Ceny motorů klesají na nejnižší úroveň v historii F1
A bude ještě lépe, od roku 2021 jejich cena dále klesne díky technologii, která je pro jejich vývoj jednodušší. "Vývoj motoru stojí obrovské peníze, a oddělení zabývající se motory u všech výrobců jsou ztrátová, k čemuž by nemělo docházet, proto se to snažíme zkrotit," říká pro Autosport Wolff.
"Na druhé straně máme dohodu s FIA o snižování cen pro všechny motorové zákazníky během příštích let na úrovně, které budou ty nejnižší v historii F1. Pokud tento druh motoru dostanete za cenu kolem 12 - 14 milionů dolarů [310 mil Kč], což se snažíme dosáhnout, pak nechápu nikoho, kdo tvrdí, že jsou příliš drahé," pokračuje sportovní šéf Mercedesu.
Malé týmy si nemají nač stěžovat, za vývoj šasi utrácejí mnohem víc
Náklady na motory podle něj nyní tvoří relativně malou část rozpočtu zákaznických týmů. "Jde o 5 % z celkový nákladů velkých týmů, pro ty malé jde o něco mezi 8 až 10 procenty. Je to přijatelné pro sport, který se nazývá motorsportem?"
"Velmi oportunistickým a jednostranným argumentem některých týmů na stlačení cen motorů dolů není správný, zatímco na druhé straně utrácejí přes 200 milionů liber [5,67 miliardy Kč] za vývoj šasi," stěžuje si dále Wolff.
Mercedes podporuje změny pravidel, i když se mu nelíbí
Mercedes má v současné době nejsilnější pohonnou jednotku v poli, přesto se snaží vnímat širší souvislosti a ne si svou technologickou výhodu udržet: "My jsme v minulosti prokázali, že nejsme jen oportunisté, kteří by se snažili prosazovat jen taková pravidla, jež by nám seděla," tvrdí Wolff.
"Byli jsme proti současným pravidlům týkajícím se šasi, protože jsme cítili, že to bude příliš drahé - a nakonec přesně k tomu došlo. Ale chápeme, že změny bylo zapotřebí, možná trochu kvůli promíchání soutěžního prostředí, takže to bylo OK.
Totéž platí pro motorová pravidla od roku 2021. Moc dobře si uvědomuji, že současný koncept motorů má své nedostatky. Možná ho můžeme zjednodušit, aby fanoušci opravdu rozuměli tomu, jak rekuperace energie skutečně funguje. Možná můžeme odstranit systémy, které působí příliš velký rozdíl mezi různými koncepty," uvažuje šéf Mercedesu o budoucích změnách.
Zvuk budoucích motorů a shoda mezi výrobci
"Jak vnímáme motory z hlediska zvuku, to je mému srdci také blízké, protože jde podle mě o důležitý faktor. Na přípravu máme dost času. Nevnímám žádný odpor ze strany současných či potenciálních dodavatelů, což ukazuje, že se ubíráme správným směrem," pochvaluje si 45letý Rakušan.
"Mezi současnými dodavateli motorů panuje obecná shoda, pokud jde o to, co by mělo tvořit hlavní pilíře budoucího motoru, kterým je V6 bi-turbo, zřejmě s méně složitými systémy pro rekuperaci energie, ale stále s určitou hybridní, elektrickou rolí. Technologie jako příčina rozdílů je důležitá - a musí být špičková. A všichni to chápou," dodává Wolff.