"F1 musí pro své přežití učinit velké změny," varuje šéf McLarenu. Z velkých týmů souhlasí jediný

Petr Hlawiczka, 6. dubna 2020, 06:25 Google+

Formule 1 je podle šéfa McLarenu Zaka Browna ve velmi křehkém stavu. Má-li přežít, musí podle něj dojít k obrovským změnám. Část velkých týmů s nimi ale nesouhlasí.

Počet komentářů:  41 komentářů (Poslední 08.04. 12:29) Napište svůj názor
Celá F1 čelí velké krizi

Celá F1 čelí velké krizi | foto: Scuderia Ferrari

Sdílejte článek

"Tohle je pro týmy potenciálně devastující. A je-li to devastující pro dostatečný počet týmů, což nemusí být více než dva, pak to ohrožuje F1 jako celek," varuje Brown před dnešní schůzkou šéfů F1, na níž budou probírat opatření pro úsporu nákladů.

Původně stanovený rozpočtový strop pro rok 2021 ve výši 175 mil. dolarů (4,35 mld. Kč) podle něj musí být významně snížen, jinak hrozí královně motorsportu katastrofa.

"Můžou se vytratit dva týmy kvůli tomu, co se momentálně ve světě děje, pokud se nezaměříme na hlavní věci této situace? Podle mě ano. Ve skutečnosti se můžou vytratit čtyři týmy, pokud to nevezmeme za správný konec," pokračuje pro BBC šéf McLarenu.

"A myslet si, že se pak najdou řada lidí, kteří by byli připraveni tyto týmy převzít, jak tomu v historii bylo - vzhledem k tomu, jak dlouho to trvá nastartovat F1 tým, a ke zdravotní krizi, jíž nyní čelíme... Nemyslím si, že by načasování mohlo být z tohoto pohledu horší! Podle mě je F1 momentálně velmi křehká."

img-responsive

Zak Brown hledá cestu ven z krize | foto: McLaren

Kritické snížení rozpočtů - o kolik?
Všechny týmy souhlasily se snížením rozpočtového stropu o dalších 25 mil. dolarů na 150 mil. (3,75 mld. Kč) pro rok 2021. "A velká většina včetně jednoho z velkých týmů souhlasila s významným snížením pod 150 mil. dolarů," odhaluje Brown.

Podle něj je nutné, aby se týmy shodly na maximu ve výši 100 mil. dolarů (2,5 mld. Kč), s čímž z velké trojky ale souhlasí zřejmě jen Mercedes, zatímco Ferrari a Red Bull jsou proti.

"Pokud nestanovíme dostatečně agresivní rozpočtový strop a někteří lidé mají pocit, že ho musí letos naplnit a nedokázali by ubrat, pak se jich zeptejte: proč v tom jedete? Nemyslím si, že by v F1 závodil kdokoliv kvůli tomu, aby vydělával," podotýká Brown.

img-responsive

Red Bull a Ferrari nejsou ochotni činit tak velké ústupky jako menší týmy | foto: Red Bull Content Pool

Podle šéfa Red Bullu Christiana Hornera je výše rozpočtových stropů "podružnou" záležitostí. Za důležitější považuje "snížení nákladů na závodění." Velké týmy se obávají toho, že jejich soupeři současnou ojedinělou situaci chtějí využít k tomu, aby je oslabily.

Nejednota panuje také v otázce odkladu nových technických pravidel. Ta byla odsunuta na rok 2022, ale Horner tlačí na to, aby byla uvedena v platnost až pro sezónu 2023.

"Jsme rozdělení. Ne 50:50. Řekl bych, že to je spíše 80:20. Ve skutečnosti s 80 % týmů můžete přežít, nikoliv však s 20 %," kroutí hlavou šéf McLarenu na přístupem některých soupeřů za současné náročné situace, kdy se nezávodí a týmy jsou téměř bez příjmů.

Vytisknout

Diskuze: "F1 musí pro své přežití učinit velké změny," varuje šéf McLarenu. Z velkých týmů souhlasí jediný

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 41, poslední 08.04.2020 12:29 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 41 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Dočká se letos Verstappen s Red Bullem poháněným Hondou konečně titulu?

Honda má jasný cíl: s F1 se chce rozloučit titulem!

Lewis Hamilton za 14 sezón v F1 vystřídal pouze dvě značky

Přestupy pilotů F1 dříve a dnes. Co se změnilo a proč?

Robert Shwartzman, Callum Ilott a Mick Schumacher (vpravo) ve Fioranu

Villeneuve ostře kritizuje jezdeckou akademii Ferrari. Co mu vadí a koho naopak chválí?

Helmut Marko se Sebastianem Vettelem

Vettel mohl jezdit opět za Red Bull místo Péreze, pokud by byl trpělivější, prozradil Marko

Historie

Jak se rozdělovala a rozdělují čísla jezdcům v F1?

Williams

Proč se jezdcům z Formule 1 daří v IndyCar?

Lance Stroll při pátečním tréninku v Sáchiru

Synové miliardářů na trati: Nikita Mazepin versus Lance Stroll

Speed, Scott

Vypátrali jsme: Kam zmizel Scott Speed z F1?

Lewis Hamilton a Valtteri Bottas po závodě v Turecku

Psychologické hry v Mercedesu? Když se Lewis naštve..., promluvil Bottas

Charles Leclerc v 1. tréninku na GP Toskánska 2020

Od zuřícího šéfa až po jubileum. Vozy F1 mění tradiční barvy na některé závody z různých důvodů

Průběžné pořadí šampionátu:

1. HAMILTON, 2. BOTTAS, 3. VER... Celé pořadí

reklama

Doporučujeme

Max Verstappen a Nico Rosberg po kvalifikaci v Belgii

Rosberg vzpomíná: Když byl za mnou Verstappen, tak jsem se modlil

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Vettel mohl jezdit opět za Red Bull místo Péreze, pokud by byl trpělivější, prozradil Marko

  2. Od zuřícího šéfa až po jubileum. Vozy F1 mění tradiční barvy na některé závody z různých důvodů

  3. Alpine představuje své nové auto A521 a zbarvení + VIDEO

  4. Vypátrali jsme: Kam zmizel Scott Speed z F1?

  5. Mělo Ferrari lepší auto než Red Bull? "Max dělá takové rozdíly, může se postavit Hamiltonovi," tvrdí Jos Verstappen

  6. "Kdyby nebyl mým synem, jeho místo v F1 by nikdo nepozchybňoval," hájí Lance Strolla otec

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud