"Letošní vozy i přes zmražení pravidel velikostí změn překvapí, McLaren bude mít výhodu," očekává Fry

Petr Hlawiczka, 5. ledna 2021, 06:00 Google+

Technický ředitel Renaultu pro šasi Pat Fry upozorňuje, že i přes zmražení pravidel pro vývoj šasi mezi loňskou a letošní sezónou dojde k poměrně velkým změnám na vozech, což mnohé z fanoušků může překvapit.

Počet komentářů:  33 komentářů (Poslední 06.01. 08:39) Napište svůj názor
Lando Norris s McLarenem MCL35 v Imole

Lando Norris s McLarenem MCL35 v Imole | foto: McLaren

Sdílejte článek

Týmy F1 se loni společně s FIA dohodly na tom, že kvůli finančním dopadům koronavirové krize dojde k v podstatě k přenesení vozů do sezóny 2021 bez větších změn. Jejich hlavní díly byly zmraženy, pro případné úpravy je nutné čerpat žetony.

I přes omezený prostor pro úpravy však existuje spousta oblastí, které týmy mohou využít pro zlepšení: "I když jsou různé části vozů homologovány, takže je nemůžete upravit, stále je toho hodně otevřeného, čeho se můžete chytit," popisuje Fry.

"Nemůžete postavit celé nové auto, ale rozhodně to jde z poloviny. Snažíme se tím propracovat rozumným způsobem a pokoušíme se udělat maximum toho, co se dá," pokračuje šéfinženýr Renaultu z bohatými zkušenostmi z F1.

img-responsive

Pat Fry má zkušenosti z mnoha F1 týmů Ferrari nevyjímaje | foto: Scuderia Ferrari

Renault podle ně loni dosáhl slušných zisků v oblasti aerodynamiky, na čemž chce stavět i v průběhu roku 2021. Na co se francouzská stáj zejména zaměří?

"Kromě nosu, šasi, motoru a převodovky zkoumáme většinu věcí. Myslím, že to tak dělají všichni. Aerodynamický směr, který máme, pokud jde o filozofii toho, co z něj chceme dostávat, je podle mě rozumný a potřebujeme v tomto směru pokračovat," vysvětluje 56letý Brit.

"Změny v podlaze celkem dramaticky mění struktury proudění, ale opět - platí to pro všechny. Musíme jen odvést co nejlepší práci, když se s tím vyrovnáváme. V podstatě se ale jen snažíme stavět na filozofii, kterou razíme. V rámci pravidel toho stále můžete udělat celkem hodně," ujišťuje Fry.

Podlaha se podle pravidel pro rok 2021 musí před zadními koly zužovat, cílem je snížení přítlaku vozů

Podlaha se podle pravidel pro rok 2021 musí před zadními koly zužovat, cílem je snížení přítlaku vozů | zdroj: Haas F1 Team

Jedinou větší změnou v pravidlech jsou výřezy v podlaze, resp. její zúžení směrem k zádi monopostu před klíčovou oblastí pneumatik, což má za cíl snížení přítlaku o přibližně 10 %. Týmy si jízdu s novými podlahami již v závěru loňské sezóny během pátečních tréninků i testů vyzkoušely, a na chování vozu měly velký dopad.

"I když se zdá změna v podlaze být celkem malá a nepodstatné, to, jak vlastně mění aerodynamiku na zádi vozu, je opravdu dramatické. Bude to o tom, kdo se s tím nejlépe vyrovná, což naruší rozložení v poli," podotýká technický ředitel Renaultu.

"Odhaduji, že McLaren toho bude moci změnit více než většina ostatních kvůli známé změně pohonné jednotky, což umožňuje upravit mnoho dalších části vozu mimo normální homologaci," dodává inženýr, jenž kromě Renaultu působil také u Benettonu, Ferrari, Manoru, Ferrari či McLarenu. FIA však ujišťuje, že si britský tým pohlídá a žádnou aerodynamickou výhodu nezíská.

Vytisknout

Diskuze: "Letošní vozy i přes zmražení pravidel velikostí změn překvapí, McLaren bude mít výhodu," očekává Fry

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 33, poslední 06.01.2021 08:39 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 33 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Ferrari SF-24 Carlose Sainze na startovním roštu

"Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Max Verstappen vyváží Landa Norrise mimo trať

"V takové situaci jsem poprvé." Norris o tom, jak jeho přátelství s Verstappenem ovlivňuje boj o titul

Carlos Sainz stříhá v Maranellu metr

"Zbývající závody s Ferrari nebudou mou poslední šancí na vítězství," věří Sainz mířící k Williamsu

McLaren je jedním z témat našeho ohlédnutí za předposlední částí sezóny

Jednou z mála jistot současné F1 je rekordman Fernando Alonso

Max Verstappen se svou trofejí

Colapinto varován před přestupem k Red Bullu: "Zničí tě!"

Valtteri Bottas v F1 se závoděním brzy skončí

Stake F1 úplně obmění svou jezdeckou sestavu, místo Bottase přichází nováček z Brazílie

Sergio Pérez sezónu za Red Bull podle Helmuta Marka dokončí

Colapinto či Sainz do Red Bullu místo Péreze? Spekulace sílí

George Russell sice dostal pokutu, ale výsledku na trati se netýkala

Poslední rest vyřízen - čtveřice provinilců, která porušila startovní proceduru, zná verdikt

Alex Albon a Williams zažili opravdu krutý závodní víkend (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po závodě: Verstappena uznává i konkurence

Pierre Gasly a Esteban Ocon dokázali téměř nemožné a posunuli Alpine z devátého na šesté místo v Poháru konstruktérů

Ani závod se neobešel bez červené, hrdinský výkon Alpine zastínil Verstappen

  • Pátek

    • 1. Trénink (5:30 - 6:30)
    • 2. Trénink (9:00 - 10:00)
  • Sobota

    • 3. Trénink (5:30 - 6:30)
    • Kvalifikace (9:00)
  • Neděle

    • Závod (7:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Zaváděcí kolo závodu v Melbourne

Sezona F1 v Austrálii zřejmě nezačne

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. "Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud