"Letošní vozy i přes zmražení pravidel velikostí změn překvapí, McLaren bude mít výhodu," očekává Fry

Petr Hlawiczka, 5. ledna 2021, 06:00 Google+

Technický ředitel Renaultu pro šasi Pat Fry upozorňuje, že i přes zmražení pravidel pro vývoj šasi mezi loňskou a letošní sezónou dojde k poměrně velkým změnám na vozech, což mnohé z fanoušků může překvapit.

Počet komentářů:  33 komentářů (Poslední 06.01. 08:39) Napište svůj názor
Lando Norris s McLarenem MCL35 v Imole

Lando Norris s McLarenem MCL35 v Imole | foto: McLaren

Sdílejte článek

Týmy F1 se loni společně s FIA dohodly na tom, že kvůli finančním dopadům koronavirové krize dojde k v podstatě k přenesení vozů do sezóny 2021 bez větších změn. Jejich hlavní díly byly zmraženy, pro případné úpravy je nutné čerpat žetony.

I přes omezený prostor pro úpravy však existuje spousta oblastí, které týmy mohou využít pro zlepšení: "I když jsou různé části vozů homologovány, takže je nemůžete upravit, stále je toho hodně otevřeného, čeho se můžete chytit," popisuje Fry.

"Nemůžete postavit celé nové auto, ale rozhodně to jde z poloviny. Snažíme se tím propracovat rozumným způsobem a pokoušíme se udělat maximum toho, co se dá," pokračuje šéfinženýr Renaultu z bohatými zkušenostmi z F1.

img-responsive

Pat Fry má zkušenosti z mnoha F1 týmů Ferrari nevyjímaje | foto: Scuderia Ferrari

Renault podle ně loni dosáhl slušných zisků v oblasti aerodynamiky, na čemž chce stavět i v průběhu roku 2021. Na co se francouzská stáj zejména zaměří?

"Kromě nosu, šasi, motoru a převodovky zkoumáme většinu věcí. Myslím, že to tak dělají všichni. Aerodynamický směr, který máme, pokud jde o filozofii toho, co z něj chceme dostávat, je podle mě rozumný a potřebujeme v tomto směru pokračovat," vysvětluje 56letý Brit.

"Změny v podlaze celkem dramaticky mění struktury proudění, ale opět - platí to pro všechny. Musíme jen odvést co nejlepší práci, když se s tím vyrovnáváme. V podstatě se ale jen snažíme stavět na filozofii, kterou razíme. V rámci pravidel toho stále můžete udělat celkem hodně," ujišťuje Fry.

Podlaha se podle pravidel pro rok 2021 musí před zadními koly zužovat, cílem je snížení přítlaku vozů

Podlaha se podle pravidel pro rok 2021 musí před zadními koly zužovat, cílem je snížení přítlaku vozů | zdroj: Haas F1 Team

Jedinou větší změnou v pravidlech jsou výřezy v podlaze, resp. její zúžení směrem k zádi monopostu před klíčovou oblastí pneumatik, což má za cíl snížení přítlaku o přibližně 10 %. Týmy si jízdu s novými podlahami již v závěru loňské sezóny během pátečních tréninků i testů vyzkoušely, a na chování vozu měly velký dopad.

"I když se zdá změna v podlaze být celkem malá a nepodstatné, to, jak vlastně mění aerodynamiku na zádi vozu, je opravdu dramatické. Bude to o tom, kdo se s tím nejlépe vyrovná, což naruší rozložení v poli," podotýká technický ředitel Renaultu.

"Odhaduji, že McLaren toho bude moci změnit více než většina ostatních kvůli známé změně pohonné jednotky, což umožňuje upravit mnoho dalších části vozu mimo normální homologaci," dodává inženýr, jenž kromě Renaultu působil také u Benettonu, Ferrari, Manoru, Ferrari či McLarenu. FIA však ujišťuje, že si britský tým pohlídá a žádnou aerodynamickou výhodu nezíská.

Vytisknout

Diskuze: "Letošní vozy i přes zmražení pravidel velikostí změn překvapí, McLaren bude mít výhodu," očekává Fry

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 33, poslední 06.01.2021 08:39 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 33 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Charles Lecler a Mattia Binotto při pátečním tréninku v Sáchiru

Binotto chválí Leclerca, naštvala ho italská média

Start GP Španělska - Pérez v hloubi pole

"Pérez vpředu zoufale chybí. Potřebujeme jej tam, abychom Mercedes dostali pod tlak," říká Horner

Všechno dobré - nakonec Mercedes dokázal to nejdůležitější, vyhrát závod.

Bottasova vzpoura? Žádná nebyla, zní z tábora Mercedesu

Lewis Hamilton vítězí v závodě v Barceloně

FOTO: Závod v Barceloně - Hamilton kráčí za obhajobou titulu

Max Verstappen - závod v Portugalsku

Nejrychlejší kolo patří s náskokem Verstappenovi, Alonso před McLareny

Lewis Hamilton byl dnes opět suverénně nejrychlejší

GP ŠPANĚLSKA: Hamilton si Verstappenem poradil v depu i na trati

Lewis Hamilton se svou trofejí za prnví místo v závodě v Portugalsku

PROHLÁŠENÍ po závodě: Hamiltonův lov na Verstappena "Málem jsem do boxů nezajel," říká pilot Mercedesu

Lewis Hamilton vyhrává svou 100 pole position v kvalifikaci v Barceloně

FOTO: Kvalifikace v Barceloně - Hamiltonovo 100. pole position

Startovní rovinka v Barceloně

GRAFIKA: Startovní rošt GP Španělska - Ferrari v 2. řadě, Mazepin penalizován

Bezmála po čtyřech desítkách let je památka Gillese Villeneuva stále živá

Den, kdy nás opustil Gilles Villeneuve (+ VIDEO)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. HAMILTON, 2. VERSTAPPEN, 3.... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Zaváděcí kolo závodu v Melbourne

Sezona F1 v Austrálii zřejmě nezačne

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Bottas nejrychlejší, Verstappenovi scházelo jen 33 tisícin sekundy! O přerušení tréninku se postaral Kubica

  2. PROHLÁŠENÍ po závodě: Hamiltonův lov na Verstappena "Málem jsem do boxů nezajel," říká pilot Mercedesu

  3. Alpine v Portugalsku jako polité živou vodou. Alonso netuší, proč byli tak rychlí

  4. GRAFIKA: Startovní rošt GP Španělska - Ferrari v 2. řadě, Mazepin penalizován

  5. Hamilton odpoledne nejrychlejší, Red Bull v hloubi pole

  6. GP ŠPANĚLSKA: Hamilton si Verstappenem poradil v depu i na trati

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud