Pro technická oddělení nastaly kritické časy: musí poskládat puzzle o 15 000 dílcích a zajistit, že vše bude spolehlivé a konkurenceschopné, zatímco inženýři plní náročné cíle a neuvěřitelně krátké termíny. Tlak na to, aby vše zvládli, je obrovský, stejně jak stres s tím spojený.
Ve vývoji se otevírají široké cesty, proto je klíčové rychle vyhodnotit různé možnosti, jednat rozhodně a efektivně si vybrat optimální trasu vpřed. To za doprovodu pocitu, že jiný tým si mohl vybrat jinou cestu a nalézt lepší řešení. Co se tedy mění a jak to zvládají u McLarenu? S tím nám pomůže technický ředitel Tim Goss.
Před sezónou 2017 se všechno mění
"Aby bylo jasno, před sezónou 2017 nás čekají obrovské změny v pravidlech. V minulosti docházelo k velkým změnám - například mezi lety 1982 a 1983 z přísavného efektu k plochým podlahám, což mělo ohromný dopad na výkonnost. Ale letošní změny se řadí k těm nejvýznamnějším, k nimž ve sportu došlo.
Zřejmě kvůli tomu dojde ke změně soutěžního pořadí, protože to naruší hodně věcí. Historicky se pořadí měnilo, pak se ale obvykle ty nejlepší a nejlépe vybavené týmy obvykle opět vracejí na špici.
Tato nová auta budou určitě vypadat odlišně, což bylo jedním z účelů změn pravidel. Cílem bylo, aby auta vypadala agresivnější, byla náročnější na ovládání a zrychlila, takže by F1 byla vrcholem motorsportu, pokud jde o rychlost. Měla by být pro piloty fyzicky náročnější, takže budou muset ve voze tvrdě pracovat, jako tomu bylo v minulosti.
Auta pro rok 2017 jsou nižší a širší, vypadají zkrátka ostřeji. Níže položené zadní křídlo, velké tlusté pneumatiky a větší difuzory vypadají skvěle, zlověstně. Ale pro vývojové oddělení představují změny pravidel pro aerodynamiku a pneumatiky dvě nejnáročnější oblasti, s nimiž se musí vyrovnat."
Pneumatiky
Pochopit, co pneumatiky vlastně budou dělat, je obrovskou výzvou. Ty pro rok 2017 jsou v průměru o něco větší (10 mm), podstatnější je ale to, že jsou širší. Představte si, že starší zadní pneumatiky z roku 2016 přijdou dopředu, a k podobnému zvětšení dojde také vzadu.
Pirelli v roce 2016 intenzívně testovalo s třemi týmy, aby vyvinulo nové pneumatiky. Během tohoto období ujeli spoustu kilometrů a všechna ta data byla poskytnuta všem týmům. Ale poskládat dohromady, co pneumatiky budou dělat z hlediska výkonnosti, degradace, teplotní stability atd. - to bude stále celkem výzvou.
Má to několik důvodů. I v dnešní době je stále těžké porozumět chování pneumatik, i když testujete na trati. Navíc starší upravené vozy se nebudou chovat stejně, jako auta pro rok 2017. Snažíme se tedy identifikovat, které oblasti výkonnosti jsou svázány s pneumatikou a které s přechodnými vozy. To je velkou výzvou.
Jsme hodně blízko poznání toho, co budeme z pneumatik dostávat, ale skutečně pochopit, jak budou synchronizovány s novými pravidly, to bude ještě náročné. V předsezónním testování se toho hodně naučíme.
Aerodynamika
Aerodynamické změny jsou další výzvou. Spousta tokových struktur a fyzika na voze jsou v podstatě stejné: jak se ustaluje proudění v přední části vozu a pak směřuje dozadu - začíná podobným způsobem jako loni.
Teď ale zjistíte, že se věci v detailech začínají chovat odlišně, což vás vede ke změně směru. Laikům se auta pro rok 2017 budou zdát všechna stejná, ale aerodynamici teď budou měsíce bojovat, aby napravili tokové struktury při různých světlých výškách. Museli jsme znovu promyslet spoustu různých oblastí na voze, protože se chovají jinak než dříve.
Křídla
Rozchod kol se na každé straně zvětší o 100 mm, auta jsou tedy širší. A kvůli větší šířce se rozšířilo také přední křídlo. Nyní bude při pohledu shora prohnuté dozadu.
Zadní křídlo je také širší a nižší, což pomůže celkově nižšímu a širšímu vzhledu auta. Nasazeny budou i některé vizuální prvky: záď je při pohledu zboku prohnuta dozadu, totéž se týká vstupních otvorů bočnic při pohledu shora. Rozhodně to vypadá ostřeji.
V pravidlech pro zadní křídlo je ještě jeden detail: jsou zkosené a tento tvar je další stylistickým prvkem, který novému tvaru auta přidává auru.
Deflektory
Nová pravidla nám umožňují jezdit s mnohem většími deflektory. V této oblasti existuje mnohem větší volnost, proto zřejmě uvidíte, jak v ní každý tým odvedl spoustu detailní práce.
V pravidlech pro rok 2016 byl prostor pro vývoj deflektorů poměrně malý. Nyní je můžeme mít po celé výšce šasi, mohou zasahovat mnohem více dopředu a do šířky. V této oblasti také můžeme skládat dohromady více prvků, proto v ní uvidíte složitější tvary. Bude to připomínat předchozí éry pravidel.
Podlaha a difuzor
Karosérie a podlaha budou v roce 2017 širší. Náběžná hrana přední části podlahy byla posunuta o 100 mm dozadu, což není moc významná - jde o koncept šetřící hmotnost. Ale s narůstající šířkou vozu se zvětšuje plocha podlahy, což zajistí vyšší tlak aerodynamiky.
Nejvýznamnější změnou v této oblasti je zadní difuzor. Je delší a vyšší, což vytvoří nižší tlak uprostřed podlahy a zvýší přítlak. Difuzor v roce 2017 začne dříve a povede výše. Dříve začínal v ose zadních kol, nyní je o 170 mm blíže k přední části, v polovině vzdálenosti k náběžné hraně pneumatik. Loni dosahoval výšky 125 mm nad referenční rovinou, nyní to je 175 mm.
Motor
Systém žetonů, který se týkal vývoje motorů v minulých sezónách, byl zrušen. Před rokem 2017 došlo ke změně architektury a rozložení motoru Hondy v zájmu potřeb výkonnosti a vnitřního uspořádání. Nová pohonná jednotka čerpá z lekcí z minulých dvou ročníků, pro tuto sezónu však byla specificky upravena.
Piloti
Piloti říkají, že tato nová auta budou náročnější na ovládání, a že budou muset pracovat tvrději a více se soustředit, aby z nich dostávali maximum.
To bude mít jeden dopad: některé zatáčky už nebudeme považovat za zatáčky. Inženýři definují zatáčku jako místo na dráze, kde musí pilot ubrat a v zásadě v ní s vozem zatočit. Pokud projíždí ohybem a plyn má sešlápnutý nohou až k podlaze, považujeme to za rovinku.
Protože nová auta budou rychlejší, některé ze zatáček z roku 2016 budou hodnoceny jako rovinky. Ale protože jimi budou projíždět rychleji, budou vystaveni většímu bočnímu přetížení, což je pro tělo náročnější.