Klimatizace ve voze F1? Po potížích Alonsa v Kataru na ní pracujeme, prozrazuje Aston Martin

Petr Hlawiczka, 13. října 2023, 08:00 Google+

Nadměrné horko v Kataru minulý víkend působilo týmům a jezdcům nemalé potíže. Formule 1 proto začíná hledat řešení, jak chránit zdraví a bezpečnost pilotů, pokud teploty vystoupají příliš vysoko.

Počet komentářů:  16 komentářů (Poslední 16.10. 18:15) Napište svůj názor
Fernando Alonso v GP Singapuru

Fernando Alonso v GP Singapuru | foto: Pirelli

Sdílejte článek

Kalendář F1 má příští rok čítat rekordních 24 závodů, z toho čtyři na Středním východě (GP Bahrajnu, Saudské Arábie, Kataru a Abú Zabí), kde panují i po západu slunce vysoké teploty, jak jsme to viděli poslední víkend na okruhu v Losailu nedaleko Dauhá.

Piloti Velkou cenu Kataru označili za tu nejnáročnější v sezóně, po dojezdu do cíle byli zničeni: Oscar Piastri si musel lehnout na podlahu před tím, než odešel na pódium, Esteban Ocon zvracel po 16 kolech, Lance Stroll během závod málem upadl do bezvědomí a Logan Sargeant musel kvůli nevolnosti odstoupit, přestože jeho vůz byl v pořádku.

FIA dokonce zahájila analýzu závodění za extrémních teplot, aby zajistila bezpečnost pilotů a podle šéfa Aston Martinu Mika Kracka Formule 1 "není daleko od používání klimatizace" poté, co si jejich hvězda Fernando Alonso před jednou ze zastávek v boxech stěžoval na příliš horkou sedačku a žádal o okamžité řešení jako například polití vodou.

"Pracujeme na tom. Fernando to už několikrát hlásil. Není to tak, že bychom nic nedělali, protože k tomu došlo už v Singapuru, který byl podle nás mnohem lepší. Tady jsme ale měli očividně další nadílku extrémních podmínek. Myslím, že nejsme daleko od klimatizování," popisuje Krack.

Problémy pilotů způsobují vysoké teploty v kokpitu, které značně převyšovaly ty okolní, jež v Losailu dosahovaly 32 °C. Proč je v kokpitu o tolik více než na okolním vzduchu?

Nejde jen o pohonnou jednotku hned za zády: "Máte kolem se vedení hydrauliky, řídicí jednotky. Všechno to se zahřívá. Snažíte se sedačku od toho izolovat, ale zároveň nechcete mít žádné aktivní chlazení, protože jde zkrátka o hmotnost," vysvětluje šéf Aston Martinu, který hledá řešení těchto potíží - a mezi ně řadí i zmíněnou klimatizaci.

Vytisknout

Diskuze: Klimatizace ve voze F1? Po potížích Alonsa v Kataru na ní pracujeme, prozrazuje Aston Martin

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 16, poslední 16.10.2023 18:15 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 16 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Carlos Sainz se v druhém tréninku dostal do TOP5 (ilustrační foto)

GP BELGIE: V druhém tréninku McLareny vrací úder

Alpine opouští po roce další šéf

Bruno Famin končí v Alpine, Ocon už má nové angažmá

Esteban Ocon se v prvním tréninku svezl pouze v jediném instalačním kole

GP BELGIE - v prvním tréninku s převahou vítězí Verstappen, překvapil Albon

Lewis Hamilton po úspěšné Velké ceně Maďarska

Hamilton Verstappenovi řekl, jak se má mistr světa chovat. Zápis komisařů o kolizi ho šokoval

Mattia Binotto do roku 2022 šéfoval Ferrari

Binotto znovu na scéně, stává se šéfem F1 projektu Audi. Seidl končí

Oscar Piastri a Lando Norris slaví po závodě v Maďarsku

FOTO: Double McLarenu v Maďarsku, bronzový Hamilton a tápající Red Bull

Max Verstappen

"Nemám se za co omlouvat! Tohle byla poslední kapka," varuje naštvaný Verstappen. Komisaře by nechal vyšetřit + VIDEO

Tým Mclaren působí navenek jako pohodový tým. Ale bude si muset poněkud uspořádat poměry

Přepis radiokomunikace týmu McLaren v závěru GP Maďarska

Nakolik myslel Lando Norris své prohlášení upřímně? (Ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po GP Maďarska: Vítězové se plácají po zádech, týmy ze suterénu loví optimismus

Oscar Piastri je dalším jménem ve Zlaté knize vítězů F1, ovšem spíš než vybojované získal darované vítězství

GP MAĎARSKA: Vítězná komedie McLarenu, rozzuřený Verstappen, jubilující Hamilton

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Bruno Famin nechce ohrozit priority vlastní stáje

Předběžná smlouva Alpine-Andretti je minulostí. Může to ovlivnit adepta na…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Přepis radiokomunikace týmu McLaren v závěru GP Maďarska

  2. "Nemám se za co omlouvat! Tohle byla poslední kapka," varuje naštvaný Verstappen. Komisaře by nechal vyšetřit + VIDEO

  3. PROHLÁŠENÍ po GP Maďarska: Vítězové se plácají po zádech, týmy ze suterénu loví optimismus

  4. KVALIFIKACE: Další Pérezovo selhání, dvě červené vlajky a triumf McLarenu

  5. PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: McLaren je opatrně spokojen, Alpine si sype popel na hlavu

  6. Binotto znovu na scéně, stává se šéfem F1 projektu Audi. Seidl končí

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud