Projekt Boreas, jak stavbu nového aerodynamického tunelu McLaren interně nazývá, by měl obsahovat špičkové technologie. Je součástí dlouhodobého plánu na to, jak se dostat znovu do čela a pravidelně vítězit. Sam Michael již kdysi serveru F1news.cz řekl, že bude o celý řád lepší, než současné tunely, které používají ostatní týmy v F1.
Na jeho financování by se podle F1 Racing mohla podílet Honda, která se příští rok plánuje vrátit do F1 jako dodavatel pohonných jednotek. Realizace však nezávisí pouze na rozhodnutí Hondy uvolnit na tento projekt část svých prostředků, ale i na povolení současných vlastníků pozemků. McLaren se totiž chystá stavět na zelené louce nedaleko svého technologického centra - směrem na východ přes cestu A320.
Nové centrum nabírá zpoždění
A na tom projekt nabral zpoždění. Již v roce 2011 McLaren ohlásil záměr postavit další budovu o rozloze 60 000 metrů čtverečních: McLaren Applied Technology Centre. Má poskytnout útočiště pro rychle rostoucí high-tech odvětví skupiny a obsahovat i školící centrum pro základní a střední školy v okolí.
Místní úřady se však obávaly dopadu na dopravu, proto stanovily přísné podmínky na provoz vozidel v okolí nového centra. Pokud by přesáhl počet 70 aut během špičky, musel by McLaren po 20 let dotovat autobusovou linku jezdící denně mezi Wokingem a Chertsey od 6 do 21:30 hod.
Plánované umístění nového aerodynamického tunelu a dalších budov
(podklad: Google Maps)
Jonathan Neale z McLarenu proto tlačí na to, aby se do tří let realizovala alespoň první fáze tohoto projektu, která by zahrnovala aerodynamický tunel. Své zařízení loni zmodernizovalo Ferrari, v F1 se však do aerodynamických tunelů v poslední době příliš neinvestuje. Kvůli Dohodě o omezení zdrojů (RRA) se tlumila vývoj v tunelech a letos přišla FIA s novými sportovními pravidly, které čas v nich strávený čas dále omezují (podrobnosti najdete zde).
Moderní aerodynamické tunely dnes nabízejí souvislé pohybové systémy, kdy se může úhel modelu během testování plynule měnit bez zastavení, či laserovou rovinnou anemometrii (tzv. PIV - více zde). Umožňují získat během jednoho testu více data - proto Ferrari i McLaren tak často navštěvovali tunel Toyoty v Kolíně nad Rýnem (více o něm zde), protože jim tyto prvky chyběly. V Maranellu jsou již za vodou, zatímco Woking na tato vylepšení čeká.
Význam pro McLaren
Důležitost nového tunelu zdůraznili konzultanti McLarenu při žádosti o výstavbu na nových pozemcích: "Zařízení je kritické pro vývoj závodního týmu McLaren F1. Bude znamenat významný pokrok pro McLaren a jeho schopnosti v rámci Wokingu."
Předložené plány odhalují rozměry a tvar navrhované stavby ukrývající aerodynamický tunel. Měla by kopírovat terén, aby zmírnila dopad na životní prostředí, a nacházet se v západním křídle nové budovy. Se současnou továrnou jí má spojovat podzemní tunel pro pěší pod silnicí A320, byť Ron Dennis upřednostňuje mechanizované řešení dopravy, které již někteří zaměstnanci s nadsázkou překřtili na "Ronorail."
Stávající Technologické centrum McLarenu a továrna na výrobu sportovních vozů (vpravo), nové budovy mají stát směrem na východ za cestou A320 (foto: McLaren Mercedes)
Nároky na vysokou spotřeba energie aerodynamického tunelu sníží solární panely na střeše budovy a rekuperační brzdový systém ventilátoru. Zástupce McLarenu k tomu řekl: "Abychom udrželi krok se současnou technologií, neustále zlepšujeme potřeby našeho odvětví. McLaren se nachází v posledních fázích získání dalšího pozemku, jehož nákup by měl být dokončen v létě. Toto povolení je první ze série dílčích budoucích vývojových plánů.
Jak už to u každého velkého projektu plánovaného předem bývá, budou se plány měnit a upravovat, jak budeme během dvou až tří let postupovat. Pokračujeme ve spolupráci s místními plánovacími úřady a se všemi zainteresovanými stranami, abychom zajistili pokračování našich pozitivních vztahů v místní oblasti."
Finanční investicí se bude v nejbližší době zabývat správní rada Hondy a rozhodnutí by mělo padnout do července 2014. Pokud půjde vše podle plánů, nový aerodynamický tunel by mohl mít McLaren v provozu do roku 2017.