Uznávaný Illien promluvil. Otevřeně vysvětlil problém motorů F1, politiku výrobců i řešení

Robert RoBertino Pavelka, 27. července 2017, 11:00 Google+

Otázka motorů je stále otevřená a v uplynulé době se hojně debatuje o podpoře nezávislých dodavatelů, což je cesta, kterou razí Ross Brawn a podobnou iniciativu vyvíjejí i týmy Red Bull a McLaren. Právě tyto týmy mají v poslední době s motory jisté potíže.

Počet komentářů:  3 komentáře (Poslední 29.07. 18:58) Napište svůj názor
Současné pojetí motorů dle Illiena zašlo příliš daleko

Současné pojetí motorů dle Illiena zašlo příliš daleko | foto: HaJ

Sdílejte článek

Se jménem švýcarského technika Mario Illiena se setkáváme ve Formuli 1 už od roku 1983, kdy dostal za úkol upravit tehdy dosluhující Ford Cosworth, aby alespoň trochu mohl konkurovat turbomotorům. Rodák z Churu dodal týmům využívajícím tento agregát "krátkozdvižku" s označením DFZ. Od té doby prošel v F1 dlouhou cestu a strávil v ní různé zastávky, ať už se svou firmou Ilmor nebo jako šéf motorového oddělení Mercedesu.

img-responsive

Turbomotory byly po roce 1988 zakázány, zčásti i jako příliš nákladné | foto: Honda Racing F1

V současnosti se zabývá technologiemi používanými v F1 a při nedávných setkáních FIA a Strategické skupiny F1 působil jako technický konzultant. Podle jeho názoru je nejlepším a nejprotěžovanějším řešením dvojité turbo a systém KERS, ovšem jak už víme, začaly se na popud některých potenciálních adeptů o dodávky motorů provádět i další studie.

"Je zřejmé, že tu je snaha dovést do Formule 1 nezávislé výrobce. To je také jeden z důvodů, proč se podobných setkání účastním, abych zjistil, jestli se volí pro tuto alternativu správná cesta. Vyžadovalo by to značné zjednodušení a bude třeba vynaložit nemalé náklady - zajistíme tak lepší konkurenceschopnost a vrátí se nám ten správný hluk. Pokud se shodneme na standardním turbu pro všechny, určitě to ušetří značné náklady, to je jisté," domnívá se Illien.

Úprava nákladů je podle dnes sedmašedesátiletého Maria jedním ze zásadních předpokladů přílivu nových zájemců o F1. Připouští, že se tak F1 dostává do podobné situace jako v roce 1988, kdy byly zrušeny nákladné turbomotory s cílem přilákat nové účastníky. Sice tento krok vyšel a v F1 se objevilo několik nových týmů, ale většina z nich měla jen velmi krátkou životnost. Illien si také všímá skutečnosti o povoleném počtu motorů pro sezónu.

img-responsive

Illien se domnívá, že se F1 příliš zaměřila jedním směrem | foto: F1NEWS.cz

"Snížení nákladů je nutností, aby nezávislí výrobci měli šanci. Nejde jen o počáteční náklady, ale také o investice do vývoje. Myslím, že každý o vývoj a pokrok bude usilovat každý, ale je třeba, aby bylo možné dosáhnout značného rozvoje s menšími náklady. Pak je třeba si také uvědomit, že je třeba řešit i počty motorů v jedné sezóně. Pokud to budou pro příští rok jen tři motory, tak to bude podstatně dražší než udělat čtyři. Všechny nově vyvíjené části musí projít testem na dynamometru, abyste měli jistotu, že ony tři agregáty zvládnout dostatečný počet kilometrů. A to je hodně drahé. Osobně si myslím, že i čtyři motory jsou málo. Jsme teprve v polovině sezóny a většina týmů už čelí značným problémům," pokračuje Illien.

Do F1 se nechystám

Motory Ilmor působily v F1 v letech 1991, 1992 a 1994 a objevily se ve vozech Leyton House (March), Tyrrell a Pacific. Illien se však do F1 nechystá s vlastní pohonnou jednotkou ani po snížení nákladů. Podle něj by dodávky jednomu nebo dvěma týmům nevyvážily otázku financování.

"Myslím, že to je nepravděpodobné, protože někdo musí financovat počáteční náklady na vývoj. Zákaznické týmy v tomto případě nejsou správným řešením, protože nic takového nezaplatí. Pravděpodobně tedy bude třeba najít podporu nějakého výrobce. Pokud se podíváte na Red Bull a jejich TAG Heuer, nutně to nemusí být automobilka, vlastně se toho může chopit kdokoli," uvažuje Illien.

F1 zašla příliš daleko

Jako jednu z největších omylů vidí Illien skutečnost, že se F1 příliš soustředila na "silniční důležitost", což bohužel reprezentuje směr nastoupený v roce 2014, jehož podoba bude trvat až do roku 2020.

"Myslím, že právě toto zaměření není tak důležité, podle mého názoru musíme znovu vzkřísit závodění, abychom opět našli prospěch pro běžné silniční vozy. Avšak domnívám se, že by to měl být až druhotný zájem. Pokud se na F1 nebude nikdo dívat, protože bude nudná, pak je to zcela nepodstatná otázka. MGU-H je jistě jedním z nejdražších komponentů. Možná bychom měli zvážit extrémní řešení a vrátit se k atmosférickým motorům s KERS. Takový návrh zatím nepadl, ale jsem přesvědčen, že diváci by si takovou variantu zamilovali," navrhuje Illien.

img-responsive

Red Bull je příkladem, že motor dnes může vyrábět téměř kdokoli | foto: Red Bull Content Pool

Určitě ne nepodstatnou otázkou je i hluk doprovázející F1. Od roku 2014 si fanoušci stěžují, že F1 ztratila část své DNA a neustále se hledají varianty, jak monoposty opět patřičně "rozeřvat". Illien cítí, že i v této oblasti čeká ještě hodně práce a problémů.

"Je to obtížná otázka, protože čím účinnější motor dáme dohromady, tím méně hluku vyprodukuje. Proto mám za to, že bychom v této věci měli jít cestou nějakého kompromisu. Možná by hodně pomohlo odstranění MGU-H. Otázka navyšování výkonu je také problém, protože čím více toho z výfuku absorbujete, tím nižší pak hladina hluku je," předkládá další návrh Illien.

Vytisknout

Diskuze: Uznávaný Illien promluvil. Otevřeně vysvětlil problém motorů F1, politiku výrobců i řešení

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 3, poslední 29.07.2017 18:58 Vložte komentář

Zobrazeny poslední 3 komentáře. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Sergio Pérez s vozem RB18 v Austinu

Trest tým strašně omezuje, stěžuje si šéf Red Bullu

Mick Schumacher v závodě v Miami

Tost lituje, že Schumacher nesehnal sedačku. Německo má velký problém

Haas v nových barvách

Jako první představuje svůj vůz Haas + FOTO

Pohonná jednotka za zády Ferrari F1-75

Ferrari komentuje údajný nárůst výkonu své pohonné jednotky o 30 koní

Carlos Sainz v Mexiku před svým týmovým kolegou

"Ferrari letos nebude mít jezdce č. 1, pokud ale bude třeba, zasáhnu!" varuje nový šéf Vasseur

Lewis Hamilton se brání útoku svého týmového kolegy Georgea Russella v Miami

Válka mezi jezdci? Nedovolím to, ujišťuje Wolff

Podlaha Alfy Romeo

Velké sponzorské přesuny: ORLEN míří k AlphaTauri, kdo podepsal s Alfou?

Nové vozy jsou již ve finálních fázích výroby

Haas oznamuje, kdy ukáže VF-23. Známe data představení nových vozů všech týmů

Max Verstappen během rozhovoru na galavečeru FIA

Verstappen nechce, aby Ricciardo pracoval na nastavení monopostu Red Bulu

Pietro Fittipaldi první den při testech v Bahrajnu

Haas oznámil jméno třetího pilota. Pokračuje nositel slavného jména

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. LECLERC, 3. ... Celé pořadí

reklama

Doporučujeme

Max Verstappen neprožívá jednoduchou sezónu - pět z posledních osmi závodů nedokončil

Verstappen poprvé v kariéře zklamán, v Maďarsku dojede podle otce druhý za…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Velké sponzorské přesuny: ORLEN míří k AlphaTauri, kdo podepsal s Alfou?

  2. Ferrari komentuje údajný nárůst výkonu své pohonné jednotky o 30 koní

  3. "Ferrari letos nebude mít jezdce č. 1, pokud ale bude třeba, zasáhnu!" varuje nový šéf Vasseur

  4. Jako první představuje svůj vůz Haas + FOTO

  5. Válka mezi jezdci? Nedovolím to, ujišťuje Wolff

  6. Tost lituje, že Schumacher nesehnal sedačku. Německo má velký problém

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud