Pravidelní čtenáři našeho serveru si možná vzpomenou na letmou zmínku o zrození projektu v roce 2010 a zahájení příprav modelu. Věrná kopie v měřítku 1:20 je navržena a vyráběna za použití moderních technologií.
V čele projektu stojí Jaroslav Vehrle, jenž je znám svým obdivem ke slavnému týmu Lotus, založenému Colinem Chapmanem. Není proto divu, že pilotním modelem bude vůz této britské stáje. Proč ale právě monopost 98T, který pilotovala dvojice Ayrton Senna / Johnny Dumfries a který byl podle mnohých v 80. letech dvacátého století jedním z nejhezčích?
„Jedná se o velmi krásný i úspěšný vůz a právě on uzavřel etapu téměř legendárního černozlatého zbarvení Lotusů podle sponzora JPS,“ vysvětlil Jaroslav Vehrle.
Do sezony 1986 vstupoval Team Lotus s nadějí, že bude bojovat o oba šampionáty. Tým konstruktérů, vedený Gérardem Ducarougem a Martinem Ogilviem, odvedl dobrou práci. Monopost Lotus 98T s motorem Renault EF15B představoval nebezpečnou zbraň. Jistě si mnozí z vás vzpomenou na velká jména té doby. Kvarteto Prost, Piquet, Mansell a nadějný Senna bojovali o titul mistra světa s vozy McLaren, Williams a Lotus.
Začátek šampionátu byl pro Sennu velmi slibný, neboť hned úvodní závod v Brazílii dokončil druhý a ve Španělsku vyhrál. V San Marinu sice odpadl kvůli prasklému ložisku v kole, ale v dalších dvou Grand Prix stál na stupních vítězů za třetí a druhé místo. I v Severní Americe se týmu dařilo, v Kanadě dojel pátý a v USA opět vyhrál. Po sedmi závodech měli jeho rivalové Prost a Mansell stejný počet vítězství, Piquet dokonce o jedno méně.
Zdálo se, že úspěšné tažení bude pokračovat, šance na titul se však začaly s polovinou sezony pomalu ale jistě zmenšovat. V Německu a Maďarsku dojel druhý, ale v Rakousku odstoupil pro poruchu motoru a v Itálii nespatřil cíl opět, zradila ho převodovka. V Portugalsku dojel čtvrtý, v Mexiku třetí a poslední závod v Austrálii znovu nedokončil. Titul vybojoval po defektu pneumatiky vedoucího Mansella pilot McLarenu Prost a Ayrton Senna skončil celkově čtvrtý.
Nadějný průběh první poloviny sezóny a zejména dominantních 8 vítězství v kvalifikacích jsou důkazem, že šasi 98T v rukou pozdějšího trojnásobného šampiona bylo rychlé, k celkovému vítězství, ale nestačilo zejména díky menší spolehlivosti. V dlouhé řadě monopostů stáje Lotus však patří typ 98T mezi úspěšné, navíc byl posledním v řadě černozlatých, sponzorovaných tabákovým výrobcem JPS, což dlouho představovalo typické barvy týmu geniálního Colina Chapmana.
Ve spolupráci s FAN-CLUBF1.CZ a Jaroslavem Vehrlem vás postupně v několika článcích seznámíme s vývojovými pracemi, postupy při stavbě prototypu, přípravě samotné výroby a hotovým modelem prostřednictvím textu i fotografií.
V plánu je limitovaná série modelu pro fanoušky Grand Prix F1, zejména pak týmu Lotus, stejně jako zajímavé prezentace na Hockenheimringu, v Goodwoodu a jinde. Vrcholem bude věnování jednoho modelu Clivu Chapmanovi, synovi zakladatele Lotusu. Zmenšená kopie bude umístěna v muzeu mezi ostatními exponáty po boku skutečných monopostů F1. V případě zájmu o model můžete kontaktovat fan-clubf1.cz prostřednictvím e-mailu lotus98t@seznam.cz již nyní.