ANALÝZA SEKTORŮ: Verstappen s Red Bullem létal, kde ztráceli Mercedes a Ferrari?

Petr Hlawiczka, 3. srpna 2019, 22:30 Google+

HUNGARORING - NEJRYCHLEJŠÍ SEKTORY A MAXIMÁLNÍ RYCHLOSTI KVALIFIKACE; Jakých časů a rychlostí dosáhli piloti za proměnlivých podmínek v jednotlivých částech kvalifikace na Velkou cenu Maďarska 2019?

Počet komentářů:  4 komentáře (Poslední 04.08. 15:10) Napište svůj názor
Max Verstappen na Hungaroringu

Max Verstappen na Hungaroringu | foto: Red Bull Content Pool

Sdílejte článek

Představení okruhu

Nejprve se podívejme na konfiguraci okruhu. První sektor začíná nejnáročnějším místem pro brzdy, kdy piloti zpomalují z rychlostí kolem 315 km/h na 95 km/h při přetížení 4,8 G, přičemž na pedál musí vyvinout tlak o síle 142 kg. Před a za první zatáčkou se nacházejí dvě DRS zóny. Po výjezdu z ní na dvojku prudce přidávají z kopce do druhé zatáčky.

Zde je velmi snadné začít brzdit pozdě, zablokovat kolo a vyjet mimo ideální stopu. Místo láká také k příliš brzké akceleraci, což může narušit ideální průjezd třetí zatáčkou, postih se přenáší na celou následující 790 m dlouhou rovinku před čtvrtou zatáčkou, kde začíná druhý sektor. Trpělivost a preciznost jsou zde odměňovány dobrými časy.

Mapa Hungaroringu

Mapa Hungaroringu | zdroj: Formula1.com

Čtvrtá zatáčka je náročná - projíždí se velmi rychle a naslepo. Následuje pomalejší úsek - táhlá pátá zatáčka a pomalá šikana 6/7. Poté piloti přidávají a projíždějí o středně rychlou levotočivou a pravotočivou osmou zatáčku, které na sebe navazují s krátkou krátkým přidáním plynu. Musí trochu obětovat osmou, aby devátou zatáčkou projeli ideální stopou, protože časová ztráta se přenáší až do zatáčky č. 11 kvůli tomu, že desátá se projíždí naplno.

Za velmi rychlou jedenáctou zatáčkou, kterou projíždění na šestku kolem 290 km/h, začíná třetí sektor. Prudce se brzdí do pravotočivé zatáčky, po níž přicházejí na řadu dvě táhlé vracečky: pomalejší třináctá a poslední čtrnáctá, jejíž průjezd na trojku (140 - 160 km/h) trvá dlouhé dvě vteřiny.

Video: Nejrychlejší kvalifikační kolo Verstappena (zdroj: Formula1.com)


Nejrychlejší sektory

Verstappen sice již několik závodů v kariéře vyhrál, ale pole-position získal dnes poprvé, až ve svém 93. podniku. Jeho radost byla velká, protože vlastní rychlostí porazil všechny své soupeře včetně lídra šampionátu Hamiltona či Vettela s Ferrari, a překonal absolutní rekord okruhu.

Nejrychlejší sektory kvalifikace na Hungaroringu

Nejrychlejší sektory kvalifikace na Hungaroringu | zdroj: Petr Hlawiczka / F1NEWS.cz / INCORP images

"Je to neuvěřitelné. Tohle mi stále chybělo. Vždycky víte, že to v kvalifikaci bude těžké, ale podařilo se nám to. Auto létalo, bylo neskutečné," zářil Holanďan po dojezdu do padoku. Jasně předčil svého slabšího týmového kolegu Gaslyho, jenž má u Red Bullu vydržet do konce sezóny.  Ztrácel už přes 7 desetin, obrovský rozdíl.

Ve svém posledním pokusu se Verstappen zlepšil o 4 desetiny a úspěšně odrazil výborný pokus Bottase. Ten dnes téměř o 2 desetiny předčil Hamiltona, Max mu však o 18 tisícin sekundy unikl.

Ztráta soupeřů na Mercedes v pátečních trénincích - výkonnost vozů v pomalých, středně-rychlých, rychlých zatáčkách a na rovinkách

Ztráta soupeřů na Mercedes v pátečních trénincích - výkonnost vozů v pomalých, středně-rychlých, rychlých zatáčkách a na rovinkách | zdroj: Formula1.com

Pilot Red Bullu získal rozhodující náskok v posledním sektoru, který zvládl nejlépe, zatímco Fin s Mercedesem úřadoval v prostřední část okruhu a Vettel s Ferrari v té první. Scuderia hodně ztrácela ve třetím sektoru, Leclerc tam byl o více než 4 desetiny pomalejší než Verstappen, což je na tak krátkém okruhu a při těsných rozdílech příliš.

Nejlepším ze zbytku pole byl dnes McLaren, jemuž obvykle pomalé zatáčky moc nesvědčily. Tým v této oblasti ale dělá stále pokroky, a zatímco se ostatní týmy středu oproti Hockenheimu propadly více, stáj s Wokingu si svůj odstup od špičkových týmů udržela.

Relativní konkurenceschopnost týmů dle nejrychlejších sektorů kvalifikace

Relativní konkurenceschopnost týmů dle nejrychlejších sektorů kvalifikace | zdroj: Petr Hlawiczka / F1NEWS.cz / INCORP images

Nejvíce se za týden zhoršila Alfa Romeo a Racing Point, jenž si v Německu pochvaloval svá vylepšení, ale Hungaroring mu vůbec nesedí, největšího pokroku dosáhl naopak Williams, který sice před týdnem se štěstí bodoval, ale zlepšit korelaci se mu podařilo až nyní, což se projevuje i na fungujících vylepšeních.

Russellovi k senzačnímu postupu do Q2 scházelo je 53 tisícin sekundy. Kromě svého týmového kolegy Kubici porazil Strolla, Péreze či Ricciarda, a na Hülkenberga, Giovinazziho, Kvjata či Albona ztrácel do 2 desetin.


Maximální rychlosti

Red Bull s Hondou nepřišli na nic nového, zkrátka jim sedí pomalý okruh, kde výkon motoru nehraje moc velkou roli. Podle Vettela je Honda stále nejslabší, zatímco Horner ji "v některých částech okruhu" řadí na úroveň Mercedesu.

Nejvyšší rychlosti kvalifikace na Hungaroringu (v km/h)

Nejvyšší rychlosti kvalifikace na Hungaroringu (v km/h) | zdroj: Petr Hlawiczka / F1NEWS.cz / INCORP images

Ferrari má v kvalifikaci stále nejsilnější motor, což dnes Vettel s Leclercem potvrdili - pouze oni dva se dostali přes 315 km/h, přičemž dvě příčky za nimi drží vozy Alfy Romeo využívající stejný agregát.

Norris s McLarenem poháněným Renaultem ztrácel 3,5 km/h, Bottas s Mercedesem 5,7 km/h (po zprůměrování rychlostí ze všech 4 míst je však hned za Ferrari a Alfou Romeo). Francouzský výrobce tvrdí, že v kvalifikační špičce již překonali 1000 koní, což se podle něj povedlo i Mercedesu a Scuderii. Honda je však již (zejména v závodech) téměř na jeho úrovni, Kvjatovi scházelo 4,4 km/h.

Red Bull jezdí s větším odporem a přítlaku má na rozdávání, ten viditelně i dle slov Vettela Ferrari zatím postrádá. V Maďarsku stáj z Maranella očekávala trápení, konkurenceschopnější by měla být po letní přestávce ve Spa a v Monze.


Pneumatiky a strategie

Piloti Ferrari, Mercedesu a Red Bullu postoupili z Q2 na středně-tvrdé směsi, proto v zítřejším závodě budou mít strategickou výhodu. Podle Pirelli jde o optimální pneumatiku pro závod, pokud jde o flexibilitu

Nejrychlejší strategie pro GP Maďarska 2019

Nejrychlejší strategie pro GP Maďarska 2019 | zdroj: Pirelli

Piloti Ferrari, Mercedesu a Red Bullu postoupili z Q2 na středně-tvrdé směsi, proto v zítřejším závodě budou mít strategickou výhodu. Podle Pirelli jde o optimální pneumatiku pro závod, pokud jde o flexibilitu.

Je sice až o 0,7 s/kolo pomalejší než měkká, degraduje však rychlostí 0,02 s/kolo, zatímco měkká 0,05 s/kolo. Tvrdá směs je o další půl sekundy pomalejší než středně-tvrdá a je ještě trvanlivější.

Optimální strategií je jízda na jedinou zastávku: v případě startu na středně-tvrdé směsi přechod na tvrdou mezi 30. - 35. kolem, u začátku na měkké směsi přezutí na středně-tvrdou mezi 24. - 30. kolem. Dvouzastávkové strategie jsou již výrazně pomalejší.

Zbývající sady pneumatik pro závod

Zbývající sady pneumatik pro závod | zdroj: Formula1.com

Velký otazník ale představuje počasí, protože v Maďarsku zatím moc teplo nebylo a nikdo nedokáže přesně určit míru opotřebení a degradace pneumatik, pokud se zítra oteplí. Už nyní se tedy můžeme těšit na to, kdo se nejlépe vypořádá s nástrahami počasí a okruhu. Udrží Verstappen na Hungaroringu, kde se velmi těžko předjíždí, pevné nervy a první příčku před hladovými soupeři?

Loading...
 
Vytisknout

Diskuze: ANALÝZA SEKTORŮ: Verstappen s Red Bullem létal, kde ztráceli Mercedes a Ferrari?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 4, poslední 04.08.2019 15:10 Vložte komentář

Zobrazeny poslední 4 komentáře. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Mick Schumacher na Závodě šampionů v Mexiku

V šampionátu F2 vyhrál svůj první závod. Cítí se Schumacher junior připraven na vstup do F1?

Max Verstappen na pódiu po GP Španělska

Verstappen je pro Hondu velmi důležitý, přiznává její šéf

Koncept monopostu pro rok 2021 v aerodynamickém tunelu Alfy Romeo v Hinwilu

FOTO: Budoucnost F1 v aerodynamickém tunelu - v Hinwilu už testují vůz pro rok 2021

Alexander Albon v Monaku

"Albon je rychlejší než Kvjat," zdůvodňuje Helmut Marko a hovoří o jeho smlouvě

Lando Norris v kvalifikaci v Německu

První polovina sezony očima Landa Norrise

Společná fotografie pilotů F1

Souboje týmových kolegů po 1. části sezóny 2019: Kdo dominuje a kdo nejvíce zklamal?

Nico Hülkenberg (Renault), Romain Grosjean (Haas) a Carlos Sainz (vpravo s McLarenem) v závodě v deštivé GP Německa 2019

"Rozdíly mezi týmy jsou větší, než si lidé dokážou představit." Sainz vidí u McLarenu velký prostor pro zlepšení

Pohonná jednotka Hondy RA617H

Honda kvůli své počáteční ztrátě očekávala horší vývoj letošní sezóny. Na Mercedes ale stále nemá

Vozy Mercedes před tréninky na Hungaroringu

Tenčí pneumatiky nejsou zdrojem úspěchu Mercedesu, říká Pirelli. Poukazuje na McLaren

Williams FW42

Jak vidí zvyšování počtu závodů šéfka Williamsu?

Průběžné pořadí šampionátu:

1. HAMILTON, 2. BOTTAS, 3. VER... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Max Verstappen po vyhrané kvalifikaci v Maďarsku

FOTO: Kvalifikace na Hungaroringu - Verstappen předčí Mercedesy i Ferrari

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Souboje týmových kolegů po 1. části sezóny 2019: Kdo dominuje a kdo nejvíce zklamal?

  2. Mistrovský titul s Ferrari - Vettelův cíl se podle Binotta nemění

  3. Honda kvůli své počáteční ztrátě očekávala horší vývoj letošní sezóny. Na Mercedes ale stále nemá

  4. "Albon je rychlejší než Kvjat," zdůvodňuje Helmut Marko a hovoří o jeho smlouvě

  5. FOTO: Budoucnost F1 v aerodynamickém tunelu - v Hinwilu už testují vůz pro rok 2021

  6. "Rozdíly mezi týmy jsou větší, než si lidé dokážou představit." Sainz vidí u McLarenu velký prostor pro zlepšení

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud