O dalších zajímavých změnách v pravidlech pro rok 2012 s technickým ředitelem Renaultu (2. část)

Petr Hlawiczka, 15. prosince 2011, 07:00 Google+

Technický ředitel Renaultu James Allison pokračuje v představování některých dalších změn v pravidlech pro rok 2012, z nichž o většině jsme se zatím nezmiňovali.

Počet komentářů:  8 komentářů (Poslední 15.12. 14:34) Napište svůj názor
Technika

Technika | foto: Renault Sport F1

Sdílejte článek

První část článku najdete zde, dnes budeme pokračovat změnami v oblasti zavěšení, podlahy, práce s plyny, struktur pohlcujících nárazovou energii, výfuků a technických směrnic FIA.

Zavěšení
Částí zavěšení (ramena, tyče atd.) podléhají přísným aerodynamickým omezením (omezení hloubky, symetrických částí, maximálních úhlů náběhu). Neplatí to pro těhlice, které drží kolo na zavěšení. Jejich design nikdy nebyl omezen.

Existovala však možnost (ačkoliv prozatím nevyužita),  že někdo této hypotetické svobody využije a vyrobí obrovskou aerodynamickou těhlici. Proto došlo ke změně článku 10.5.3, aby těhlice nemohli přesahovat objem, který je v současnosti povolený pro brzdové kanálky, což brání vzniku problému s gigantickými těhlicemi.

Podlaha vozu
Podlaha pod monopostem F1 (tzv. zvýšená (step plane) a referenční rovina (reference plane)) musí být navržená jako plochá. Protože ale věci nemohou být vyrobeny dokonale ploše, byla povolena výrobní tolerance +/- 5 mm. Později se zdálo, že tato 5 mm tolerance byla zneužívána pro (nelegální) návrh jemných kontur v podlaze. Aby těmto možnostem byla učiněna přítrž, byla tato tolerance snížena na +/- 3 mm.

pistole
Helium bude pro pohánění pistolí v boxech zakázáno (foto: Pirelli)

Helium
U některých týmů se objevila tendence využívat helium k pohonu pistolí v boxech, protože helium dokáže zvýšit výkon těchto pistolí při daném tlaku plynu. Je to však šíleně drahé a pro rok 2012 to bylo zakázáno.

Struktury pohlcující nárazovou energii
Každý vůz je vybaven strukturami pohlcujícími energii po stranách šasi, kde v případě bočního nárazu fungují jako deformační zóny. Tyto struktury musí projít na začátku sezóny nárazovými testy, během nichž do šasi přesně kolmo naráží testovací sáně. Tyto struktury musí navíc projít testem robustnosti, kdy jsou vystaveny horizontálnímu odrazovému tlaku. Zjišťuje se tím, zda zkrátka nevystřelí z vozu v případě skutečné srážky, která není přesně kolmá k šasi.

V předchozích sezónách jsme rovněž museli dokazovat pomocí výpočtů pevnosti, že struktury budou v pořádku i při vystavení vertikálního přetížení. Příští rok budou tyto výpočty pevnosti pro jistotu nahrazeny fyzickým testem. Teoreticky by se tím nemělo nic změnit. Pokud kalkulace byla provedena správně, sktruktura by měla tlaku odolat.

Výfuky
Výfukové podlahy letošního roku jsou ty tam. V roce 2012 musí výfuky ústit v předepsaném obdélníku, jenž se nachází zhruba v podobné oblasti jako koncovky výfuků v roce 2008. V rámci dalších omezení musí rovněž ústit pod jistými úhly a mít předepsaný průměr. To neznamená, že by výfuky vytvářející přítlak byly minulostí - je velmi těžké vrátit to zpět do Pandořiny skříňky.

vyfuky
Předepsané oblasti pro vyústění výfuků v roce 2012

Tyto změny však ve spojení s posledními technickými směrnicemi zakazují foukání při nesešlápnutém plynovém pedálu, což vede k tomu, že přítlak generovaný výfuky bude v roce 2012 mnohem menší, než v roce 2011.

Technické směrnice
Po mnoho let narůstal seznam technických směrnic, které poskytovaly vedení v tom, jak legálním způsobem zacházet s elektronikou a softwarem vozu. Letos po vzájemném úsilí týmů a FIA byly tyto technické směrnice zakotveny do technických pravidel, které jim poskytují vhodnější a trvalejší místo.

Vytisknout

Diskuze: O dalších zajímavých změnách v pravidlech pro rok 2012 s technickým ředitelem Renaultu (2. část)

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 8, poslední 15.12.2011 14:34 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 8 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Konečně! Tak většina soupeřů i médií hodnotí první Norrisovo vítězství (ilustrační foto).

GP USA: PROHLÁŠENÍ po závodě - zářící Norris a zástup gratulantů

Lando Norris se po patnácti pódiích konečně dočkal vítězství (ilustrační foto)

GP USA: Norris se zapsal do Zlaté knihy vítězů, penalizace měří pořadí

Valtteri Bottas je jedním z těch, kteří navzdory neúspěšné pozici na startu věří v progres

GP USA - PROHLÁŠENÍ po sprintu a kvalifikaci - prakticky celé pole chce usilovat o body

Lewis Hamilton tentokrát zabránil blamáži, ale optimální formu stále nemá

GP USA: Verstappen poprvé vyhrál v Miami kvalifikaci, Leclerc mu šlapal na paty

Daniel Ricciardo dokázal ubránit velmi cenné umístění

SPRINT USA: Verstappen na pohodu, Ricciardo ubránil druhé Ferrari + ohlasy

Max Verstappen s novým Red Bull RB20 při testech v Bahrajnu

GP USA: Rozstřelu vládl Verstappen. Mercedes selhal, Ricciardo zazářil

Charles Leclerc v tréninku strávil na trati symbolický čas

GP USA: Verstappen si pohrál s konkurencí, chybující Leclerc zcela vyhořel

Ferrari před GP Miami

Ferrari se barví do modra, v Miami představí nového hlavního sponzora + VIDEO

McLareny ve Velké ceně Austrálie

Jak velké vylepšení veze McLaren do Miami?

Adrian Newey přemýšlí o své budoucnosti

Odejde Newey k Ferrari? K překvapivému kroku se vyjadřuje jeho kamarád Patrese

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Alonso, Fernando

Ferrari: S novým vozem první předsezónní test stihneme, bude přelomový

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Jak velké vylepšení veze McLaren do Miami?

  2. Ferrari se barví do modra, v Miami představí nového hlavního sponzora + VIDEO

  3. GP USA: Rozstřelu vládl Verstappen. Mercedes selhal, Ricciardo zazářil

  4. GP USA: Norris se zapsal do Zlaté knihy vítězů, penalizace měří pořadí

  5. SPRINT USA: Verstappen na pohodu, Ricciardo ubránil druhé Ferrari + ohlasy

  6. GP USA - PROHLÁŠENÍ po sprintu a kvalifikaci - prakticky celé pole chce usilovat o body

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud