Renault o velkém pokroku v F1: Vozy jsou letos o 2 sekundy na kolo rychlejší

Petr Hlawiczka, 17. září 2014, 15:40 Google+

Společnost Renault Sport F1 přinesla několik zajímavých faktů týkajících se letošních pohonných jednotek. Na čem zakládá své tvrzení, že jsou letošní vozy o 2 sekundy na kolo rychlejší v roce 2013?

Počet komentářů:  64 komentářů (Poslední 23.09. 19:11) Napište svůj názor
Renault

Renault | foto: Renault Sport F1

Sdílejte článek

Loni jsme se rozloučili s 2,4litrovými atmosférickými V8 a letos si zvykáme na 1,6l přeplňované hybridní pohonné V6 jednotky s dvěma systémy pro rekuperaci energie: s MGU-K fungujícím při brzdění a s MGU-H, který sbírá energii z výfuků.

Poslední závod na Monze poskytl dobrou příležitost pro srovnání pokroku - vozy do něj nastoupily s aerodynamickými balíky pro nízký přítlak. Nezpochybnitelným faktem je, že letošní pohonné jednotky jsou mnohem efektivnější a zároveň také výkonnější. Podívejme se na některá fakta.

1. Dvousekundové zrychlení během jednoho roku
Loňské vozy dosahovaly s V8 motory výkonu kolem 800 koní (tj. 590 kW bez dodatečných 60 kW, které poskytoval KERS). V Monze dosahovaly rychlosti přes 340 km/h a vítěz kvalifikace Sebastian Vettel zajel kolo za 1:23,755 min.

Letošní nejrychlejší čas v Q3 činil 1:24,109 min. Toho dosáhl Lewis Hamilton s vozem o 50 kg těžším, což představuje 1,8 sekundy navíc, a na tvrdších pneumatikách (další 0,35 s). Pokud o tyto faktory upravíme jeho čas, dojdeme k závěru, že za 12 měsíců došlo v F1 ke zrychlení o 2 sekundy.

2. Snížení spotřeby na 1,9kg/kolo
Letošní pravidla přišla s další revolucí: snížení množství paliva na závod o 35 % (tj. 100 kg místo loňských 150 kg). To umožnila vysoká úroveň "hybridnosti" V6 motorů: 20 % výkonu nyní dělá elektřina díky energii získané při brzdění a z výfuků. Průměrná spotřeba v Monze proto klesla z loňských 2,5 kg/kolo na 1,9kg/kolo letos. Upravený čas je se stejnou hmotností navíc rychlejší.

renault
Letošní monoposty jsou podstatně efektivnější než loni, zároveň podle Renaultu
došlo i k jejich zrychlení (foto: Renault Sport F1)

3. Distribuce zdrojů energie vozu F1
V sezóně 2013 pocházela většina energie ze 160 kg paliva spotřebovaného vozem. Výkon tvořila fosilní energie a na kola se z ní dostalo 30 %, zatímco zbytek se rozptýlil do vzduchu. Jediná jednotka KERSu zajišťovala omezený podíl elektrické energie.

Po letošním omezení množství paliva na 100 kg podíl elektrické energie významně vzrostl. Na kola se dostává větší množství, což hodně zlepšuje celkovou energetickou efektivitu. Elektrická energie je nyní mnohem důležitější (4 MJ) než minulý rok. Pochází ze dvou zmíněných zdrojů: z brzd a z výfuků.

4. Vyšší energetická efektivita
V roce 2013 dosahovala efektivita vozu F1 30 %, letos vzrostla na 40 %. To je možné díky snížení objemu motoru s vnitřním spalováním (a množství tření), zavedením turbokompresoru a snížením otáček (z 18 tis. na 13 tis. za min).

Efektivita vozu vybaveného motorem s vnitřním spalováním nemůže překročit 50 %. Pouze plně elektrické motory mohou dosahovat mnohem vyšší efektivity. K tomu je ale zapotřebí 25 tun baterií.

Další statistická fakta
- 30% snížení množství paliva mezi roky 2013 a 2014
- 10 bodů: zvýšení efektivity vozů F1 mezi roky 2013 a 2014
- v kvalifikaci poskytuje 25kg baterie 10 % energie navíc, což odpovídá 200 gramům paliva
- při předjíždění v závodě dosáhl Daniel Ricciardo s Red Bullem poháněným Renaultem 362,1 km/h, čímž překročil loňskou maximální rychlost o působivých 20 km/h.

Vytisknout

Diskuze: Renault o velkém pokroku v F1: Vozy jsou letos o 2 sekundy na kolo rychlejší

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 64, poslední 23.09.2014 19:11 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 64 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Carlos Sainz se v druhém tréninku dostal do TOP5 (ilustrační foto)

GP BELGIE: V druhém tréninku McLareny vrací úder

Alpine opouští po roce další šéf

Bruno Famin končí v Alpine, Ocon už má nové angažmá

Esteban Ocon se v prvním tréninku svezl pouze v jediném instalačním kole

GP BELGIE - v prvním tréninku s převahou vítězí Verstappen, překvapil Albon

Lewis Hamilton po úspěšné Velké ceně Maďarska

Hamilton Verstappenovi řekl, jak se má mistr světa chovat. Zápis komisařů o kolizi ho šokoval

Mattia Binotto do roku 2022 šéfoval Ferrari

Binotto znovu na scéně, stává se šéfem F1 projektu Audi. Seidl končí

Oscar Piastri a Lando Norris slaví po závodě v Maďarsku

FOTO: Double McLarenu v Maďarsku, bronzový Hamilton a tápající Red Bull

Max Verstappen

"Nemám se za co omlouvat! Tohle byla poslední kapka," varuje naštvaný Verstappen. Komisaře by nechal vyšetřit + VIDEO

Tým Mclaren působí navenek jako pohodový tým. Ale bude si muset poněkud uspořádat poměry

Přepis radiokomunikace týmu McLaren v závěru GP Maďarska

Nakolik myslel Lando Norris své prohlášení upřímně? (Ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po GP Maďarska: Vítězové se plácají po zádech, týmy ze suterénu loví optimismus

Oscar Piastri je dalším jménem ve Zlaté knize vítězů F1, ovšem spíš než vybojované získal darované vítězství

GP MAĎARSKA: Vítězná komedie McLarenu, rozzuřený Verstappen, jubilující Hamilton

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Massa, Felipe

Williamsová: Skvělí jezdci přitahují sponzory

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Přepis radiokomunikace týmu McLaren v závěru GP Maďarska

  2. "Nemám se za co omlouvat! Tohle byla poslední kapka," varuje naštvaný Verstappen. Komisaře by nechal vyšetřit + VIDEO

  3. PROHLÁŠENÍ po GP Maďarska: Vítězové se plácají po zádech, týmy ze suterénu loví optimismus

  4. KVALIFIKACE: Další Pérezovo selhání, dvě červené vlajky a triumf McLarenu

  5. PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: McLaren je opatrně spokojen, Alpine si sype popel na hlavu

  6. Binotto znovu na scéně, stává se šéfem F1 projektu Audi. Seidl končí

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud