Podvádějí týmy s tlaky pneumatik? McLaren požádal FIA o objasnění pravidel

Petr Hlawiczka, 13. května 2016, 06:20 Google+

V F1 by mohl být zaveden systém pro živé monitorování tlaku pneumatik v roce 2017 poté, co McLaren upozornil na některé triky, které umožňují obejít ustanovení o povinném minimálním tlaku, a požádal FIA o dodatečné vysvětlení pravidel.

Počet komentářů:  4 komentáře (Poslední 13.05. 12:32) Napište svůj názor
Pneumatiky Pirelli v Soči

Pneumatiky Pirelli v Soči | foto: Pirelli

Sdílejte článek

Již delší dobu si týmy stěžují na to, že Pirelli stanovuje příliš vysoké minimální tlaky. Některým to ale moc nevadí a soupeři je podezřívají, že přišli na způsob, jak toto nařízení obejít. U svých vozů sice přes telemetrii tlak pneumatik vidí, tyto údaje však neposkytují FIA ani dodavateli pneumatik - ten kontroluje jejich tlak pouze v okamžiku, kdy jsou nasazovány na auto.

Kdo a jak pravidla obchází?
Některé stáje ale přišli na to, jak tlaky za jízdy snížit, aby pneumatiky dostali do optimálního provozního rámce a získali výkonnostní výhodu. Jedním ze způsobů může být chytré nahřátí kola a jeho následné rychlé zchlazení, čímž dojde ke snížení tlaku uvnitř pneumatiky. V podezření jsou také chytré ventilky se samovolným únikem do určitého stupně či ráfky kol se dvěma komorami, které umožňují drobný únik vzduchu a pokles teplot.

I když jízda s nižšími tlaky není nelegální, protože ty se měří při nasazování kol, tak vznikají obavy, že rozvoj takových technologií by zbytečně zvýšil náklady.

img-responsive

Kdo podvádí? V podezření jsou dva týmy | foto: Scuderia Toro Rosso

Podle některých s tím ale souvisí získání výkonnostní výhody ve výši až 0,4 sekundy na kolo. V podezření jsou dva týmy, které dokázaly jezdit s tlaky o 2 PSI nižšími. O koho se jedná? Původně byl v podezření Mercedes a Force India, v poslední době se ale šušká o Red Bullu a Toro Rosso.

Dotaz McLarenu, odpověď FIA
McLaren proto Mezinárodní automobilové federaci zaslal žádost o objasnění legálnosti určitých navrhovaných dílů, které by mohli pomoci s tlaky pneumatik manipulovat. Chce přesně vědět, co je a není možné, než začne jejich vývoj financovat.

Pokud je FIA schválí, tak to otevře prostor pro rozvoj jeho vlastních technologií pro příští rok. Podle zdrojů z padoku však FIA tyto nápady v dopise týmům zavrhla - podle ní by porušovala článek 12.8.3 technických pravidel. Výsledkem kroku McLarenu je to, že pokud se u některého týmu letos najde takové řešení, bylo by nelegální, a proto by byl potrestán.

img-responsive

McLaren požádal FIA o objasnění technických pravidel | foto: McLaren

Řešení - živý monitoring provozních tlaků
Manažeři týmů ve středu v Barceloně řešili, jak na danou situaci reagovat. Ve snaze rozptýlit pochybnosti odsouhlasili možnost, aby Pirelli a FIA prozkoumali nasazení řešení, které by jim umožnilo neustále monitorovat tlak v pneumatikách.

Pokud se systém podaří zprovoznit, pak by pravidla mohla nařizovat nikoliv minimální počáteční tlaky, ale minimální provozní tlaky. Pirelli je takový systém ochotné vyvinout, pokud jej FIA a týmy budou ochotni využívat.

Vytisknout

Diskuze: Podvádějí týmy s tlaky pneumatik? McLaren požádal FIA o objasnění pravidel

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 4, poslední 13.05.2016 12:32 Vložte komentář

Zobrazeny poslední 4 komentáře. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Pohonná jednotka Hondy

Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

Lando Norris po startu zádovu v Austrálii

McLaren doufá, že i letos dokáže ve vývoji předčit své soupeře. Kdy nasadí další novinky?

Lewis Hamilton s Mercedesem W15 v Bahrajnu

Alonso už nepovažuje Mercedes za atraktivní. Zůstává u Aston Martinu, opět s Hondou za zády

Sebastian Vettel

Vettel k Mercedesu a Sainz k Red Bullu? Vyjádřují se Russell i Marko

Max Verstappen s Red Bullem RB20

"Maxe už letos nikdo nedostihne," mrzí Wolffa. Hamilton odešel z tiskové konference

Alexander Albon a celý Williams zatím mají ke spokojenosti hodně daleko

PROHLÁŠENÍ po GP Japonska: Rozjásaný Cunoda, pohřební nálada u Williamsu

Juki Cunoda rozjásal davy domácích fanoušků

GP JAPONSKA: Pohodové vítězství Red Bullu, Ferrari strategicky na výši

McLarenům se kvalifikace mimořádně vydařila

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Red Bull na koni, u McLarenu vládne bojovná nálada

Max Verstappen bez konkurence opanoval kvalifikaci na okruhu Suzuka

KVALIFIKACE GP JAPONSKA: Red Bull zpět na vítězné vlně, úspěšný McLaren, potrestaný Mercedes

Aston Martin přivezl do Suzuky několik drobných aerodynamických změn

Poslední trénink opanovaly Red Bully s Mercedesy v zádech, Ferrari ztrácí

  • Pátek

    • Trénink (5:30 - 6:30)
    • Kvalifikace (9:30 - 10:14)
  • Sobota

    • Závod (5:00 - 6:00)
    • Kvalifikace (9:00 - 10:00)
  • Neděle

    • Závod (9:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Daniil Kvjat v Soči

Byl to šok, přiznává Kvjat své pocity po přesunu k Toro Rosso

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud