Analýza Zaka Browna: Proč je příchod Liberty Media do Formule 1 prospěšný?

Robert RoBertino Pavelka, 9. září 2016, 13:50 Google+

O chystaném převzetí F1 společností Liberty Media jsme se zatím bavili z hlediska Bernie Ecclestonea, pilotů nebo zástupců týmů. Určitě nebude od věci přidat i názor ryzího odborníka na marketing a obchodní vztahy v motoristickém sportu.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Změní se pod vlajkou Liberty Media opravdu F1 k lepšímu? (ilustrační foto)

Změní se pod vlajkou Liberty Media opravdu F1 k lepšímu? (ilustrační foto) | foto: F1NEWS.cz

Sdílejte článek

Nejdřív několik slov o samotném odborníkovi: Zak Brown (1. 11. 1971) je bývalý závodník, který prošel po motokárách nižšími formulemi a představil se i ve světě vytrvalostních závodů. V USA byl dokonce nazýván "nejslibnější americkou vycházející hvězdou", ale nakonec se jeho kariéra stočila k obchodu, i když až do roku 2013 jsme ho ještě mohli vídat za volantem britského šampionátu GT. Je zakladatel a výkonný ředitel největší sportovní marketingové agentury JMI (Just Marketing International). Má ještě mnoho dalších aktivit, mezi nimi i vlastní tým United Autosports nebo post výkonného ředitele ve společnosti CSM Sport & Entertainment.

img-responsive

Liberty Media má být pro F1 léčivou kúrou | foto: Liberty Media

Brown je přesvědčen, že Liberty Media si opravdu přeje, aby se sportovní stránka F1 zlepšila a tento záměr staví nad vlastní profit, což by pro fanoušky byla ta nejlepší zpráva. O převzetí podílu do prvního čtvrtletí 2017 prohlásil, že je to ukázkou strategické povahy nových vlastníků, což by na rozdíl od přístupu CVC, založeném čistě na financích, mělo znamenat světlejší éru této kategorie. 

"Liberty Media je jedním z nejlepších strategických kupců, jehož F1 mohla mít. Znamená to, že staví na širokém záběru sportu na rozdíl od privátně kapitálové skupiny jakou je CVC. Ti udělali, co se očekávalo, podrželi si akcie sedm až deset let za účelem fantastické návratnosti pro sebe a akcionáře. Nicméně strategický kupec by se měl mnohem více zaměřit na růst a masivně se soustředit na fanoušky. A pokud máte spoustu spokojených  příznivců, k nimž přibývají noví a hlavně mladí - všechno ostatní do sebe zapadne. Týmy budou spokojené, sponzoři budou naděšní a televize šťastná. Proto se domnívám, že důraz se bude klást na základnu fanoušků, která pak přinese úspěšnou sportovní bilanci. Lepší sport, lepší týmy. Protože v případě, že se povýší hodnota sportu je snažší nalézt sponzory a ti jsou ochotni více platit. Takže to bude dobré pro všechny strany," uvažuje Brown.

Větší pomoc menším týmům

Jedním z nejzásadnějších problémů F1 v posledních letech je přístup k menším týmům. Musí být ve srovnání se špičkou startovního pole postaveny do příznivější pozice.

img-responsive

Na příchodu Liberty Media by měly vydělat zejména týmy z chvostu startovního pole | foto: Manor Racing

"Kontrakty s týmy jsou podepsány do roku 2020, ale není pochyb, že ekosystém F1, a to i mimo rámec jednotlivých stájí, není vyvážen tak, jak by měl. Domnívám se, že v každém podnikání by měl tento ekosystém fugovat na zdravé bázi, aby mohl zůstat udržitelný. Proto očekávám od roku 2021 nové dohody a myslím, že Liberty Media bude dohlížet na co nejpříznivější podmínky s ohledem na sport. Snad budeme všichni souhlasit, že vyvážené závodní týmy jsou lepší než ty s hromadou dluhů na krku," pokračuje Brown. 

"Tím nechci tvrdit, že by mělo jít o franšízing, ale když se podíváte na takové sportovní týmy na světě, Los Angeles Clippers byly například prodány za 2 miliardy dolarů, takže mají svou hodnotu. A právě druhá polovina nebo poslední třetina startovního pole dostatečně oceněna není. A to je třeba řešit. Myslím, že to nový majitel udělá - jak to dopadne, to ukáže čas," uzavírá Brown.

Vytisknout

Diskuze: Analýza Zaka Browna: Proč je příchod Liberty Media do Formule 1 prospěšný?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Max Verstappen a Sergio Pérez v Bahrajnu

Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

Fernando Alonso se stal smutným hrdinou sprintu (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Sprint ovládl Verstappen, dramatický boj o bronzovou příčku

Pohled na startovní rovinku v Číně

GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Norrisovi se podařilo ovládnout povětrnostní ruletu v Šanghaji (ilustrační foto)

Kvalifikaci sprint v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Lance Stroll využil podmínek na trati

V Číně hořelo, trénink rozhodly poslední minuty, vynesly na piedestal Strolla

Pohonná jednotka Hondy

Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

Lando Norris po startu zádovu v Austrálii

McLaren doufá, že i letos dokáže ve vývoji předčit své soupeře. Kdy nasadí další novinky?

Lewis Hamilton s Mercedesem W15 v Bahrajnu

Alonso už nepovažuje Mercedes za atraktivní. Zůstává u Aston Martinu, opět s Hondou za zády

Sebastian Vettel

Vettel k Mercedesu a Sainz k Red Bullu? Vyjádřují se Russell i Marko

Max Verstappen s Red Bullem RB20

"Maxe už letos nikdo nedostihne," mrzí Wolffa. Hamilton odešel z tiskové konference

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Jenson Button se na svou roční pauzu vysloveně těší

Button už prozradil, čemu se bude věnovat příští rok

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

  2. GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

  3. Kvalifikaci sprint v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

  4. Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

  5. V Číně hořelo, trénink rozhodly poslední minuty, vynesly na piedestal Strolla

  6. GP ČÍNY - Sprint ovládl Verstappen, dramatický boj o bronzovou příčku

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud