očekávat, budeme mít opět před sebou jeden z nejpředvídatelnějších šampionátů v historii F1.

GP Španělska (Circuit de Catalunya)Závod
Poř. # Jezdec ZeměTým / Šasi, motorBodyČas / odstup
1. 44 Lewis HAMILTON gbrMercedes-AMG Petronas Motorspo 261:35.50,443
2. 77 Valtteri BOTTAS finMercedes-AMG Petronas Motorspo 18+ 4,074
3. 33 Max VERSTAPPEN nldAston Martin Red Bull Racing 15+ 7,679
4. 5 Sebastian VETTEL deuScuderia Ferrari 12+ 9,167
5. 16 Charles LECLERC mcoScuderia Ferrari 10+ 13,361
6. 10 Pierre GASLY fraAston Martin Red Bull Racing 8+ 19,576
7. 20 Kevin MAGNUSSEN dnkHaas F1 Team 6+ 28,159
8. 55 Carlos SAINZ JR. espMcLaren F1 Team 4+ 32,342
9. 26 Daniil KVJAT rusRed Bull Toro Rosso Honda 2+ 33,056
10. 8 Romain GROSJEAN fraHaas F1 Team 1+ 34,641
 
 
11. 23 Alexander ALBON thaRed Bull Toro Rosso Honda  + 35,445
12. 3 Daniel RICCIARDO ausRenault Sport Formula One Team  + 36,758
13. 27 Nico HÜLKENBERG deuRenault Sport Formula One Team  + 39,241
14. 7 Kimi RÄIKKÖNEN finAlfa Romeo Racing  + 41,803
15. 11 Sergio PÉREZ mexRacing Point F1 Team  + 46,877
16. 99 Antonio GIOVINAZZI itaAlfa Romeo Racing  + 47,691
17. 63 George RUSSELL gbrRokit Williams Racing  + 1 kolo
18. 88 Robert KUBICA polRokit Williams Racing  + 1 kolo
19. 18 Lance STROLL canRacing Point F1 Team  DNF (kolize)
20. 4 Lando NORRIS gbrMcLaren F1 Team  DNF (kolize)
 
 Nejrychlejší kolo:
  44 Lewis HAMILTON Mercedes W10
Mercedes M10
Pirelli   1:18,492
 

VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ

Loading...
 
Vytisknout

Diskuze: GP Španělska: Ani Safety car nezastavil Hamiltonovu spanilou jízdu

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 169, poslední 15.05.2019 13:42 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 169 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Desetiválcový motor Mercedes FO110H, jenž poháněl McLaren MP4-14

Spalovací motory mají "dlouhou budoucnost." Přejde F1 na dvoutakty? + VIDEO

Pohonná jednotka Renault RE17

"Máme druhý nejlepší motor," zní z Renaultu. V čem udělali Francouzi největší pokrok?

Konkurenceschopnost Alfy Romeo C38 během roku 2019 postupně klesala

Alfa Romeo staví pro rok 2020 zcela nové auto i simulátor

Berger, Gerhard

Berger Vettela neodepisuje. "Leclerca může porazit," říká

Lance Stroll během Velké ceny Abú Zabí

"Red Bullu trvalo pět let, než začal vyhrávat." Szafnauer žádá po majiteli Racing Pointu trpělivost

Helmut Marco, Gianpiero Lambiase a Max Verstappen v kvalifikaci v Rakousku

"Žádný jiný juniorský program nedosahuje výsledků, kterými disponuje ten náš," hlásí Marko

Robert Kubica s Williamsem FW42 v Japonsku

"Williams se zlepšením nemůže počítat," varuje Smedley

Mladý Charles Leclerc pronásleduje zkušeného Lewise Hamiltona

Domenicali vysvětluje, proč Hamilton nepřestoupí k Ferrari. Horner je zvědavý, jak si poradí s mladými talenty

Sergio Pérez při tréninku v Číně

Pérez je před novou sezonou optimista, "Můžeme udělat velký pokrok," říká

Briatore, Flavio

"Mohl jsem šéfovat Ferrari," říká Briatore. Kdy probíhala jednání?

Průběžné pořadí šampionátu:

1. HAMILTON, 2. BOTTAS, 3. VER... Celé pořadí

reklama

Doporučujeme

Lewis Hamilton po závodě v Číně

PROHLÁŠENÍ po závodě v Barceloně: Chaos na boxové zídce Ferrari

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. "Williams se zlepšením nemůže počítat," varuje Smedley

  2. "Máme druhý nejlepší motor," zní z Renaultu. V čem udělali Francouzi největší pokrok?

  3. Alfa Romeo staví pro rok 2020 zcela nové auto i simulátor

  4. "Mohl jsem šéfovat Ferrari," říká Briatore. Kdy probíhala jednání?

  5. Spalovací motory mají "dlouhou budoucnost." Přejde F1 na dvoutakty? + VIDEO

  6. "Red Bullu trvalo pět let, než začal vyhrávat." Szafnauer žádá po majiteli Racing Pointu trpělivost

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud