"Letošní vozy i přes zmražení pravidel velikostí změn překvapí, McLaren bude mít výhodu," očekává Fry

Petr Hlawiczka, 5. ledna 2021, 06:00 Google+

Technický ředitel Renaultu pro šasi Pat Fry upozorňuje, že i přes zmražení pravidel pro vývoj šasi mezi loňskou a letošní sezónou dojde k poměrně velkým změnám na vozech, což mnohé z fanoušků může překvapit.

Počet komentářů:  33 komentářů (Poslední 06.01. 08:39) Napište svůj názor
Lando Norris s McLarenem MCL35 v Imole

Lando Norris s McLarenem MCL35 v Imole | foto: McLaren

Sdílejte článek

Týmy F1 se loni společně s FIA dohodly na tom, že kvůli finančním dopadům koronavirové krize dojde k v podstatě k přenesení vozů do sezóny 2021 bez větších změn. Jejich hlavní díly byly zmraženy, pro případné úpravy je nutné čerpat žetony.

I přes omezený prostor pro úpravy však existuje spousta oblastí, které týmy mohou využít pro zlepšení: "I když jsou různé části vozů homologovány, takže je nemůžete upravit, stále je toho hodně otevřeného, čeho se můžete chytit," popisuje Fry.

"Nemůžete postavit celé nové auto, ale rozhodně to jde z poloviny. Snažíme se tím propracovat rozumným způsobem a pokoušíme se udělat maximum toho, co se dá," pokračuje šéfinženýr Renaultu z bohatými zkušenostmi z F1.

img-responsive

Pat Fry má zkušenosti z mnoha F1 týmů Ferrari nevyjímaje | foto: Scuderia Ferrari

Renault podle ně loni dosáhl slušných zisků v oblasti aerodynamiky, na čemž chce stavět i v průběhu roku 2021. Na co se francouzská stáj zejména zaměří?

"Kromě nosu, šasi, motoru a převodovky zkoumáme většinu věcí. Myslím, že to tak dělají všichni. Aerodynamický směr, který máme, pokud jde o filozofii toho, co z něj chceme dostávat, je podle mě rozumný a potřebujeme v tomto směru pokračovat," vysvětluje 56letý Brit.

"Změny v podlaze celkem dramaticky mění struktury proudění, ale opět - platí to pro všechny. Musíme jen odvést co nejlepší práci, když se s tím vyrovnáváme. V podstatě se ale jen snažíme stavět na filozofii, kterou razíme. V rámci pravidel toho stále můžete udělat celkem hodně," ujišťuje Fry.

Podlaha se podle pravidel pro rok 2021 musí před zadními koly zužovat, cílem je snížení přítlaku vozů

Podlaha se podle pravidel pro rok 2021 musí před zadními koly zužovat, cílem je snížení přítlaku vozů | zdroj: Haas F1 Team

Jedinou větší změnou v pravidlech jsou výřezy v podlaze, resp. její zúžení směrem k zádi monopostu před klíčovou oblastí pneumatik, což má za cíl snížení přítlaku o přibližně 10 %. Týmy si jízdu s novými podlahami již v závěru loňské sezóny během pátečních tréninků i testů vyzkoušely, a na chování vozu měly velký dopad.

"I když se zdá změna v podlaze být celkem malá a nepodstatné, to, jak vlastně mění aerodynamiku na zádi vozu, je opravdu dramatické. Bude to o tom, kdo se s tím nejlépe vyrovná, což naruší rozložení v poli," podotýká technický ředitel Renaultu.

"Odhaduji, že McLaren toho bude moci změnit více než většina ostatních kvůli známé změně pohonné jednotky, což umožňuje upravit mnoho dalších části vozu mimo normální homologaci," dodává inženýr, jenž kromě Renaultu působil také u Benettonu, Ferrari, Manoru, Ferrari či McLarenu. FIA však ujišťuje, že si britský tým pohlídá a žádnou aerodynamickou výhodu nezíská.

Vytisknout

Diskuze: "Letošní vozy i přes zmražení pravidel velikostí změn překvapí, McLaren bude mít výhodu," očekává Fry

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 33, poslední 06.01.2021 08:39 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 33 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Sergio Pérez s vozem RB18 v Austinu

Trest tým strašně omezuje, stěžuje si šéf Red Bullu

Mick Schumacher v závodě v Miami

Tost lituje, že Schumacher nesehnal sedačku. Německo má velký problém

Haas v nových barvách

Jako první představuje svůj vůz Haas + FOTO

Pohonná jednotka za zády Ferrari F1-75

Ferrari komentuje údajný nárůst výkonu své pohonné jednotky o 30 koní

Carlos Sainz v Mexiku před svým týmovým kolegou

"Ferrari letos nebude mít jezdce č. 1, pokud ale bude třeba, zasáhnu!" varuje nový šéf Vasseur

Lewis Hamilton se brání útoku svého týmového kolegy Georgea Russella v Miami

Válka mezi jezdci? Nedovolím to, ujišťuje Wolff

Podlaha Alfy Romeo

Velké sponzorské přesuny: ORLEN míří k AlphaTauri, kdo podepsal s Alfou?

Nové vozy jsou již ve finálních fázích výroby

Haas oznamuje, kdy ukáže VF-23. Známe data představení nových vozů všech týmů

Max Verstappen během rozhovoru na galavečeru FIA

Verstappen nechce, aby Ricciardo pracoval na nastavení monopostu Red Bulu

Pietro Fittipaldi první den při testech v Bahrajnu

Haas oznámil jméno třetího pilota. Pokračuje nositel slavného jména

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. LECLERC, 3. ... Celé pořadí

reklama

Doporučujeme

Zaváděcí kolo závodu v Melbourne

Sezona F1 v Austrálii zřejmě nezačne

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Velké sponzorské přesuny: ORLEN míří k AlphaTauri, kdo podepsal s Alfou?

  2. Ferrari komentuje údajný nárůst výkonu své pohonné jednotky o 30 koní

  3. "Ferrari letos nebude mít jezdce č. 1, pokud ale bude třeba, zasáhnu!" varuje nový šéf Vasseur

  4. Jako první představuje svůj vůz Haas + FOTO

  5. Válka mezi jezdci? Nedovolím to, ujišťuje Wolff

  6. Tost lituje, že Schumacher nesehnal sedačku. Německo má velký problém

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud