"Teď je čas na to, abychom byli odvážní. Teď je čas na to, abychom ovlivnili změnu. Můžeme si odškrtávat věci, podle mě ale musíme chytnout býka za rohy a vyhnout se slovním hříčkám," uvádí šéf Red Bullu za současné situace, kdy je celá F1 v krizi, protože kvůli pandemii koronaviru nemůže závodit.
"Kdybych byl menším týmem, tak tou nejrychlejší a nákladově nejefektivnější cestou ke konkurenceschopnosti - spíše než se věnovat reverzními inženýrství a jen kopírovat své dodavatelské týmy, což se v mnoha případech děje, proč jim zkrátka neprodávat celá auta, se kterými skončíme v Abú Zabí? Ať je mají," nabádá Horner.
"Můžou fungovat jako závodní tým, nepotřebují veškerá ta zařízení pro výzkum a vývoj. Jde o nejrychlejší a zároveň nejlevnější cestu ke konkurenceschopnosti. Můžou fungovat jako závodní tým se slušným produktem," usuzuje.
Malým týmům se to ale nelíbí - podle nich by si tak špičkové týmy jen upevnili své vedení a neporazitelnost, kdyby jejich soupeři závodili jen se starší technikou a ani po zavedení rozpočtových stropů by tak neměli šanci na úspěch.
"Ale panuje kolem toho paranoia - být konstruktérem a čeho se vzdáváte, když jím nejste. V jiných odvětvích motorsportu to funguje, v MotoGP. Když byste tedy odkoupili Mercedes, Ferrari nebo Red Bull po Abú Zabí, proč ne?" táže se Horner.
Rozpočtové stropy: do určité míry věc rozumná
Velkým týmům se nelíbí ani snahy o stlačení rozpočtových stropů k hranici 100 mil. dolarů (2,5 miliardy Kč) ročně, preferují spíše o polovinu vyšší částku.
"Já jsem zcela pro šetření penězi a rozpočtový strop je rozumnou věcí, ale pokud nejdete ke zdroji a nezastavíte záplavu, pak nemůžete očekávat, že strop bude přehradou, která vše zastaví. V podstatě jde o odříznutí přívalu vody u zdroje," pokračuje s tím, že by se mu spíše zamlouvala jiná opatření, jako například zmražení vývoje v některých oblastech.
"F1 byla jako globální šampionát těžce postižena, ale myslím si, že v nepříznivých dobách se lidé semknou. Viděli jsme to ve našem vlastním týmu a ve sportu jako celku. Podle mě se všichni soustředí na ty správné věci, pokud jde o přežití F1, která se nakonec rozjede bezpečným a zodpovědným způsobem," věří šéf Red Bullu v to, že se s ostatními týmy nakonec dohodnout tak, aby byli všichni spokojení.