Drobná úprava špičky nosu v roce 2015 vyžaduje změnu aerodynamické konfigurace

Petr Hlawiczka, 14. ledna 2015, 06:30 Google+

Letošní technická pravidla doznala jen pár drobných úprav. Kromě zvýšení minimální hmotnosti na 702 kg se mění rámec pro špičku nosu. Kromě ladnějšího vzhledu výrazně ovlivní aerodynamiku vozů.

Počet komentářů:  4 komentáře (Poslední 14.01. 14:41) Napište svůj názor
Caterham

Caterham | foto: Caterham F1 Team

Sdílejte článek

Pravidla definují rozměry, které mají zabránit loňským nevzhledným tvarům, s jejichž řešením nebyla kvůli bezpečnosti spokojena ani FIA. Týmy totiž prostřednictvím protáhlých špiček obešly její záměr snížit nosy. Prostřednictvím protáhlých špiček si loni podržely vysoké nosy, které jsou z pohledu aerodynamiky výhodnější.

Nárazová struktura nacházející se 50 mm za špičkou nosu (nejzazším bodem) v roce 2015 ale musí mít nově dle pravidla 15.4.3 průřez větší než 9 tisíc mm2 - nesmí být přitom níže než 135 mm nad referenční rovinou a celková šířka nesmí přesáhnout 140 mm. O dalších 100 mm směrem dozadu musí průřez dávat už minimálně 20 tisíc mm2, šířka nesmí být větší než 330 mm.

Tato nárazová struktura nemusí být integrální součástí buňky pro přežití, musí k ní být ale pevně připevněná a být symetrická podél osy vozu - nos, který loni používal Lotus, již proto nebude legální.

Drobná změna, velký dopad
I když se tato úprava za jinak neměnných pravidel zdá velmi malou, její dopad na konstrukci vozu pro sezónu 2015 je poměrně významný. Důvod je jednoduchý - nos  je první částí vozu, která přichází do kontaktu se vzduchem. Nastavuje proudění kolem vozu a ovlivňuje všechny části za ním.

ferrari
Loňské Ferrari bylo novým pravidlům pro přední části vozů nejblíže (foto: Scuderia Ferrari)

"Všechno za předním křídlem směrem dozadu nastavuje všechno ostatní. Změna v této oblasti tedy působí velký rozdíl v tom, jak rozvíjíte auto. Vůz je vyladěn kolem určité sady okolností v jeho přední části," vysvětluje pro Autosport Andy Green, technický ředitel Force Indie.

"Vyžadovalo to tedy spoustu aerodynamického překonfigurovávání, abychom získali zpět celkem významnou ztrátu z toho, kde jsme se nacházeli s vysokým nosem. Přejít k velmi nízkému nosu si vyžádalo mnoho změn. Už se nám to podařilo, ale nějakou chvíli to trvalo," přiznává.

Většina nosů kvůli znění výše uvedeného pravidla podle něj bude vypadat stejně. Řešení bude zřejmě připomínat loňské Ferrari F14 T, klíčové ale bude, jak dobře dokáží týmy své návrhy vyladit pro získání co největší aerodynamické výhody.

"Myslím, že to ukrývá stejné množství výkonnosti jako [předchozí] konvenční nosy. Jen to trvá, než ji z toho dostanete. Byli jsme donuceni jít určitou cestou a musíme z ní novou výkonnost získat," pokračuje Green.

Vytisknout

Diskuze: Drobná úprava špičky nosu v roce 2015 vyžaduje změnu aerodynamické konfigurace

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 4, poslední 14.01.2015 14:41 Vložte komentář

Zobrazeny poslední 4 komentáře. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Max Verstappen se zařadil po bok pětice pilotů se čtyřmi a více mistrovskými tituly

PROHLÁŠENÍ PO ZÁVODĚ: Spontánní gratulace k Verstappenovu čtvrtému titulu

Ne vždy je vše sluncem zalité jako na stupních vítězů v Austrálii - o osm měsíců později létala éterem zvučná slova

Leclerc se vztekal, Vasseura to vůbec nezajímá. Radiokomunikace se lehce červenala

Lewis Hamilton získal ocenění Pilota dne a nadchl bojovným výkonem (ilustrační foto)

Nadvláda Mercedesů v Las Vegas, Verstappen proměnil hned první matchball

Pierre Gasly pokračuje v dobrých výsledcích (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci v Las Vegas: všichni se shodují, že v závodě bude možné vše

George Russell si vyjel letošní třetí pole-position

Kvalifikaci v Las Vegas provázely trosky - Williams a Pérez prožili další černý víkend, fantastický výkon Russella v čele

Lance Stroll bude očekávat, zda defekt jeho vozu bude do kvalifikace možné opravit

Třetí trénink v USA nevybočil z „normálu“ - poněkud humorný závěr nesebral Mercedesu prvenství

Alexander Albon v druhém tréninku strávil více času v boxech (ilustrační foto)

Druhý trénink v Las Vegas noční můrou pro Williams, v čele opět Hamilton

Lewis Hamilton si v prvním tréninku připomněl „staré časy“

V Las Vegas pod nadvládou Mercedesu - první trénink opanoval Hamilton

Ferrari SF-24 Carlose Sainze na startovním roštu

"Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Max Verstappen vyváží Landa Norrise mimo trať

"V takové situaci jsem poprvé." Norris o tom, jak jeho přátelství s Verstappenem ovlivňuje boj o titul

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Grosjean, Romain

Grosjean: Současné vozy F1 vyžadují nový jízdní styl

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. "Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

  2. Druhý trénink v Las Vegas noční můrou pro Williams, v čele opět Hamilton

  3. Kvalifikaci v Las Vegas provázely trosky - Williams a Pérez prožili další černý víkend, fantastický výkon Russella v čele

  4. PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci v Las Vegas: všichni se shodují, že v závodě bude možné vše

  5. Nadvláda Mercedesů v Las Vegas, Verstappen proměnil hned první matchball

  6. V Las Vegas pod nadvládou Mercedesu - první trénink opanoval Hamilton

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud