Dvojité DRS Lotusu detailněji, v čem se liší od provedení Mercedesu?

iM2, 11. srpna 2012, 22:57 Google+

Již ve Spa bychom měli poprvé vidět dvojité DRS v podání Lotusu. Co si od toho u týmu slibují, jak probíhá vývoj a jak systém vlastně funguje?

Počet komentářů:  19 komentářů (Poslední 13.08. 12:44) Napište svůj názor
Lotus

Lotus | foto: Lotus F1 Team

Sdílejte článek

Lotus letos vsadil na staré pravidlo F1: Pokud se vám nepodaří zakázat nějakou novinku konkurence, tak ji zkopírujte. Na začátku sezony totiž tým kolem Erica Boulliera podal protest proti dvojitému DRS, který měl na voze Mercedes. U FIA však neuspěli.

"Mercedes přišel podle našeho názoru se systémem, který je ilegální," řekl týmový šéf, Eric Boullier. "Protestovali jsme, protože jsme chtěli od FIA slyšet, jak přesně si pravidla vysvětlují oni."

Podle obdrženého vysvětlení se pak pustil technický šéf týmu, James Allison, se svými inženýry do práce, jejímž účelem byl vývoj systému, který měl podle Boulliera "pracovat na stejném principu".

Až do víkendu na německém Hockenheimu technikům v Enstone trvalo, než přišli s něčím, co by se dalo na vůz nasadit. I v Budapešti jsme mohli vidět tak zvané dvojité DRS v akci.

Principem systému je, že při aktivaci DRS začne vzduch proudit i do tzv. F-kanálu, který se stará o proud vzduchu a vede ho na přední křídlo. Jejím účelem je zlepšení rychlosti na rovinkách. V obou případech byl však systém použit pouze na voze Kimiho Räikkönena a jen v pátečních trénincích.

Lotus mluvil pouze o prototypu, na kterém si chtěl ověřit funkčnost. Mokré podmínky v oba pátky však test systému určitě neulehčily, namísto toho dostaly tým spíše pod časový tlak: "Doufáme, že to budeme moci nasadit ve Spa," řekl James Allison. "Je hodně věcí, které do té doby musejí správně pracovat. Času je docela málo. Při pohledu do kalendáře to vypadá tak, jako bychom ho měli dost, ale díky pozastavení provozu [v továrnách týmů o letní přestávce] je ho málo."

Týmu by měl tento systém pomoci hlavně na rychlých tratích. Romain Grosjean řekl svůj názor na tratě, kde by systém stáji mohl nejvíce pomoci: "Spa, Suzuka, Korea. I v Singapuru by to mohlo být zajímavé." Mohl by systém Lotusu pomoci i v boji o titul?


Vedle airboxu na obou stranách vidíme dva vstupy pro vzduch

"Myslím, že vzhledem k tomu, že na některých tratích jsme byli ochotni do tohoto systému investovat čas na zvykání si a zlepšování, tak to jasně ukazuje, že mu věříme pro zbývající závody sezony," dodal Allison pro Sky Sports News.

Dost týmů už se také pomalu ale jistě začíná zaměřovat na vozy pro rok 2013 - Lotus se ale snaží udržet se v boji o titul roku 2012. "Sezona má 20 závodů a jsme lehce za její polovinou, takže konec se ještě neblíží. Takže to má ještě svou cenu," argumentuje Brit pro Autosport

Výsledek vývoje je zatím podle šéfa týmu, Erica Boulliera, "pozitivní": "Postupujeme krůček po krůčku. Nevidíme v tom žádnou drastickou výhodu. Pokud to bude dobře fungovat, pak to musíme samozřejmě nasadit, to je jasné. Dále na tom pracujeme. Možná to budeme mít na autě - ale na obou - v některém z následujících závodů." Týmový šéf dokonce nevylučuje ani nasazení v násleujícím závodu v Belgii. 

Zatímco Räikkönen poznamenal, že na systému je ještě hodně práce, je jeho kole sdílnější. Podle slov Fina je systém "velmi zajímavý". Mezi Hockenheimem a Budapeští museli šasi "pro vstup vzduchu modifikovat. To se nám podařilo ale bohužel jen na jednom autě." To je také důvod, proč Grosjean s dvojitým DRS nevyzkoušel. 


Obě dvojitá DRS se liší: U Lotusu systém žene vzduch na zadní křídlo,
zatímco u Mercedesu na přední

Jak tedy systém funguje? Zatímco u Mercedesu se díky otevřenému DRS může přes koncové pláty zadního křídla dostávat vzduch do kanálu, který jej vede napříč celým autem na přední křídlo, tak u Lotusu by přední část auta neměla hrát žádnou roli. Koncentrovat bychom se měli hlavně na zadní křídlo. Na první pohled jsou vidět dva velké vstupy na airboxu, přes které je vzduch veden k zadnímu křídlu. 

Vyústění kanálu se vzduchem můžeme vidět u spodního prvku zadního křídla. U Lotusu by však systém mohl foukat vzduch na zadní partie při zavřeném DRS. Dodatečného vzduchu by se také mohlo dostávat na hlavní profil zadního křídla.

Už se dokonce spekuluje o tom, že by vzduch mohl být nějak vyváděn i na difuzor. Musíme si ale také ještě počkat, jestli se nejednalo pouze o nějakou testovací verzi. Odpovědi bychom se mohli dočkat již na GP Belgie na začátku září.

Vytisknout

Diskuze: Dvojité DRS Lotusu detailněji, v čem se liší od provedení Mercedesu?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 19, poslední 13.08.2012 12:44 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 19 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Nico Rosberg a Lewis Hamilton těsně za sebou

"Škody po vzájemných kolizích jsme s Lewisem museli od Barcelony 2016 hradit," prozrazuje Rosberg

Havárie po prvním restartu GP Číny 2024

Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

Lewis Hamilton se v letošním ročníku nadále trápí

PROHLÁŠENÍ PO ZÁVODĚ: U Red Bullu se slaví, nadšený je i Norris

Daniel Ricciardo dostal postih pro příští závod (ilustrační foto)

Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

Lando Norris se možná překvapivě vklínil mezi dominantní Red Bully (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

Max Verstappen zajistil Red Bullu jubilejní sté pole position (ilustrační foto)

SPRINT ČÍNY - Prohlášení po sprintu a kvalifikaci. Red Bull slaví, ostatní opatrně doufají

Max Verstappen a Sergio Pérez v Bahrajnu

Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

Fernando Alonso se stal smutným hrdinou sprintu (ilustrační foto)

SPRINT ovládl Verstappen, dramatický boj o bronzovou příčku

Pohled na startovní rovinku v Číně

GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Norrisovi se podařilo ovládnout povětrnostní ruletu v Šanghaji (ilustrační foto)

Kvalifikaci sprintu v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Mercedes

Ničí motory Mercedes pneumatiky, zatímco Renault je šetří?

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

  2. Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

  3. Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

  4. GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

  5. GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

  6. Kvalifikaci sprintu v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud