Změny pravidel: Vozy F1 od roku 2016 nejméně s dvěma koncovkami výfuku

Petr Hlawiczka, 14. října 2015, 06:00 Google+

FIA zveřejnila nová pravidla pro sezónu 2016. Kromě standardního telemetrického sytému nově zavádějí povinné 2 (popř. 3) koncovky výfuku. Využijí týmy možnosti foukání k vylepšení aerodynamické výkonnosti příštích monopostů?

Počet komentářů:  13 komentářů (Poslední 19.10. 07:24) Napište svůj názor
Difuzor a výfuk vozu Sauber C34 - Ferrari

Difuzor a výfuk vozu Sauber C34 - Ferrari | foto: Sauber Motorsport AG

Sdílejte článek

Už žádné žetony v průběhu sezón
Nová pravidla zacelují původní díru s chybějícím datem homologace povinných jednotek, která vedle k vzrušení s přidělením žetonů pro vývoj v průběhu letošní sezóny.

Od příštího roku nebude možné využít žádný z 25 (místo letošních 32) žetonů využít po 28. únoru 2016, do kdy musí stihnout podstoupit homologační proces nové specifikace - tu starou nemohou nabídnout zákaznickým týmům (Toro Rosso tak nebude moci jezdit s motory Ferrari z letošní sezóny).

To dělá jisté starosti nekonkurenceschopné Hondě, která potřebuje přepracovat větší část své pohonné jednotky. V zákulisí za povolení vývoje během sezóny bojovalo i Ferrari s Renaultem, leč zatím (více v závěru článku) neúspěšně. Vývoj motorů bude i v dalších letech čím dál tím více omezenější: před sezónou 2017 budou výrobci motorů moci vyčerpat 20 žetonů, před sezónou 2018 15 žetonů a před rokem 2019 už jen tři žetony.

Standardizovaný telemetrický systém
FIA po zavedení jednotné řídicí jednotky (ECU) před několika lety nyní prosazuje koncepci standardizované telemetrie. V článku 8.5.1 technický pravidel nově uvádí, že "všechny vozy musí být vybaveny telemetrickým systémem, který byl vyroben dodavatelem určeným FIA dle specifikací daných FIA."

Takový systém pak musí týmy provozovat na frekvencích, které schválí FIA. Telemetrie směrem z boxů do auta i nadále zůstává zakázána.

Pro důkladnější analýzu nehod bude každé auto vybaveno vysokorychlostní standardizovanou kamerou dle instrukcí FIA.  Pro lepší porozumění nehodám a zmírnění jejich dopadu budou piloti muset v uchu nosit také miniaturní akcelerometr, jenž bude zřejmě součástí sluchátek.

Výfukový systém: minimálně dvě koncovky
Letos mohly mít pohonné jednotky pouze jedinou koncovku výfuku s přesně daným umístěním a rozměry, totéž se týkalo karosérie kolem ní. Pravidla je přísně definovala ve snaze, aby inženýři nezneužívali proudění výfukových plynů pro získání aerodynamických výhod. To by se ale od příštího ročníku mohlo změnit.

Schéma odděleného výfuku z turbíny a z obtokového ventilu, jak jej definují pravidla pro rok 2016

Schéma odděleného výfuku z turbíny a z obtokového ventilu, jak jej definují pravidla pro rok 2016 | zdroj: Giorgio Piola

FIA totiž v článku 5.8.2 nově nařizuje, že všechna auta musí být vybavena oddělenou koncovkou obtokového ventilu výfukových plynů, ta přitom může být i dvojitá. Skrze ní musí proudit všechny a pouze plyny z obtokového ventilu. Proč tato změna? Snahou je zvýšit hlučnost vozů bez nějakého významného dopadu na výkon či na emise.

Je nepravděpodobné, že by to otevřelo prostor pro hrátky s foukáním z výfuku na zadní aerodynamické struktury (jak uvádějí oficiální stránky F1). Ty kvůli přísným pravidlům u jediné koncovky výfuku letos nebyly možné. Pravidla u všech koncovek definují stejné umístění: odklon v horizontální rovině max. -5 až 5 ° a 0 ° - 5 ° v té vertikální, 350 - 550 mm nad referenční rovinou, ale ne dále než 100 mm od středu vozidla ve vzdálenosti 170 - 185 mm za osou zadních kol.

Kamery, kokpity a jednomyslný souhlas s dalšími změnami
Technická pravidla, která se po 30. září mohou měnit pouze po jednohlasném souhlasu všech týmů, upřesňují také několik další drobností: zahrnují například umístění kamer FIA (již nebudou moci být umístěna na žádných zvláštních držácích), které týmy využívaly pro usměrňování proudění kolem vozu, větší ochranné opěrky hlavy či úpravy karosérie v zadní části monopostů.

Ve čtvrtek 15. října se ale bude konat schůzka výrobců motorů (za měsíc také schůzka Komise F1), kde budou diskutovat o rok starých motorech, datu homologace, vývoji během sezóny a dalších šedých oblastech pravidel. Pokud se zítra Ferrari, Honda, Mercedes a Renault dohodnou, pak se předpisy pro rok 2016 dočkají další úpravy. Na svém zasedání je v prosinci pak bude muset dodatečně ratifikovat ještě Světová rada motorsportu.

Originální znění technických pravidel pro rok 2016: PDF.

 

Aktualizace: Výrobci motorů se nakonec dohodli na uvolnění pravidel: na vyšším počtu žetonů (tj. 32, stejně jako letos) a jejich čerpání v průběhu sezóny. Týmy budou také moci závodit s rok starými motory.

Vytisknout

Diskuze: Změny pravidel: Vozy F1 od roku 2016 nejméně s dvěma koncovkami výfuku

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 13, poslední 19.10.2015 07:24 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 13 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Model monopostu F1 v aerodynamickém tunelu Mercedesu

Proč se Mercedes nemůže dostat do formy? Wolff přiznává vážné problémy s korelací

Carlos Sainz v Austrálii

Šéf Red Bullu potvrzuje, že uvažují o Sainzovi jako o náhradě za Péreze

Pro pilota není nikdy příjemné, když se místo závodu jenom dívá - to platí i pro Logana Sargeanta

Proč Williams neměl v Melbourne rezervní vůz? Zpověď šéfa stáje

Lando Norris s McLarenem MCL38

"Na stříbrného Leclerca jsme měli, blížíme se Ferrari i Red Bullu," těší Norrise

Sargeant závod vůbec nejel a Albon neskrýval rozčarování

PROHLÁŠENÍ po závodě v Austrálii: Ferrari na vrcholu blaha, ostatní doufají ve zlepšení

Fernando Alonso sice o body nepřišel, ale pohoršil si v pořadí

Alonso vyfasoval trest za podíl na Russellově nehodě, pořadí se mění + VIDEO

George Russell skončil závod na první pohled děsivou havárií

GP AUSTRÁLIE: Spanilá jízda Ferrari s dramatickou havárií v závěru

Start závodu v Austrálii

GRAFIA: Startovní rošt v Melbourne po penalizaci Péreze - těží z toho oba McLareny

Sergio Pérez a Christian Horner museli zkousnout Mexičanovu penalizaci

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Verstappen skromný, Ferrari odhodlané

Hamilton prozatím tápe a v Melbourne mu brány Q3 zůstaly zavřené

KVALIFIKACE: Verstappen ve finále zabral, Leclerc zkazil poslední pokus, Pérez potrestán

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. LECLERC, 3. ... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

David Coulthard je přesvědčen o převaze Mercedesu

Coulthard: Mercedes by musel udělat zásadní chybu, aby byl dostižen

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Alonso vyfasoval trest za podíl na Russellově nehodě, pořadí se mění + VIDEO

  2. PROHLÁŠENÍ po závodě v Austrálii: Ferrari na vrcholu blaha, ostatní doufají ve zlepšení

  3. GP AUSTRÁLIE: Spanilá jízda Ferrari s dramatickou havárií v závěru

  4. KVALIFIKACE: Verstappen ve finále zabral, Leclerc zkazil poslední pokus, Pérez potrestán

  5. PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Verstappen skromný, Ferrari odhodlané

  6. "Na stříbrného Leclerca jsme měli, blížíme se Ferrari i Red Bullu," těší Norrise

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud