ANALÝZA SEKTORŮ: Ferrari roli favorita v dešti nepotvrdilo, Hamilton šokován

Petr Hlawiczka, 28. července 2018, 21:45 Aktualizováno 29.7.2018, 12:00 Google+

HUNGARORING - NEJRYCHLEJŠÍ SEKTORY A MAXIMÁLNÍ RYCHLOSTI KVALIFIKACE; Jakých časů a rychlostí dosáhli piloti za proměnlivých podmínek v jednotlivých částech kvalifikace na Velkou cenu Maďarska 2018?

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Lewis Hamilton s Mercedesem W09 za deště v Maďarsku

Lewis Hamilton s Mercedesem W09 za deště v Maďarsku | foto: Daimler AG

Sdílejte článek

Nejprve se podívejme na konfiguraci okruhu. První sektor začíná nejnáročnějším místem pro brzdy, kdy piloti zpomalují z rychlostí kolem 315 km/h na 95 km/h při přetížení 4,8 G, přičemž na pedál musí vyvinout tlak o síle 142 kg. Před a za první zatáčkou se nacházejí dvě DRS zóny. Po výjezdu z ní na dvojku prudce přidávají z kopce do druhé zatáčky.

Zde je velmi snadné začít brzdit pozdě, zablokovat kolo a vyjet mimo ideální stopu. Místo láká také k příliš brzké akceleraci, což může narušit ideální průjezd třetí zatáčkou, postih se přenáší na celou následující 790 m dlouhou rovinku před čtvrtou zatáčkou, kde začíná druhý sektor. Trpělivost a preciznost jsou zde odměňovány dobrými časy.

Mapa Hungaroringu

Mapa Hungaroringu | zdroj: Formula1.com

Čtvrtá zatáčka je náročná - projíždí se velmi rychle a naslepo. Následuje pomalejší úsek - táhlá pátá zatáčka a pomalá šikana 6/7. Poté piloti přidávají a projíždějí o středně rychlou levotočivou a pravotočivou osmou zatáčku, které na sebe navazují s krátkou krátkým přidáním plynu. Musí trochu obětovat osmou, aby devátou zatáčkou projeli ideální stopou, protože časová ztráta se přenáší až do zatáčky č. 11 kvůli tomu, že desátá se projíždí naplno.

Za velmi rychlou jedenáctou zatáčkou, kterou projíždění na šestku kolem 290 km/h, začíná třetí sektor. Prudce se brzdí do pravotočivé zatáčky, po níž přicházejí na řadu dvě táhlé vracečky: pomalejší třináctá a poslední čtrnáctá, jejíž průjezd na trojku (140 - 160 km/h) trvá dlouhé dvě vteřiny.

Nejrychlejší sektory deštivé kvalifikace v Maďarsku

Nejrychlejší sektory deštivé kvalifikace v Maďarsku | zdroj: Petr Hlawiczka / F1NEWS.cz / INCORP images

Sektory dnes nemá moc cenu rozebírat kvůli proměnlivému počasí, v každé části bylo jiné množství vody. Proto přehled nejrychlejších sektorů uvádím jen pro zajímavost (či ze setrvačnosti). V Q1 se začínalo na přechodných pneumatikách, postupně se přecházelo na hladké pneumatiky. V Q2 se už jezdilo pouze na intermediálkách a pneumatikách do deště, v Q3 pouze na posledním jmenovaném druhu.

Nejrychlejší kolo zajel Vettel, který dal dohromady všechny sektory - ovšem to bylo ještě v Q1, kdy piloti jezdili na hladkých pneumatikách ultra-měkké směsi. Z této části jsou také všechny časy, pak už se podmínky jen zhoršovaly.

Nejvyšší rychlosti (v km/h) kvalifikace v Maďarsku

Nejvyšší rychlosti (v km/h) kvalifikace v Maďarsku | zdroj: Petr Hlawiczka / F1NEWS.cz / INCORP images

Seb zajel rekord prvním sektoru, ve třetím jeho týmový kolega Räikkönen, ve druhém byl nejrychlejší Verstappen, jenž dosáhl druhého nejrychlejšího kola. Rudé vozy byly po trénincích favority, za deště však našly přemožitele.

Mercedesy se v součtu sektorů umístily na 3. a 4. místě mezi Finem a Holanďanem, ale v Q3 si dojely pro umístění v první řadě. Pro Hamiltona bylo 77. pole-position kariéry obrovským překvapením: "Fakt šok. Nečekal jsem to tady. Získat 1. a 2. místo, obzvlášť když jsme tady neměli za sucha být tak dobří, protože Ferrari tady bylo příliš rychlé."

Red Bullu auto na rozdíl od nich za mokra nefungovalo. "Nemělo přilnavost, v dešti s tím pak nic nenaděláte. Také při restartech, když máte studené pneumatiky, tak se nám nikdy nepodařilo najít spojení - bylo tomu tak v Baku i na Hockenheimu. Loni přitom jste vyjeli, hned jste měli tři fialové sektory a auto létalo jako kulka. Letos to je plně jiný příběh. Auto zkrátka nemá moc přilnavosti, obzvlášť na pneumatikách do extrémního mokra jsme se fakt trápili, ale ani na těch přechodných to nebylo fantastické. Nevím proč, jinak bychom to změnili. Jen jsem se smýkal kolem, žádná přilnavost, blokování kol, žádná trakce... jako jízda na vajíčkách," popisoval Verstappen.

Ricciardo do Q3 nepostoupil, protože těsně před ním havaroval Stroll. V 2. sektoru mu pak vlály žluté vlajky a on se kvůli nim nesměl zlepšit, byť dle svých slov mohl.

Nejvyšší rychlost v úvodní části dosáhl Kimi - 317,8 km/h, vítěz kvalifikace Hamilton byl o desetinu km/h pomalejší. Alonso s motorem Renault ztrácel 7,5 km/h, Hartley s Hondou 8,5 km/h.

Počet zbývajících sad pneumatik pro závod

Počet zbývajících sad pneumatik pro závod | zdroj: Petr Hlawiczka / F1NEWS.cz / INCORP images

Pneumatiky a strategie

Mokrá trať maskovala skutečnou výkonnost pilotů, důležitější bylo správné načasování výjezdu a druh pneumatik. Zítra má být na Hungaroringu sucho a slunečno, proto se očekávají jednozastávkové strategie. Klíčová bude degradace ultra-měkké směsi. Týmy mají kvůli mokré kvalifikaci svobodu ve výběru pneumatik na start.

Za nejrychlejší strategii je považován start na ultra-měkkých pneumatikách s přezutím na středně-tvrdé po 22. kolech. O něco pomaleji vychází začátek na měkkých a přezutí na středně-tvrdé po 27. kolech. Varianta se startem na ultra-měkkých a přezutí po 22. kolech na měkké je ještě pomalejší.

Průměrná pozorovaná degradace pneumatik v Maďarsku

Průměrná pozorovaná degradace pneumatik v Maďarsku | zdroj: Formula1.com

Ze dvou zastávek připadá v úvahu začátek na ultra-měkké směsi, přechod po 16. kolech na další sadu ultra-měkkých pneumatik a znovu po 16 kolech závěrečný stint na měkkých. Velká cena Maďarska je vypsána na 70 okruhů.

Nejrychlejší směsí pneumatik je ultra-měkká, degraduje ale rychlostí 0,12 s/kolo. Měkká je o 0,3 s/kolo pomalejší a degraduje o 0,1 s/kolo. Středně-tvrdá je o 0,5 s/kolo pomaljší, degraduje však pouze o 0,03 s/kolo.




Google+ Vytisknout

Diskuze: ANALÝZA SEKTORŮ: Ferrari roli favorita v dešti nepotvrdilo, Hamilton šokován

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Lewis Hamilton a Toto Wolff

Kvalifikace triumfem Hamiltona. První tři v rozmezí 70 tisícin vteřiny. Verstappen zpytuje svědomí

Lewis Hamilton v tréninku v Austinu

PROHLÁŠENÍ po těsné kvalifikaci v USA

Start závodu v Austinu

GRAFIKA: Startovní rošt v USA po penalizaci Vettela

Sebastian Vettel v tréninku v Austinu

Ferrari se vrací do hry! Hamilton kontroluje situaci a Alonso vypil kalich hořkosti do dna

Pierre Gasly má pro Sebastiana Vettela pochopení

Pravidla kolem červených vlajek jsou dle některých jezdců příliš přísná

Kimi Räikkönen bude od příští sezóny oblékat kombinézu s barvami Sauberu

Souvisí odchod Räikkönena s Monzou?

reklama

Průběžné pořadí šampionátu:

1. HAMILTON, 2. VETTEL, 3. BOT... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Valtteri Bottas za deštivé kvalifikace v Maďarsku

FOTO: Napínavá kvalifikace doprovázená silným deštěm, Ferrari útok na 1. řadu…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Alonso o svém odchodu z F1: každý závod jako oslava, vozy stále miluje. Proč tedy končí?

  2. Kvůli dešti se polovinu 2. tréninku stálo, v závěru Hamilton všem nadělil přes sekundu, Alonso čtvrtý

  3. "Ferrari se tvrdě vrátí do boje." Hamilton předčasný zisk titulu v USA nečeká

  4. Vettel penalizován. "Pravidla nejsou správná," zlobí se

  5. "Hodně se soustředíme na příští auto," potvrzuje sportovní šéf McLarenu. Jak tým funguje uvnitř?

  6. "Vandoorne je jedním z největších talentů Formule 1," tvrdí Alonso

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud