Barrichello, kterého by si rádi podrželi technici Williamsu, popisuje své brzdění pravou nohou

Petr Hlawiczka, 13. ledna 2012, 06:25 Google+

Rubens Barrichello je jedním z mála pilotů, kteří během závodů Formule 1 brzdí pravou nohou. Vysvětluje, co všechno to obnáší a jaké to má výhody. Technický tým Williamsu by si jej chtěl ponechat. Proč?

Počet komentářů:  13 komentářů (Poslední 16.01. 12:09) Napište svůj názor
Barrichello, Rubens

Barrichello, Rubens | foto: Williams F1 Team

Sdílejte článek

"Má to úzkou spojitost s nastavením auta, s řádným nastavením pružin, zavěšení. Také s jízdním stylem, jak projíždíte zatáčky, jak jemně zacházíte s volantem" popisuje Barrichello v pořadu The Flying Lap Petera Windsora.

"Když jedete s autem nastaveným pro brzdění pravou nohou, znamená to, že musíte brzdit, když jedete rovně. Při brzdění levou nohou si to můžete dovolit i v nájezdu do zatáček. V tom případě byste například neakceptovali tužší nastavení zkrutného stabilizátoru, při brzdění by se vám zablokovávalo vnitřní kolo. Je to tedy i o jízdním stylu.

Při jízdě mi vyhovuje spíše nastavení blíže k brzdění pravou nohou. Lidé říkají, že všichni brzdí levou nohou, a proto bych to měl dělat také. Ale já to tak dělám. 50 % času brzdím levou nohou. Je to tak jako u fotbalistů, hrají oběma nohama dle potřeby. Tak to dělám i já, jezdím už tolik let, mám s tím 19 leté zkušenosti.

Nemůžu brzdit pravou nohou do první zatáčky v Suzuce, to určitě ne. Tam bych nebyl tak rychlý při brzdění pravou nohou, protože brzdíte uprostřed zatáčky č. 1 v nájezdu do zatáčky č. 2. Musíte brzdit levou nohou, naučil jsem se to a jsem s tím spokojený. Pedály mám nastavené tak, abych mohl brzdit oběma nohama. Pokud bych měl při jízdě brzdit pouze levou nohou, také bych to zvládl," vypráví Rubens.

rubens
Barrichello blokuje kolo při tvrdém brzdění na Nürburgringu
(foto: Williams F1 Team)

Jaké má tato technika výhody? "Výhodu, kterou mám při brzdění pravou nohou, je to, že spotřebovávám méně paliva a méně opotřebovávám brzdy, protože začínám brzdit ve stejný okamžik, jako můj týmový kolega, ale na brzdový pedál přesouvám nohu vlastně dříve. Při přesouvání nohy z plynového na brzdový pedál ztrácím čas, ale vůz zpomalujeme ve stejný okamžik, ale já spotřebovávám méně paliva i brzd, což je velmi pozitivní," vysvětluje Barrichello.

Brazilec je v současné době bez místa. Usiluje o prodloužení smlouvy s Williamsem, přičemž o závodní sedačku soupeří se svým krajanem Brunem Sennou a Adrianem Sutilem. Mnoho lidí v Grove se za Barrichella přimlouvá. Ten nyní v Brazílii usilovně shání sponzory a je ochoten jezdit i za velmi nízký plat.

Svým porozuměním techniky a zpětnou vazbou ve druhé polovině zaujal dle Autosportu i nově příchozího Marka Gillana, jenž nahradil Sama Michaela. Brazilce si váží  kvůli schopnosti pracovat s mapami motorů, což jako jeho silnou stránku zdůraznil i jeho předchozí šéf Ross Brawn. Pro Williams by to při letošním přechodu z motorů Cosworth na Renaulty mohlo být v počáteční fázi testování a přizpůsobování se novému agregátu velmi cenné.

rubens
Brazilce si ve Williamsu kvůli jeho technickým znalostem a zpětné vazbě váží
(foto: Williams F1 Team)

V této oblasti se s ním nemůže rovnat ani Adrian Sutil. Podle nejmenovaného člověka, který s ním pracoval, za Barrichellem v technickém porozumění zaostává. Navíc čelí žalobě ze strany spolumajitele Lotusu - Erica Luxe, kterého zranil loni v Číně (více zde).

Vytisknout

Diskuze: Barrichello, kterého by si rádi podrželi technici Williamsu, popisuje své brzdění pravou nohou

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 13, poslední 16.01.2012 12:09 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 13 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Charles Leclerc ve Velké ceně Monaka, kterou s vozem Ferrari ovládl

"McLaren a Red Bull mě nezajímají," tvrdí šéf Ferrari. Porazí soupeře také v Kanadě?

Vzájemná kolize v Monaku urychlila dění v týmu Alpine

Ocon a Alpine se dohodli na ukončení smlouvy

Uvolní Daniel Ricciardo příští rok své místo některému z mladších pilotů?

"Máme luxusní problém." Marko jmenuje talentované mladíky, kteří by mohli brzy debutovat v F1

Finále zlaté éry F1 - Villeneuve, Jones a Laffite na stupních vítězů v Rakousku 1979

Pozře F1 sama sebe? Události v Monaku oživují některé otázky

Rozbitý vůz Sergia Peréze po srážce s vozy Haas v závodě v Monaku

FOTO: GP Monaka od velké havárie v 1. kole po Leclercovo vítězství

Lewis Hamilton s Mercedesem

Špatný pokyn během klíčového okamžiku aneb jak Mercedes zkazil Hamiltonovi závod

Inženýr Andrea Stella hovoří o událostech v Monaku

Norrisovi se nelíbí rozhodnutí o návratu Sainze jr. na původní pozici. Proč se tak stalo?

Esteban Ocon se v Monaku moc nepředvedl

"Vyvodíme z toho důsledky," varuje Ocona naštvaný šéf Alpine

Leclerc se konečně dočkal, po třech pole-position vítězí na domácí půdě

GP MONAKA: Po dramatickém úvodu tone Monte Carlo v nadšení - Leclerc triumfoval

Pierre Gasly si po závodě pustil pusu na špacír

Po závodě jako běsnící tygr, v prohlášení už beránek - Gasly se obul do svého kolegy

  • Pátek

    • 1. Trénink (19:30 - 20:30)
    • 2. Trénink (23:00 - 00:00)
  • Sobota

    • 3. Trénink (18:30 - 19:30)
    • Kvalifikace (22:00)
  • Neděle

    • Závod (20:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. LECLERC, 3. ... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

McLaren MP4-26

Prezentace nových vozů: McLaren ve Wokingu, Sauber v Jerezu

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Ocon a Alpine se dohodli na ukončení smlouvy

  2. "McLaren a Red Bull mě nezajímají," tvrdí šéf Ferrari. Porazí soupeře také v Kanadě?

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud