Analýza sektorů: Jak Webberovi s dominantním Red Bullem uniklo pole position

Petr Hlawiczka, 16. listopadu 2013, 22:30 Google+

AUSTIN - Co bližšího o výkonnosti vozů odhalují nejrychlejší časy v sektorech a maximální rychlosti dosahované v kvalifikaci na Velkou cenu Spojených států?

Počet komentářů:  11 komentářů (Poslední 18.11. 17:22) Napište svůj názor
Webber, Mark

Webber, Mark | foto: Red Bull Racing

Sdílejte článek

První sektor patří mezi piloty k těm nejoblíbenějším - po prudkém stoupání vzhůru o 40 výškových metrů do ostré levotočivé zatáčky přichází na řadu velmi rychlá druhá zatáčka a sekce  Maggots - Becketts Chapel okopírovaná ze Silverstone.

Před brzděním do sedmé zatáčky začíná druhý sektory. Po osmé zatáčce se opět jede chvíli naplno, zbývají v něm dvě ostré levotočivé zatáčky a jedna 1090 metrů dlouhá rovinka s DRS zónou.

Třetí technický sektor začíná za 12. zatáčkou, jeho úvod s pomalými připomíná závěrečnou část z Hockenheimringu. Pravotočivé zatáčky 16 - 18 se projíždějí jako jedna rychlá, kolo uzavírají středně rychlá levá a pomalá 20. zatáčka vedoucí na cílovou rovinku s DRS zónou.

Blíže jsme se okruhu věnovali v jeho rozsáhlém technickém představení zde.

mapa
Mapa okruhu (podklad: FIA)

Novopečený šampion Vettel dnes získal 44. pole position své kariéry, osmé v letošní sezóně. Tentokrát měl ovšem trochu štěstí - jeho týmový kolega Webber byl ve dvou a půl sektorech lepší, pak ale udělal chybu v posledních dvou zatáčkách, jinak by byl o 1/8 sekundy rychlejší. Na kdyby se však nehraje, Seb poskládal všechny své sektory do jednoho kola a zítra odstartuje z prvního místa.

Ideální kolo se v Q3 povedlo také třetímu Grosjeanovi, čtvrtému Hülkenbergovi, šestému Pérezovi a sedmému Kovalainenovi. Fin včera na Romaina ztrácel čtvrt sekundy, dnes se nůžky rozevřely na 0,56 s (0,261 s jenom v prvním sektoru), přesto se jedná od Heikki, který si musí zvyknout na zcela nový vůz, po téměř roční pauze od závodění velmi dobrý výkon.

Největší potenciál v závěrečné části kvalifikace dnes promrhali výše zmíněný Webber (0,228 s) a Gutiérrez (+ 0,213 s), v Q2 Rosberg (+ 0,244) a v Q1 Maldonado (+ 0,252) - ani Nicovi, ani Pastorovi by to však na postup do další části nestačilo.

Austin_sektory
Přehled nejrychlejších sektorů a teoretických nejlepších časů na kolo

Náskok Red Bullu je v Austinu ohromný - nejbližší soupeři (Lotus a Mercedes) ztrácejí přes devět desetin sekundy. Webber zajel rekord v prvním a druhém sektoru, Vettel po jeho chybě pak ve třetím.

Na rovinkách se drží kolem 15. místa - dnes byli jen o 6,3 km/hod pomalejší než Force India Paula di Resty, kterému komisaři naměřili 314,3 km/hod, v zatáčkách jsou díky své aerodynamice a dobré trakci nedostižní, jak je patrné z maximálních rychlostí měřených za pomalými zatáčkami na konci druhého (+ 1,4 km/hod ve srovnání si Di Restou) a třetího sektoru.

Nejvyšší rychlosti na konci prvního sektoru dosáhl Pérez s McLarenem (233,1 km/hod), který postoupil do poslední části, kde si vyjel sedmou příčku. Jeho týmový kolega Button neumí s vozem, který není ideálně vyvážený. V tréninku dopoledne byl celkem spokojený, v kvalifikaci si ale stěžoval si na přetáčivost v rychlých zatáčkách a nedotáčivost v těch pomalých, a do Q3 nepostoupil.

Velmi dobrý výkon dnes předvedli také Hülkenberg - třetí v prvním sektoru, a Bottas, jenž se s Williamsem probojoval do elitní desítky poté, co v Q1, kdy vypadl jeho týmový kolega Maldonado, dokonce překvapil vůbec nejrychlejším časem. Fin jezdil s odlišnou podlahou, ta však nedělá 1,5sekundový rozdíl. Bude zajímavé sledovat, jestli se mu zítra podaří dojet i pro své první mistrovské body v kariéře v F1.

Austin_max-rychlosti
Přehled maximálních rychlostí (v km/hod)

Kvalifikace probíhala při teplotách vzduchu kolem 27 °C a za silného větru. Lotusy si ke svému překvapení vystačili v Q1 pouze s jednou jízdou - neměli to v plánu, ale se svými časy byli natolik spokojení, že podruhé už nevyjeli. I při druhých pokusech si ale piloti rakouské mistrovské stáje vystačili se stejnou sadou tvrdých pneumatik.

Do Q2 za klesajících teplot už všichni ostatní vyrazili na středně-tvrdé směsi použité v předchozí části, v Q3 se už jezdilo pouze na měkčí ze dvou (konzervativně) nabízených směsí, která byla až o sekundu rychlejší. Jejich zahřívání nebylo neobvykle složité, trápili se téměř všichni.

Dráha se dále vyvíjela, opotřebení ani degradace u žádné směsi nebyly příliš významné. Díky tomu zítra zřejmě většina vsadí pouze na jednu zastávku, což je na délku závodu rychlejší než dvouzastávková strategie.

Ideální bude přezout ze středně-tvrdých pneumatik na tvrdé v 19. kole, popř. po startu na tvrdých zajet do boxů pro středně-tvrdé ve 37. kole. Pokud někdo bude natolik věřit rychlosti svého vozu a rozhodne se pro dvě zastávky, pak bude nejlepší startovat na měkčí ze dvou směsí a přezout v 10. a ve 33. kole na tvrdší.

Vytisknout

Diskuze: Analýza sektorů: Jak Webberovi s dominantním Red Bullem uniklo pole position

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 11, poslední 18.11.2013 17:22 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 11 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Daniel Ricciardo dokázal ubránit velmi cenné umístění

SPRINT USA: Verstappen na pohodu, Ricciardo ubránil druhé Ferrari + ohlasy

Max Verstappen s novým Red Bull RB20 při testech v Bahrajnu

GP USA: Rozstřelu vládl Verstappen. Mercedes selhal, Ricciardo zazářil

Charles Leclerc v tréninku strávil na trati symbolický čas

GP USA: Verstappen si pohrál s konkurencí, chybující Leclerc zcela vyhořel

Ferrari před GP Miami

Ferrari se barví do modra, v Miami představí nového hlavního sponzora + VIDEO

McLareny ve Velké ceně Austrálie

Jak velké vylepšení veze McLaren do Miami?

Adrian Newey přemýšlí o své budoucnosti

Odejde Newey k Ferrari? K překvapivému kroku se vyjadřuje jeho kamarád Patrese

Nico Rosberg a Lewis Hamilton těsně za sebou

"Škody po vzájemných kolizích jsme s Lewisem museli od Barcelony 2016 hradit," prozrazuje Rosberg

Havárie po prvním restartu GP Číny 2024

Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

Lewis Hamilton se v letošním ročníku nadále trápí

PROHLÁŠENÍ PO ZÁVODĚ: U Red Bullu se slaví, nadšený je i Norris

Daniel Ricciardo dostal postih pro příští závod (ilustrační foto)

Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Red Bull

Kolik platí Ecclestone týmům?

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. GP USA: Verstappen si pohrál s konkurencí, chybující Leclerc zcela vyhořel

  2. Jak velké vylepšení veze McLaren do Miami?

  3. Ferrari se barví do modra, v Miami představí nového hlavního sponzora + VIDEO

  4. GP USA: Rozstřelu vládl Verstappen. Mercedes selhal, Ricciardo zazářil

  5. SPRINT USA: Verstappen na pohodu, Ricciardo ubránil druhé Ferrari + ohlasy

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud