Nahlédněme do zákulisí transakce Aston Martin - Force India

Robert RoBertino Pavelka, 2. listopadu 2015, 02:00 Google+

Jméno Aston Martin nebude v F1 novinkou, stačí zalistovat letitými anály a najdeme jeho účast v ročnících 1959 a 1960. S ohledem na tehdejší systém bodování však nezasáhl do Poháru konstruktérů.

Počet komentářů:  2 komentáře (Poslední 02.11. 18:51) Napište svůj názor
Jaké má Vijay Mallya plány? Nehodlá nakonec z F1 elegantně a se ziskem vycouvat?

Jaké má Vijay Mallya plány? Nehodlá nakonec z F1 elegantně a se ziskem vycouvat? | foto: Sahara Force India

Sdílejte článek

Dvojice Carroll Shelby a Roy Salvadori debutovala v Holandsku 1959 a Brit Salvadori dojel na domácí půdě a v Portugalsku vždy na 6. místě. To byly nejlepší výsledky značky, která se o rok později v britské Grand Prix se světem F1 rozloučila. Ani se neobjevila v tehdy se rozbíhajícím Poháru konstruktérů, protože v roce 1959 se ještě body za 6. místo neudělovaly...

Nyní má nastat její velkolepý návrat, který však ne každý vidí jako zcela reálný. Pojďme se tedy podívat, co je v zákulisí nového působení Aston Martinu v F1.

Snahy „Bondovy“ značky

Aston Martin kontroluje italská privátní společnost InvestIndustrial, v jejímž čele stojí finančník Andrea Bonomi. Ten věří, že se Aston Martin může stát konkurentem značek jako Ferrari nebo Porsche. Rozhodně to zatím nebude na poli produkce vozů, těch Aston Martin ročně vyrobí kolem 3500 kusů, což je zhruba polovina toho, co vyšle ke svým zákazníkům Ferrari. Bonomi je ale přesvědčen, že do roku 2018 bude schopen výrobu navýšit na 7500 vozů, včetně nových modelů. A to je také jeden z důvodů, proč se Bonomi spojil s koncernem Mercedes-Benz (od roku 2013 vlastní koncern Daimler AG 5%), jehož odborné poradenství a motory mají Aston Martinu v této oblasti pomoci.

Ruku v ruce s novými modely je třeba mít i propracovaný marketing. Tým byl v kontaktu s Williamsem či Red Bullem, ostatně byli to právě „rudí býci“, od kterých ta iniciativa vzešla. Claire Williamsová se stavěla k možné spolupráci s britskou značkou vstřícně, ale spíš na poli marketingovém, čímž by případné zviditelnění Aston Martinu nebylo dostatečné. Ovšem ten má ve svém portfoliu silný kalibr v podobě Jamese Bonda a třeba model Vanquish byl označen jako mimořádně sexy vůz.

Proč padla volba na tým Force India?

U příležitosti Grand Prix Mexika byla uveřejněna zpráva, že se Aston Martin stane v příští sezóně smluvním partnerem indického týmu Force India. Má to ale poněkud složitější pozadí. Na začátku celé transakce je rok 2013 a odkoupení akcií indického konglomerátu United Spirits Ltd. (USL) ze strany britské multinárodní společnosti Diageo. Mělo jít o sumu 1,85 až 2,7 miliardy dolarů, které měl nápojový gigant se sídlem v Londýně USL zaplatit. A právě v této firmě nepřehlédnutelný vliv Vijay Mallya. V prosinci šedesátiletého obchodníka a politika však postihly finanční potíže díky zhroucení letecké společnosti Kingfisher Airlines – právě kvůli tomu se mělo dojít k projeji akcií společnosti Diageo. Jenže Britové udělali ještě finanční prověrku a po jejím výsledku požádali Mallyu, aby kvůli „ztrátě důvěry“ odstoupil, protože zjistili, že Mallya prováděl podivné "odklony" peněz mezi několika svými firmami. Vijay však odstoupit odmítl a nastal čas právních bitev. Proto velice ironicky působí, že současné vozy Force India vozí reklamu na vodku Smirnoff, která patří do portfolia zmíněného koncernu Diageo. A právě v jejích barvách výsledky nejsou zrovna nejhorší.

Kam dokráčí Johnny Walker?

Dalším produktem zmíněné firmy je další alkoholický pojem Johnnie Walker. Slavný panáček už v F1 působil prostřednictvím Roba Walkera v 70. letech a při dalších příležitostech, nyní měl vzlétnout k výšinám pod křídly McLarenu, ale jak se ukázalo, tahle sázka příliš nevyšla. Špatné výkony týmu z Wokingu vedly k rozvázání sponzorské smlouvy. Šance se tedy hodlá chopit v nově se rodícím společenství, jenže Diageo nechce „Honzu Chodce“ propagovat pod hlavičkou Force Indie. Proto se zdá, že přejmenování na Aston Martin by alkoholickému imperiu dovolilo zabít dvě mouchy jednou ranou.

img-responsive

Johnny Walker asi čekal od McLarenu víc... | foto: McLaren

Je tu ale ještě jedna nepřehlédnutelná skutečnost. Standard Chatered Bank půjčila další Mallyově společnosti Watson Ltd. částku 135 milionů $ - a Diageo v této finanční operaci figuruje jako ručitel, neboť to byla nutná podmínka vedoucí k převzetí akcií USL. Nyní se Diageo uvolila tento dluh uhradit, jako reciprocitu však žádá po Mallyiovi spoluvlastnictví v jeho týmu. A tady jsme na konci dlouhé cesty. Všeobecně se tvrdí, že indický milionář už se formule 1 nabažil a jeho řeči o snaze refinancovat tým jsou jen slabou zástěrkou jeho snahy se týmu zbavit. Navíc by tím mimo jiné ušetřil nemalou sumu. V případě Aston Martinu a firmy Diageo má ideální příležitost.

Je tu ještě poslední otázka - zda se Aston Martinu jeho poměrně odvážné a složité peripetie podaří zvládnout. Abychom totiž za pár let neměli formuli 1 ryze nápojovou. Diageo obhajuje svou pozici před Red Bullem, v závětří už číhá rychlý Budweiser a ani Coca Cola s Pepsi nemají potíže se držet vedoucí skupiny...

Vytisknout

Diskuze: Nahlédněme do zákulisí transakce Aston Martin - Force India

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 2, poslední 02.11.2015 18:51 Vložte komentář

Zobrazeny poslední 2 komentáře. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Havárie po prvním restartu GP Číny 2024

Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

Lewis Hamilton se v letošním ročníku nadále trápí

PROHLÁŠENÍ PO ZÁVODĚ - GP ČÍNA: U Red Bullu se slaví, nadšený je i Norris

Daniel Ricciardo dostal postih pro příští závod (ilustrační foto)

Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

Lando Norris se možná překvapivě vklínil mezi dominantní Red Bully (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

Max Verstappen zajistil Red Bullu jubilejní sté pole position (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Prohlášení po sprintu a kvalifikaci. Red Bull slaví, ostatní opatrně doufají

Max Verstappen a Sergio Pérez v Bahrajnu

Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

Fernando Alonso se stal smutným hrdinou sprintu (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Sprint ovládl Verstappen, dramatický boj o bronzovou příčku

Pohled na startovní rovinku v Číně

GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Norrisovi se podařilo ovládnout povětrnostní ruletu v Šanghaji (ilustrační foto)

Kvalifikaci sprint v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Lance Stroll využil podmínek na trati

V Číně hořelo, trénink rozhodly poslední minuty, vynesly na piedestal Strolla

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Takhle se sešli Hamilton, Rosberg a Bottas po tréninku v Soči. V Mexiku pak na stupních vítězů.

Tisková konference po závodě - piloti jsou Mexikem nadšeni

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

  2. Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

  3. Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

  4. GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

  5. Kvalifikaci sprint v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

  6. GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud