Drama se vším všudy, Verstappen potrestán, Sainz jr. dominoval

Robert RoBertino Pavelka, 27. října 2024, 23:30 Aktualizováno 27.10.2024, 23:55 Google+

MEXIKO - ZÁVOD; F1 nám předkládá seriál o stejných dílech. Po Austinu se horečně debatovalo o absenci trestu pro Verstappena, v Mexiku se situace opakovala a tentokrát slízl obhájce titulu nálož vteřin navíc. A to vše během několika stovek metrů.

Počet komentářů:  67 komentářů (Poslední 31.10. 18:34) Napište svůj názor
Juki Cunoda si po Mexiku může připsat titul „vrchní rozbíječ“ - byť ne vždy byla vina na jeho straně (ilustrační foto)

Juki Cunoda si po Mexiku může připsat titul „vrchní rozbíječ“ - byť ne vždy byla vina na jeho straně (ilustrační foto) | foto: Red Bull Content Pool

Sdílejte článek

Ačkoliv byly určité predikce o možném dešti, počasí v podstatě kopírovalo předchozí dny - 19°C, trať 37°C, vlhkost vzduchu se ustálila na 36 % a vanul celkem mírný větřík. Piloti si většinou ze škály C5-C3 vybrali středně tvrdou směs, nicméně šestice Lawson, Bottas, Colapinto, Pérez, Zhou a Ocon vsadila na tvrdé pneumatiky. Posledně jmenovaný navíc startoval z boxové uličky. Ještě před startem byl středem pozornosti Fernando Alonso, jemuž na velké obrazovce bylo vysláno sympatické blahopřání k jeho 400. Grand Prix; sám Španěl si pro tento významný závod zvolil zlatou přilbu s imitací filmového pásu zachycujícím momenty jeho neuvěřitelné kariéry.

V Mexiku je po startu zásadní první zatáčka - a také letos tu létaly úlomky drahých monopostů. Nejdřív ale Verstappen velmi tvrdě útočil na Sainze jr. a Carlos musel z první zatáčky za druhou projet po trávě. Pustil před sebe Verstappena a usadil se za ním, ale další akce nebyla třeba: ve středu pole ještě před první zatáčkou se Hülkenberg držel vpravo, Cunoda se pokoušel podjet po levé straně Albona, ale pravým zadním kolem se otřel o Alexovo levé přední a doklouzal do únikové zóny. Japoncův svléknutý plášť ještě zasáhl Gaslyho (bez újmy), Albon s vyvráceným předním kolem zastavil za první zatáčkou. Pilot Williamsu neměl šanci uhnout více vpravo, protože tam byl zmíněný Gasly. Na trať vyjel safety car a traťové hlídky čistily trať a odklízely oba vozy.

Bernd Mayländer zajel do boxů na konci 6. kola a startovní pole se chystalo k restartu v pořadí Verstappen, Sainz jr., Norris, Leclerc, Hamilton, Russell, Magnussen, Hülkenberg, Gasly, Lawson, Stroll, Alonso, Pérez, Colapinto, Bottas, Zhou, Piastri a Ocon. A jako by nebylo Austinu málo, připravili si dva největší kohouti reprízu. V 9. kole Sainz jr. zdolal Verstappena, ten si stěžoval, že má prázdnou baterii. O kolo později se Max a Lando potkali v zatáčce 5 a Verstappen opět nenechal Norrisovi místo. Lando si zkrátil trať a ocitl se před Carlosem - pustil ho zpět, ale Max zaútočil podruhé v zatáčce 8, ovšem byl příliš rychlý a nevešel se na vymezenou trať - Norrise vyvezl s sebou, čehož využil Leclerc. 

Zatímco se řešily incidenty, dvojice rudých vozů se postupně vzdalovala. Pak už padaly tresty a vypadalo to, že tentokrát se komisaři rozhodli vrátit Verstappenovi vše s úroky - ve 14. kole dostal prvních deset trestných vteřin za incident v zatáčce 5, o pět kol později mu napařili dalších deset vteřin za „osmičku“. Takže když ve 27. kole jako první ze špice stavěl, strávil v boxech 24 vteřin a propadl se na 15. místo.

Na čele se prozatím nic převratného nedělo - týmy evidentně jely na jednu zastávku v boxech a tu si postupně odbyli z TOP10 Hamilton a Gasly (29. kolo), Hülkenberg (30.), Norris a Magnussen (31.), Leclerc a Russell (32.) a konečně Sainz jr. (33.). Španěl jel s přehledem a Monačan se držel s přibližně stále stejným odstupem. Varováním pro Ferrari ale byl nástup Norrise, jenž zhruba od 33. kola zrychlil a začal stíhat cíl #1 - tedy Leclerca. Postupně smazal odstup 4,7 vteřiny ve 35. kole a za záď Ferrari se dotáhl v 62. okruhu, kdy měl poprvé k dispozici DRS. Nutno podotknout, že mu výborně vyšlo předjetí Lawsona a Strolla o kolo, zatímco Leclerc se viditelně zdržel. Než ale mohlo dojít k souboji, Charles udělal velkou chybu při výjezdu ze zatáčky 17 a měl co dělat, aby udržel smýkající se vůz aspoň v pruhu vedle trati. O stříbrném stupínku bylo rozhodnuto a vlastně i o vítězi - devět kol před cílem měl Sainz jr. 7,7 vteřin náskok a ten si klidnou jízdou v závěru pohlídal. Situaci ještě mohl zdramatizovat úlomek uprostřed rovinky před zatáčkou 12, ale do cíle chyběla tři kola a vedení se rozhodlo už nic nekomplikovat. Leclerc nakonec našel aspoň maličkou útěchu, když v předposledním kole zajel pro nejměkčí směs do boxů a sebral Norrisovi bodík za nejrychlejší kolo.

Za trojicí osaměle jezdili oba piloti Mercedesu. Pořadí si prohodili během zastávek, ale Hamilton tentokrát byl při chuti - v 50. kole se dotáhl na Russella a dvojice dostala od týmu povolení vybojovat pozice na trati. Lewis vytrvale útočil, George se stejně úspěšně bránil. Nakonec Hamilton zúročil svou bojovnost a pět kol před cílem na dlouhé rovince svého kolegu zdolal. Možná mu pomohl i menší defekt Georgeova předního spoileru - minikřidélko na levé straně bylo evidentně mírně poškozeno.

Verstappen do bojů o stupně vítězů nemohl zasáhnout, ale aspoň se snažil minimalizovat škody: postupně předjel Zhoua (29. kolo), Ocona (30.), Bottase (32.), Colapinta (36.) aLawsona (38.); Gasly a piloti Haasu mu udělali místo zastávkou v boxech. Pak ale jeho postup skončil - k Mercedesům se nepřibližoval a stěžoval si na ztrátu přítlaku. Naštěstí pro něj se Magnussen přiblížil až v samotném závěru a nijak dramaticky, takže nakonec ztratil s ohledem na situaci přijatelných deset bodů. 

Haasy se opět ukázaly v dobré formě a v podstatě obhajovaly startovní pozice. Albon odstoupil, Gaslymu se opět nedařilo, takže Hülkenberg pouze přepustil v 56. kole pozici Piastrimu. Australan opravdu dělal maximum, aby se dotáhl co nejvýš, ale na Magnussena už nevyzrál, i když mu chyběla na cílové čáře nechybělo opravdu mnoho. 

Opět se do akce dostali úspěšní „náhradníci“ Colapinto a Lawson, ale svůj závěrečný souboj nešťastně vygradovali v 65. kole, kdy se „potkali“ v zatáčce 4. Liam si o pravou zadní Francovu pneumatiku zničil levý konec spoileru, takže v 67. kole zamířil do boxů a zároveň s výměnou křídla nazul červenou sadu. Nejrychlejší kolo mu ale patřilo jen do té doby, než ho s převahou vydobyl Leclerc. Colapinto byl nakonec dalším z hříšníků, jimž na konto přibyl trest, ale 10 vteřin mu nijak neuškodilo, protože měl na další piloty více než dvanáctivteřinový náskok.

Domácí fanoušci mohutně povzbuzovali svého Checa, ale Sergio neměl svůj den. Nejdřív odhalili komisaři ,ulitý' start a „odměnili“ ho pěti vteřinami navíc (dostal se ještě před první zatáčkou o pět míst dopředu), navíc v 18. kole svedl v zatáčce 5 tvrdý duel s Lawsonem a výsledkem byl poškozený pravý bok. Stavěl jako první ve 21. kole, pak si ještě zopakoval zastávku ve 45. okruhu, kdy nasadil druhou čerstvou středně tvrdou směs; nakonec stejně jako Leclerc zamířil do boxů potřetí pro červené pneumatiky. Ale vůz nebyl v takové kondici, aby mu byl připsán nejrychlejší čas na kolo, za Leclercem zaostal o 0,873 vteřiny.

Alonso bohužel svou jubilejní Grand Prix ukončil už ve 14. kole, kdy zajel do boxů - a byl to letos vůbec první závod, který nedojel. Gaslymu se ve zdecimovaném poli povedlo vytěžit maximum, u Williamsu nechali na trati Colapinta až do 48. kola a Argentinec už neměl šanci se dostat dopředu. Zcela neviditelný byl Lance Stroll a jenom podtrhl mizérii Aston Martinu. Bottas a Zhou sice zkoušeli nemožné a Valtteri se jednu chvíli držel na 10. místě, ale ztráta Sauberu je i nadále krajně kritická. Dokazuje to i fakt, že druhdy úspěšný Fin přišel o 13. příčku ve prospěch Ocona v posledním kole...

Druhý díl trojvíkendu tedy přinesl další dramatické až kontroverzní chvíle, můžeme tedy s napětím očekávat, co přinese předposlední sprinterský víkend už za týden v Brazílii.

GP Mexika (Autódromo Hermanos Rodríguez)Závod
Poř. # Jezdec ZeměTým / Šasi, motorBodyČas / odstup
1. 55 Carlos SAINZ JR. espScuderia Ferrari 251:40.55,800
2. 4 Lando NORRIS gbrMcLaren F1 Team 18+ 4,705
3. 16 Charles LECLERC mcoScuderia Ferrari 16+ 34,387
4. 44 Lewis HAMILTON gbrMercedes-AMG Petronas F1 Team 12+ 44,780
5. 63 George RUSSELL gbrMercedes-AMG Petronas F1 Team 10+ 48,536
6. 1 Max VERSTAPPEN nldOracle Red Bull Racing 8+ 59,558
7. 20 Kevin MAGNUSSEN dnkMoneyGram Haas F1 Team 6+ 1:03,642
8. 81 Oscar PIASTRI ausMcLaren F1 Team 4+ 1:04,928
9. 27 Nico HÜLKENBERG deuMoneyGram Haas F1 Team 2+ 1 kolo
10. 10 Pierre GASLY fraBWT Alpine F1 Team 1+ 1 kolo
 
 
11. 18 Lance STROLL canAston Martin Aramco F1 Team  + 1 kolo
12. 43 Franco COLAPINTO argWilliams Racing  + 1 kolo
13. 31 Esteban OCON fraBWT Alpine F1 Team  + 1 kolo
14. 77 Valtteri BOTTAS finStake F1 Team Kick Sauber  + 1 kolo
15. 24 Guanyu ZHOU chnStake F1 Team Kick Sauber  + 1 kolo
16. 30 Liam LAWSON nzlVisa Cash App RB Formula One T  + 1 kolo
17. 11 Sergio PÉREZ mexOracle Red Bull Racing  + 1 kolo
18. 14 Fernando ALONSO espAston Martin Aramco F1 Team  defekt brzd
19. 23 Alexander ALBON thaWilliams Racing  kolize
20. 22 Juki CUNODA jpnVisa Cash App RB Formula One T  kolize
 
 Nejrychlejší kolo:
  16 Charles LECLERC Ferrari SF-24
Ferrari 067
Pirelli   1:18,336
 

VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ

Vytisknout

Diskuze: Drama se vším všudy, Verstappen potrestán, Sainz jr. dominoval

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 67, poslední 31.10.2024 18:34 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 67 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Valtteri Bottas v F1 se závoděním brzy skončí

Stake F1 úplně obmění svou jezdeckou sestavu, místo Bottase přichází nováček z Brazílie

Sergio Pérez sezónu za Red Bull podle Helmuta Marka dokončí

Colapinto či Sainz do Red Bullu místo Péreze? Spekulace sílí

George Russell sice dostal pokutu, ale výsledku na trati se netýkala

Poslední rest vyřízen - čtveřice provinilců, která porušila startovní proceduru, zná verdikt

Alex Albon a Williams zažili opravdu krutý závodní víkend (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po závodě: Verstappena uznává i konkurence

Pierre Gasly a Esteban Ocon dokázali téměř nemožné a posunuli Alpine z devátého na šesté místo v Poháru konstruktérů

Ani závod se neobešel bez červené, hrdinský výkon Alpine zastínil Verstappen

Lance Stroll se svou nehodou postaral o napjatou situaci před GP Brazílie

Alibismus FIA nebo snaha něco zakrýt? Vysvětlení podivného jednání kolem kvalifikační nehody Strolla

Piastrimu se příliš nedařilo, Alonso svůj vůz uvedl do stavu nepojízdného (ilustrační foto)

„Červená“ kvalifikace pohromou pro Hamiltona a Red Bull, za Norrisem se prosadili méně obvyklí piloti

Nepřízeň počasí může ovlivnit kvalifikaci (ilustrační foto)

GP BRAZÍLIE: Kvalifikace byla čtyřikrát časově posunuta, nakonec je odložena na neděli. Posune se i čas závodu

Jsou u Red Bullu znepokojeni právem?

Napětí houstne, dochází na protesty. Jednají některé stáje ohledně pneumatik v rozporu s pravidly?

Lando Norris v Maďarsku nechal vyhrát Piastriho, v brazilském sprintu se role obrátily

Ve sprintu si „vybrečel“ výhru Norris, McLarenu hrálo do karet i štěstí, Verstappen klesl v pořadí

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Valtteri Bottas po dlouhé době okusil pocit postupu do Q2

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci - lkaní kvůli červené vlajce, Verstappen i Norris…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Alibismus FIA nebo snaha něco zakrýt? Vysvětlení podivného jednání kolem kvalifikační nehody Strolla

  2. PROHLÁŠENÍ po závodě: Verstappena uznává i konkurence

  3. GP BRAZÍLIE: Kvalifikace byla čtyřikrát časově posunuta, nakonec je odložena na neděli. Posune se i čas závodu

  4. Poslední rest vyřízen - čtveřice provinilců, která porušila startovní proceduru, zná verdikt

  5. Ve sprintu si „vybrečel“ výhru Norris, McLarenu hrálo do karet i štěstí, Verstappen klesl v pořadí

  6. Kvalifikační sprint jednoznačnou záležitostí McLarenů, potíže Hamiltona s Pérezem

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud