O kolik zpomalily vozy v roce 2021 kvůli změnám pravidel? Ferrari premiantem

Petr Hlawiczka, 30. března 2021, 06:00 Google+

Týmy se během zimy musely vyrovnat s úpravami aerodynamických pravidel, jež postihly difuzory, bočnicové panely či podlahy v zadních rozích. Kdo v jednotlivých sektorech a ideálních časech na kolo zpomalil nejvíce a kdo naopak dosáhl největšího pokroku ve své konkurenceschopnosti? A jak se změny podepsaly na maximálních rychlostech? Odpovědi prozrazují data z kvalifikací na Velkou cenu Bahrajnu.

Počet komentářů:  20 komentářů (Poslední 31.03. 06:42) Napište svůj názor
Aktuální monoposty seřazené na startovním roštu v Sáchiru

Aktuální monoposty seřazené na startovním roštu v Sáchiru | foto: Pirelli

Sdílejte článek

Loňskou kvalifikaci vyhrál Lewis Hamilton s náskokem 4 desetin před Maxem Verstappenem, letos se situace otočila: tentokrát byl o 4 desetiny sekundy rychlejší Holanďan.

Nejlepší sektory a perfektní kola
Jak je vidět z dat, Red Bull během zimy zpomalil o 1,37 sekundy, zatímco Mercedes ztratil přes 2 vteřiny - nejvíce v 1. a ve 2. sektoru, kde se nachází většina rovinek a 3 DRS zóny.

Za největší pokrok však musíme pochválit Ferrari, které proti loňsku ztratil jen 0,844 sekundy, zatímco průměrné zpomalení všech dosáhlo 1,7 s. Ovšem nutno podotknout, že to prožívalo katastrofální sezónu.

Za zmínku stojí také Alfa Romeo, jejíž konkurenceschopnost se také zlepšila více než u Red Bullu, v 3. sektoru dokonce nejvíce ze všech. Bude moci bojovat o sedmou příčku a polepšit si v šampionátu konstruktérů?

Zpomalení týmů v kvalifikaci proti minulé sezóně (v sekundách)

Zpomalení týmů v kvalifikaci proti minulé sezóně (v sekundách) | zdroj: Petr Hlawiczka / F1NEWS.cz / INCORP images

Naopak největší propad je patrný u Aston Martinu (bývalý Racing Point), jenž moc nezvládl úpravy loňské vozu, který okopíroval od Mercedesu. Za zpomalení o 2,268 sekundy ale stojí odchod Péreze k Red Bullu a to, že se Vettel v sobotu nevyužil potenciál svého stroje poté, co kvůli žlutým vlajkám odstoupil již v Q1.

Ještě hůře na tom je Haas, jež je letos o více než 2,5 sekundy pomalejší. Americká stáj se nicméně nikterak netají tím, že udělala jen ty nejnutnější úpravy a auto již nevyvíjí. Své malé zdroje již naplno soustředí na příští, přelomový ročník 2022.

Relativní výkonnost
Následující tabulka vychází nikoliv z absolutních hodnot v podobě nejlepších časů v sektorech, ale z relativního porovnání výkonnosti vztažené k nejlepšímu týmu (loni Mercedes, letos Red Bull) v procentech.

Změna v relativní výkonnosti týmů dle nejlepších sektorů loňské a letošní kvalifikace

Změna v relativní výkonnosti týmů dle nejlepších sektorů loňské a letošní kvalifikace | zdroj: Petr Hlawiczka / F1NEWS.cz / INCORP images

Proti loňsku na vítěze kvalifikace stáhlo nejvíce Ferrari - letos ve svém ideálním kole ztratilo na Red Bull 0,74 %, což je o 1,18 % méně než loni, kdy kralovaly Stříbrné šípy - tehdy na ně Scuderia ztrácela 1,92 %. Alfa Romeo na držitele pole-position získala 0,66 %.

Největší relativní propady naopak pozorujeme u Aston Martinu a Haasu - ten již loni zaostávalo o 3,07 %, letos z výše zmíněných důvodů přidalo další 0,81 %. Relativně zle dopadl i Mercedes, který loni kvalifikaci vyhrál, letos byl nicméně o 0,29 % pomalejší než rakouská stáj.

McLaren, jenž musel při zmrazení pravidel nacpat novou pohonnou jednotku Mercedes do loňského, jen mírně upraveného vozu MCL35 vyvinutého pro Renault, se nachází uprostřed na páté příčce - ztrátu na nejrychlejšího stáhl o 0,28 % (průměr přitom dosahuje 0,11 %).


Maximální rychlosti

Změna v maximálních rychlostech ve srovnání s loňskou kvalifikací na GP Bahrajnu (v km/h)

Změna v maximálních rychlostech ve srovnání s loňskou kvalifikací na GP Bahrajnu (v km/h) | zdroj: Petr Hlawiczka / F1NEWS.cz / INCORP images

Pokud jde o maximální rychlosti, loňskou hodnotu na speed-trapu překonal pouze Haas (+ 0,9 km/h). Většina týmů volila vyšší přítlak i přes to, že monoposty zdaleka nedosahují takové aerodynamické efektivity jako jejich předchůdci. Někteří nicméně očekávají, že by se v průběhu roku mohly na úrovně 2020 dostat.

Rychlost na hlavní rovince klesla průměrně o 7,1 km/h, nejvíce u Alpine (bývalý Renault), který jezdil až o 13 km/h pomaleji. Ve Viry se také již zřejmě věnují více budoucí pohonné jednotce než letošní E-Tech 20B.

Nad průměrem (-2,4 km/h) stojí Aston Martin, jenž měl v kvalifikaci zřejmě volit více přítlaku u svého AMR21, jak je vidět z příkladu Ferrari s nejnižší maximálkou (312,4 km/h), přestože u jeho motoru došlo k nárůstu výkonu, a AlphaTauri dokládající pokrok Hondy v oblasti výkonu pohonné jednotky.

Mapa okruhu v Bahrajnu

Mapa okruhu v Bahrajnu | zdroj: Formula1.com

Vytisknout

Diskuze: O kolik zpomalily vozy v roce 2021 kvůli změnám pravidel? Ferrari premiantem

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 20, poslední 31.03.2021 06:42 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 20 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Carlos Sainz se v druhém tréninku dostal do TOP5 (ilustrační foto)

GP BELGIE: V druhém tréninku McLareny vrací úder

Alpine opouští po roce další šéf

Bruno Famin končí v Alpine, Ocon už má nové angažmá

Esteban Ocon se v prvním tréninku svezl pouze v jediném instalačním kole

GP BELGIE - v prvním tréninku s převahou vítězí Verstappen, překvapil Albon

Lewis Hamilton po úspěšné Velké ceně Maďarska

Hamilton Verstappenovi řekl, jak se má mistr světa chovat. Zápis komisařů o kolizi ho šokoval

Mattia Binotto do roku 2022 šéfoval Ferrari

Binotto znovu na scéně, stává se šéfem F1 projektu Audi. Seidl končí

Oscar Piastri a Lando Norris slaví po závodě v Maďarsku

FOTO: Double McLarenu v Maďarsku, bronzový Hamilton a tápající Red Bull

Max Verstappen

"Nemám se za co omlouvat! Tohle byla poslední kapka," varuje naštvaný Verstappen. Komisaře by nechal vyšetřit + VIDEO

Tým Mclaren působí navenek jako pohodový tým. Ale bude si muset poněkud uspořádat poměry

Přepis radiokomunikace týmu McLaren v závěru GP Maďarska

Nakolik myslel Lando Norris své prohlášení upřímně? (Ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po GP Maďarska: Vítězové se plácají po zádech, týmy ze suterénu loví optimismus

Oscar Piastri je dalším jménem ve Zlaté knize vítězů F1, ovšem spíš než vybojované získal darované vítězství

GP MAĎARSKA: Vítězná komedie McLarenu, rozzuřený Verstappen, jubilující Hamilton

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Sebastian Vettel - sobotní trénink v Bahrajnu

Auto nefunguje, jak bych potřeboval, zoufá si Vettel. Věří brzkému zlepšení

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Přepis radiokomunikace týmu McLaren v závěru GP Maďarska

  2. "Nemám se za co omlouvat! Tohle byla poslední kapka," varuje naštvaný Verstappen. Komisaře by nechal vyšetřit + VIDEO

  3. PROHLÁŠENÍ po GP Maďarska: Vítězové se plácají po zádech, týmy ze suterénu loví optimismus

  4. KVALIFIKACE: Další Pérezovo selhání, dvě červené vlajky a triumf McLarenu

  5. PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: McLaren je opatrně spokojen, Alpine si sype popel na hlavu

  6. Binotto znovu na scéně, stává se šéfem F1 projektu Audi. Seidl končí

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud