FIA si chce v Monaku více posvítit na finty s tlakem v pneumatikách

Robert RoBertino Pavelka, 16. května 2016, 14:15 Google+

Asi jen málokdo si vzpomene na někdejší výpověď dnes už nežijícího pilota F1 Manfreda Winkelhocka, který označil F1 za kolbiště lží a podvodů. Po více než třiceti letech můžeme konstatovat, že se otázka dodržování předpisů stále častěji dostává na přetřes.

Počet komentářů:  5 komentářů (Poslední 16.05. 19:27) Napište svůj názor
Čachruje se s tlakem nebo ne? Hembery se domnívá, že ano

Čachruje se s tlakem nebo ne? Hembery se domnívá, že ano | foto: Pirelli

Sdílejte článek

Otázka tlaku v pneumatikách je dalším žhavým bodem, v němž si FIA chce posvítit na některý týmy F1, které údajně používají chytré technologie, aby obešly limity tlaku v pneumatikách. Od loňské Grand Prix Itálie FIA často prověřovala minimální tlak v pneumatikách. Uváděné hodnoty jsou podstatně vyšší, než by si týmy přály, proto pokud sníží ihned po měření tlak, mohou mít nepovolenou výhodu. 

V paddocku některé týmy otevřeně hovoří o tom, že konkurence používá různé triky - ať jde o předehřívání kol nebo použití dvoukomorových ráfků. Proto také McLaren vyzval na začátku měsíce FIA, aby se k dané problematice vyjádřila.

Automobilová federace uvedla, že otázka dvoukomorových ráfků nebyla na základě stávajících pravidel brána v potaz, proto nebyly kontrolovány. FIA proto uvedla, že nyní bude dohlížet daleko více na činnost týmů v oblasti pneumatik.

Podle serveru motorsport.com musí všechny týmy od příštího závodu zaslat hodnoty tlaku v pneumatikách FIA do standardního automatického zaznamenávání údajů prostřednictvím CAN (Control Area Nework). V dokumentu, který týmy obdržely se praví, že tlaky v pneumatikách musí být zaznamenány ve standardizované hodnotě tlaku PSI (pound per square inch, libra síly na čtverečný palec) a nesmí se lišit od těch, které jsou odesílány do týmové telemetrie.

img-responsive

Podle Hemberyho se problém s tlakem táhne už od minulého roku | foto: Pirelli

Zmíněná procedura není a priori zaměřena na snahu týmy trestat (pokud tlak vzduchu v pneumatikách po startovní proceduře dramaticky poklesne na rozdíl od výchozích tlaků), nýbrž má sloužit k lepší kontrole FIA ohledně činnosti jednotlivých týmů. Teprve až FIA zjistí, že nějaký tým postupuje výrazně proti daným pravidlům, může federace učinit zásah nebo případně provést další změny týkající se kontroly tlaku.

"Když jsme deklarovali zvýšení startovního tlaku o 3-4 PSI, tak některá auta takovou hodnotu na startu vůbec neměla, stěží to byla polovina. Takže se něco děje," okomentoval situaci Paul Hembery, sportovní šéf Pirelli. Domnívá se, že ačkoliv se o této problematice začalo mluvit teprve v posledních týdnech, jde o mnohem dlouhodobější záležitost. "Řekl bych, že první signály máme z minulého roku," dodává Hembery.

Problém s technikou

Technický ředitel Williamsu Pat Symonds se domnívá, že na FIA čeká hodně těžký úkol, protože provádět kontrolu provozního tlaku nebude vůbec jednoduché. "Potíž je v tom, že senzory tlaku vzduchu v pneumatikách jsou dobré, ale nikoli dokonalé, a elektronika v nich by je nemusí spustit v tom správném okamžiku. Budeme se potýkat s chybami, ani spolehlivost není tak dobrá, jak by měla být. Pokud dojde na regulaci, co se potom stane? Uvidíme více chyb? Zní to jako cynické hodnocení, ale není to tak?"

Má-li být použito nějaké regulace, pak musí existovat přesné zařízení, takže v tomto směru nás čeká dlouhá cesta. Některé týmy si vytvoří vlastní senzory, na trhu existují dvě základní provedení a oba mají s teplotou určité problémy. Osobně vím, že některé týmy pracují na vlastním řešení."

img-responsive

Podle Pata Symondse nejsou senzory spolehlivé | foto: Lotus F1 Team

Pochybnost o spolehlivosti senzorů se prokázala v pátek před Grand Prix Španělska, kdy Palmerova explodující pneumatika měla hodnotu 19,6 PSI, a to i poté, co z ní unikl vzduch. "Byl to poslední údaj, který jsme z pneumatiky získali. Miminum je 19,5 PSI," dodal Hembery.

Vytisknout

Diskuze: FIA si chce v Monaku více posvítit na finty s tlakem v pneumatikách

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 5, poslední 16.05.2016 19:27 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 5 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Model monopostu F1 v aerodynamickém tunelu Mercedesu

Proč se Mercedes nemůže dostat do formy? Wolff přiznává vážné problémy s korelací

Carlos Sainz v Austrálii

Šéf Red Bullu potvrzuje, že uvažují o Sainzovi jako o náhradě za Péreze

Pro pilota není nikdy příjemné, když se místo závodu jenom dívá - to platí i pro Logana Sargeanta

Proč Williams neměl v Melbourne rezervní vůz? Zpověď šéfa stáje

Lando Norris s McLarenem MCL38

"Na stříbrného Leclerca jsme měli, blížíme se Ferrari i Red Bullu," těší Norrise

Sargeant závod vůbec nejel a Albon neskrýval rozčarování

PROHLÁŠENÍ po závodě v Austrálii: Ferrari na vrcholu blaha, ostatní doufají ve zlepšení

Fernando Alonso sice o body nepřišel, ale pohoršil si v pořadí

Alonso vyfasoval trest za podíl na Russellově nehodě, pořadí se mění + VIDEO

George Russell skončil závod na první pohled děsivou havárií

GP AUSTRÁLIE: Spanilá jízda Ferrari s dramatickou havárií v závěru

Start závodu v Austrálii

GRAFIA: Startovní rošt v Melbourne po penalizaci Péreze - těží z toho oba McLareny

Sergio Pérez a Christian Horner museli zkousnout Mexičanovu penalizaci

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Verstappen skromný, Ferrari odhodlané

Hamilton prozatím tápe a v Melbourne mu brány Q3 zůstaly zavřené

KVALIFIKACE: Verstappen ve finále zabral, Leclerc zkazil poslední pokus, Pérez potrestán

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. LECLERC, 3. ... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Max Verstappen se svým otcem Josem v Barceloně

Brundle po Španělsku: Nové začátky a nevyhnutelný střet individuálů

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Alonso vyfasoval trest za podíl na Russellově nehodě, pořadí se mění + VIDEO

  2. PROHLÁŠENÍ po závodě v Austrálii: Ferrari na vrcholu blaha, ostatní doufají ve zlepšení

  3. GP AUSTRÁLIE: Spanilá jízda Ferrari s dramatickou havárií v závěru

  4. KVALIFIKACE: Verstappen ve finále zabral, Leclerc zkazil poslední pokus, Pérez potrestán

  5. PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Verstappen skromný, Ferrari odhodlané

  6. "Na stříbrného Leclerca jsme měli, blížíme se Ferrari i Red Bullu," těší Norrise

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud