Nová pravidla schválena: rozpočtové stropy, hendikep pro vývoj aerodynamiky i růst min. hmotnosti

Petr Hlawiczka, 28. května 2020, 06:05 Google+

Mezinárodní automobilová federace (FIA) ve středu po hlasování Světové rady motorsportu (WMSC) schválila nová pravidla Formule 1. Týkají se omezení vývoje aerodynamiky pro nejlepší týmy či nižší rozpočtové stropy.

Počet komentářů:  54 komentářů (Poslední 28.05. 21:33) Napište svůj názor
Práce na modelu monopostu F1 v aerodynamickém tunelu

Práce na modelu monopostu F1 v aerodynamickém tunelu | foto: Mercedes AMG F1 Team

Sdílejte článek

Týmy původně se zavedením rozpočtových stropů již souhlasily, ale po včerejším hlasování byla pro rok 2021 přijata nižší verze - 145 mil. dolarů místo dříve diskutovaných 175 mil. dolarů s tím, že se v následujících letech budou dále snižovat o 5 mil. dolarů ročně. Redukovaná částka byla navržena jako odpověď pandemii koronaviru, kvůli němuž letošní sezóně ještě nezačala.

Dalším velkým oznámením je zavedení hendikepu pro vývoj aerodynamiky. Ty nejlepší týmy budou mít pro vývoj k dispozici méně času v aerodynamických tunelech a pro počítačové simulace (CFD) než ty horší, vše se přitom bude řídit umístěním v šampionátu konstruktérů (omezen bude i čas strávený na testovacích stolicích, ten však nebude spojen s umístěním). Snahou je dosáhnout větší vyrovnanosti pole a zabránit velkým týmům, aby na ty menší získávaly příliš velkou výhodu.

Co to znamená v praxi? Mercedes jakožto vítěz šampionátu může v aerodynamickém tunelu strávit pouze 90 % času uvedeného v pravidlech, naproti tomu Williams jako poslední tým bude mít k dispozici 112,5 % času (vše je odstupňována od 1. po 10. po 2,5 procentech). V letech 2022 - 2025 budou tyto rozdíly ještě výraznější: první tým bude mít k dispozici 70 % současného aerodynamického vývoje, poslední 115 % (odstupňováno od 1. po 10. po 5 procentech.

Plocha podlahy se zmenší díky zúžení v zadní části

Plocha podlahy se zmenší díky zúžení v zadní části | zdroj: Formula1.com

FIA také schválila opatření, které má omezit přítlak monopostů pro rok 2021. Klíčové komponenty jako šasi a zavěšení se sice nemění, podle nových pravidel však budou muset omezit velikost podlahy (zúžit směrem k zádi), aby se snížil generovaný přítlak, což povede k časům přibližně o 0,5 s/kolo pomalejším. Díky tomu nebude třeba zapotřebí vyvíjet další směs pneumatik před tím, než se v roce 2022 přejde na 18" kola.

Kromě toho dochází mezi rokem 2020 a 2021 ke zmražení některých komponentů, jako jsou převodovky či šasi. Pro umožnění určitých úprav (ty potřebuje zejména McLaren přecházející na motory Mercedesu) bude zaveden systém žetonů. Omezeno bude i množství vylepšení, které budou moci během sezóny učinit výrobci pohonných jednotek.

Od roku 2021 stoupne minimální hmotnost o 3 kg na 749 kg po obavách výrobců motorů, aby nemuseli u svých produktů volit exotické a drahé materiály. Některé týmy také vyjádřily obavy, že se se svými konstrukcemi nedokáží vejít do současného limitu minimální hmotnosti.

K dalšímu navýšení min. hmotnosti dojde opět o rok později s novou generací monopostů - jejich váha se kvůli větším nárazovým strukturám vyšplhá až na 778 kg, přitom ještě v roce 2009 byla na 605 kg, na což s nelibostí poukazuje řada jezdců.

img-responsive

Koncept McLarenu pro sezónu 2022 | foto: McLaren

S novou podobou pravidel vyjádřil spokojenost výkonný ředitel McLarenu Zak Brown: "Dnes vyhrála Formule 1. Tohle je klíčový, důležitý okamžik pro náš sport. F1 byla nějakou dobu už neudržitelná, bez změn bychom ohrozili její budoucnost i účastníky, kterým bylo kolektivně a definitivně svěřeno řešení těchto potíží."

"Jednotný rozpočtový strop společně s rovnoměrnější distribuci příjmů mezi týmy zajistí lepší soutěžení, přitáhne více diváků na okruhy i televizím, zajistí udržitelnější příjmy, což podpoří dlouhodobé finanční zdraví týmů a sportu. A nakonec vítězí fanoušci. A pokud vítězí fanoušci, vyhrává i celý sport," dodává Brown, jenž včera oznámil rozhodnutí propustit 70 lidí ze svého oddělení F1 (celá skupina McLaren zeštíhlí až o 1200 zaměstnanců).


Veškeré detaily najdete v originálních dokumentech zde:

- nová sportovní pravidla 2020
- nová sportovní pravidla 2021
- nová technická pravidla 2020
- nová technická pravidla 2021

Vytisknout

Diskuze: Nová pravidla schválena: rozpočtové stropy, hendikep pro vývoj aerodynamiky i růst min. hmotnosti

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 54, poslední 28.05.2020 21:33 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 54 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Carlos Sainz se v druhém tréninku dostal do TOP5 (ilustrační foto)

GP BELGIE: V druhém tréninku McLareny vrací úder

Alpine opouští po roce další šéf

Bruno Famin končí v Alpine, Ocon už má nové angažmá

Esteban Ocon se v prvním tréninku svezl pouze v jediném instalačním kole

GP BELGIE - v prvním tréninku s převahou vítězí Verstappen, překvapil Albon

Lewis Hamilton po úspěšné Velké ceně Maďarska

Hamilton Verstappenovi řekl, jak se má mistr světa chovat. Zápis komisařů o kolizi ho šokoval

Mattia Binotto do roku 2022 šéfoval Ferrari

Binotto znovu na scéně, stává se šéfem F1 projektu Audi. Seidl končí

Oscar Piastri a Lando Norris slaví po závodě v Maďarsku

FOTO: Double McLarenu v Maďarsku, bronzový Hamilton a tápající Red Bull

Max Verstappen

"Nemám se za co omlouvat! Tohle byla poslední kapka," varuje naštvaný Verstappen. Komisaře by nechal vyšetřit + VIDEO

Tým Mclaren působí navenek jako pohodový tým. Ale bude si muset poněkud uspořádat poměry

Přepis radiokomunikace týmu McLaren v závěru GP Maďarska

Nakolik myslel Lando Norris své prohlášení upřímně? (Ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po GP Maďarska: Vítězové se plácají po zádech, týmy ze suterénu loví optimismus

Oscar Piastri je dalším jménem ve Zlaté knize vítězů F1, ovšem spíš než vybojované získal darované vítězství

GP MAĎARSKA: Vítězná komedie McLarenu, rozzuřený Verstappen, jubilující Hamilton

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

George Russell během předsezonních testů v Barceloně

Dočkají se piloti F1 před prvním závodem testovacích jízd? Russell v to doufá

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Přepis radiokomunikace týmu McLaren v závěru GP Maďarska

  2. "Nemám se za co omlouvat! Tohle byla poslední kapka," varuje naštvaný Verstappen. Komisaře by nechal vyšetřit + VIDEO

  3. PROHLÁŠENÍ po GP Maďarska: Vítězové se plácají po zádech, týmy ze suterénu loví optimismus

  4. KVALIFIKACE: Další Pérezovo selhání, dvě červené vlajky a triumf McLarenu

  5. PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: McLaren je opatrně spokojen, Alpine si sype popel na hlavu

  6. Binotto znovu na scéně, stává se šéfem F1 projektu Audi. Seidl končí

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud