Lotus letos vsadil na staré pravidlo F1: Pokud se vám nepodaří zakázat nějakou novinku konkurence, tak ji zkopírujte. Na začátku sezony totiž tým kolem Erica Boulliera podal protest proti dvojitému DRS, který měl na voze Mercedes. U FIA však neuspěli.
"Mercedes přišel podle našeho názoru se systémem, který je ilegální," řekl týmový šéf, Eric Boullier. "Protestovali jsme, protože jsme chtěli od FIA slyšet, jak přesně si pravidla vysvětlují oni."
Podle obdrženého vysvětlení se pak pustil technický šéf týmu, James Allison, se svými inženýry do práce, jejímž účelem byl vývoj systému, který měl podle Boulliera "pracovat na stejném principu".
Až do víkendu na německém Hockenheimu technikům v Enstone trvalo, než přišli s něčím, co by se dalo na vůz nasadit. I v Budapešti jsme mohli vidět tak zvané dvojité DRS v akci.
Principem systému je, že při aktivaci DRS začne vzduch proudit i do tzv. F-kanálu, který se stará o proud vzduchu a vede ho na přední křídlo. Jejím účelem je zlepšení rychlosti na rovinkách. V obou případech byl však systém použit pouze na voze Kimiho Räikkönena a jen v pátečních trénincích.
Lotus mluvil pouze o prototypu, na kterém si chtěl ověřit funkčnost. Mokré podmínky v oba pátky však test systému určitě neulehčily, namísto toho dostaly tým spíše pod časový tlak: "Doufáme, že to budeme moci nasadit ve Spa," řekl James Allison. "Je hodně věcí, které do té doby musejí správně pracovat. Času je docela málo. Při pohledu do kalendáře to vypadá tak, jako bychom ho měli dost, ale díky pozastavení provozu [v továrnách týmů o letní přestávce] je ho málo."
Týmu by měl tento systém pomoci hlavně na rychlých tratích. Romain Grosjean řekl svůj názor na tratě, kde by systém stáji mohl nejvíce pomoci: "Spa, Suzuka, Korea. I v Singapuru by to mohlo být zajímavé." Mohl by systém Lotusu pomoci i v boji o titul?
Vedle airboxu na obou stranách vidíme dva vstupy pro vzduch
"Myslím, že vzhledem k tomu, že na některých tratích jsme byli ochotni do tohoto systému investovat čas na zvykání si a zlepšování, tak to jasně ukazuje, že mu věříme pro zbývající závody sezony," dodal Allison pro Sky Sports News.
Dost týmů už se také pomalu ale jistě začíná zaměřovat na vozy pro rok 2013 - Lotus se ale snaží udržet se v boji o titul roku 2012. "Sezona má 20 závodů a jsme lehce za její polovinou, takže konec se ještě neblíží. Takže to má ještě svou cenu," argumentuje Brit pro Autosport.
Výsledek vývoje je zatím podle šéfa týmu, Erica Boulliera, "pozitivní": "Postupujeme krůček po krůčku. Nevidíme v tom žádnou drastickou výhodu. Pokud to bude dobře fungovat, pak to musíme samozřejmě nasadit, to je jasné. Dále na tom pracujeme. Možná to budeme mít na autě - ale na obou - v některém z následujících závodů." Týmový šéf dokonce nevylučuje ani nasazení v násleujícím závodu v Belgii.
Zatímco Räikkönen poznamenal, že na systému je ještě hodně práce, je jeho kole sdílnější. Podle slov Fina je systém "velmi zajímavý". Mezi Hockenheimem a Budapeští museli šasi "pro vstup vzduchu modifikovat. To se nám podařilo ale bohužel jen na jednom autě." To je také důvod, proč Grosjean s dvojitým DRS nevyzkoušel.
Obě dvojitá DRS se liší: U Lotusu systém žene vzduch na zadní křídlo,
zatímco u Mercedesu na přední
Jak tedy systém funguje? Zatímco u Mercedesu se díky otevřenému DRS může přes koncové pláty zadního křídla dostávat vzduch do kanálu, který jej vede napříč celým autem na přední křídlo, tak u Lotusu by přední část auta neměla hrát žádnou roli. Koncentrovat bychom se měli hlavně na zadní křídlo. Na první pohled jsou vidět dva velké vstupy na airboxu, přes které je vzduch veden k zadnímu křídlu.
Vyústění kanálu se vzduchem můžeme vidět u spodního prvku zadního křídla. U Lotusu by však systém mohl foukat vzduch na zadní partie při zavřeném DRS. Dodatečného vzduchu by se také mohlo dostávat na hlavní profil zadního křídla.
Už se dokonce spekuluje o tom, že by vzduch mohl být nějak vyváděn i na difuzor. Musíme si ale také ještě počkat, jestli se nejednalo pouze o nějakou testovací verzi. Odpovědi bychom se mohli dočkat již na GP Belgie na začátku září.