Newey o první výplatě a období, kdy chtěl z F1 odejít kvůli nadržování Ferrari

Petr Hlawiczka, 2. července 2011, 06:30 Google+

Konstruktér Red Bull je černou ovcí Formule 1. V odvětví sportu, kterému vládnou počítače, se bez nich zcela obejde. V rozhovoru pro britský Sun vysvětluje proč, popisuje náročná životní období, kterými prošel, výzvy, kterým musí čelit v následujících měsících a vzpomíná i na svou první výplatu v F1 před 31 lety.

Počet komentářů:  10 komentářů (Poslední 05.07. 11:50) Napište svůj názor
Newey, Adrian

Newey, Adrian | foto: Red Bull Racing

Sdílejte článek

"Období června, července, srpna a září je opravdu náročné. Musíme pokračovat ve vývoji letošního vozu, jinak se náš náskok v šampionátu vypaří, ale ve stejném čase musíte začít přemýšlet o autě pro příští rok," popisuje Newey náročné období, kterým nyní procházejí všechny týmy Formule 1, protože své zdroje přesouvají k vývoji vozu pro sezónu 2012.

Konstruktér Red Bullu je výjimečný tím, že ke své práci nevyužívá počítač: "Mám dvě kreslící prkna - jedno doma a jedno v továrně. Někdy se probudím ve 3 ráno s nějakou hloupostí. Obvykle jsem vstával a nakreslil si ji. Nyní přemýšlím o tom, jestli to je vůbec dobré - kreslit ve tři ráno. Dobré je si to zapamatovat a raději opět zalehnout."

Na počítači to samozřejmě zkoušel, ale nakonec zůstal u tužky: "Stále zkouším kreslit návrhy. Kreslením na prkně přidělávám práci ostatním, kteří to musí potom přenášet do počítače. Zkoušel jsem jednou CAD, ale moc mi to nešlo. Už se nikdy nezměním."

newey
Se svým dítkem v továrně Red Bullu v Milton Keynes
(foto: Red Bull Racing)

Na univerzitě v Southamptonu úspěšně vystudoval letectví a kosmonautiku. Ve Formuli 1 poprvé nastoupil v týmu Fittipaldi Racing, který tehdy vedl Harvey Postlethwaite. Jaká byla jeho první výplata? "Vzpomínám si, že na mém prvním výplatním lístku bylo v roce 1980 sedm tisíc liber. Na konci svého prvního měsíce jsem si pomyslel: 'Hrome, vždyť ještě neví, co mám za lubem,' byl jsem tak nezkušený!"

Ve F1 působí dodnes, byť byly chvíle, kdy uvažoval o odchodu - například v roce 1994, když se v jeho voze zabil Ayrton Senna (více viz článek Adrian Newey: Co bylo příčinou tragické nehody Ayrtona Senny?). Nebo o osm let později, kdy ho znechutil postoj FIA, která podle něj nadržovala Ferrari.

"Kolem roku 2002 bylo v F1 tolik politiky, obzvlášť mezi FIA a Ferrari a tím, co jím všechno procházelo. Ztratil jsem iluze o celém sportu a začal jsem se poohlížet po něčem jiném. Potřeboval jsem čerstvou výzvu a našel jsem ji u Red Bullu. Opravdu si to momentálně užívám," pokračuje Newey.

newey_vettel
Současné období a spolupráce s piloty si Newey užívá
(foto: Red Bull Racing)

"Užívám si práci se Sebem [Vettelem ] a Markem [Webberem]." Adrian si nevystačí pouze s telemetrií, ale má rád i práci s lidmi. Vysvětluje proč: "Auto je sice pokryto senzory, které nám říkají, co monopost dělá, ale už vám neřeknou proč. Rozhovor s pilotem je mnohem lepší, než procházení dat."

Vytisknout

Diskuze: Newey o první výplatě a období, kdy chtěl z F1 odejít kvůli nadržování Ferrari

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 10, poslední 05.07.2011 11:50 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 10 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Max Verstappen se zařadil po bok pětice pilotů se čtyřmi a více mistrovskými tituly

PROHLÁŠENÍ PO ZÁVODĚ: Spontánní gratulace k Verstappenovu čtvrtému titulu

Ne vždy je vše sluncem zalité jako na stupních vítězů v Austrálii - o osm měsíců později létala éterem zvučná slova

Leclerc se vztekal, Vasseura to vůbec nezajímá. Radiokomunikace se lehce červenala

Lewis Hamilton získal ocenění Pilota dne a nadchl bojovným výkonem (ilustrační foto)

Nadvláda Mercedesů v Las Vegas, Verstappen proměnil hned první matchball

Pierre Gasly pokračuje v dobrých výsledcích (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci v Las Vegas: všichni se shodují, že v závodě bude možné vše

George Russell si vyjel letošní třetí pole-position

Kvalifikaci v Las Vegas provázely trosky - Williams a Pérez prožili další černý víkend, fantastický výkon Russella v čele

Lance Stroll bude očekávat, zda defekt jeho vozu bude do kvalifikace možné opravit

Třetí trénink v USA nevybočil z „normálu“ - poněkud humorný závěr nesebral Mercedesu prvenství

Alexander Albon v druhém tréninku strávil více času v boxech (ilustrační foto)

Druhý trénink v Las Vegas noční můrou pro Williams, v čele opět Hamilton

Lewis Hamilton si v prvním tréninku připomněl „staré časy“

V Las Vegas pod nadvládou Mercedesu - první trénink opanoval Hamilton

Ferrari SF-24 Carlose Sainze na startovním roštu

"Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Max Verstappen vyváží Landa Norrise mimo trať

"V takové situaci jsem poprvé." Norris o tom, jak jeho přátelství s Verstappenem ovlivňuje boj o titul

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

di Montezemolo, Luca

Montezemolo: Ferrari se nemůže vzdát

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. "Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

  2. Druhý trénink v Las Vegas noční můrou pro Williams, v čele opět Hamilton

  3. Kvalifikaci v Las Vegas provázely trosky - Williams a Pérez prožili další černý víkend, fantastický výkon Russella v čele

  4. PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci v Las Vegas: všichni se shodují, že v závodě bude možné vše

  5. Nadvláda Mercedesů v Las Vegas, Verstappen proměnil hned první matchball

  6. V Las Vegas pod nadvládou Mercedesu - první trénink opanoval Hamilton

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud