"Náskok Red Bullu ukazuje, že nová pravidla nejsou tak omezující, jak se čekalo," tvrdí McLaren

Petr Hlawiczka, 18. dubna 2023, 07:00 Google+

Náskok Red Bull na soupeře podle šéfa McLarenu Adnrea Stelly dokládá, že nová pravidla platná od roku 2022 stále poskytují dostatek tvůrčího prostoru konstruktérům a nejsou tak restriktivní, jak někteří původně tvrdili. To, lze s prouděním vzduchu dělat pod monoposty, podle něj nikdo nečekal.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Sergio Pérez s Red Bullem RB19 v GP Saúdské Arábie

Sergio Pérez s Red Bullem RB19 v GP Saúdské Arábie | foto: Red Bull Content Pool

Sdílejte článek

V minulém roce došlo ke změně monopostů, které více spoléhají na přísavný efekt a větší podíl přítlaku generovaného podlahu. Důvodem bylo usnadnit jízdu vozů za sebou v turbulentním vzduchu, zlepšit možnosti pro předjíždění a zpestřit tak závodění.

Pravidla byla zpřísněna, přibylo textu a odstavců ve snaze zamezit šedým zónám a tomu, aby jeden tým všem utekl. Někteří se obávali, že i díky rozpočtovým stropům bude F1 tak vyrovnaná, že se bude spíše podobat specifickým sériím, kde se závodí se stejnými vozy. To se naštěstí ukázalo jako liché.

Podle Stelly pravidla stále poskytují dostatek prostoru pro inovace. I po dvou letech vývoje jsou mezi týmy velké rozdíly a potenciál pro zlepšování je stále velký zejména díky různým směrům při vývoji podlah. Red Bull a Ferrari šli zcela jinou cestou bočnic, Mercedes je loni naopak téměř eliminoval.

img-responsive

Andrea Stella (vlevo) v dobách společného působení s Fernandem Alonsem u Ferrari | foto: Scuderia Ferrari

"Musím přiznat, a myslím, že většina týmů by přiznala totéž, že než se nová generace aut poprvé dotkla vozovky, tak jsme si mysleli, že jsou pravidla dost restriktivní. Ale jakmile jsme se vyrazili na dráhu, tak jsme si uvědomili, že nabízejí spoustu výkonnosti, obzvlášť podlaha," popisuje Stella.

"Přísavný efekt může být z technického hlediska využitý mnohem více, než podle mě kdokoliv ve Formuli 1 očekával. Když se podíváte na úroveň propracovanosti geometrií, zejména částí směřujících k zemi, takže ne příliš viditelných, na složitost průtokového pole a vertikálních struktur, které chcete vytvářet pod autem, tak ty zašly za hranici toho, co pravidla očekávala. Z technického pohledu jde o fantastickou cestu," pokračuje šéf McLarenu.

Detail podlahy letošního Red Bullu RB19, srovnání s loňskou verzí ve vloženém výřezu - nízký tlak pod klapkou urychluje proudění vzduchu, čímž pomáhá zvýšit přítlak generovaný spodní částí vozu

Detail podlahy letošního Red Bullu RB19, srovnání s loňskou verzí ve vloženém výřezu - nízký tlak pod klapkou urychluje proudění vzduchu, čímž pomáhá zvýšit přítlak generovaný spodní částí vozu | zdroj: Giorgio Piola

Tento nečekaný potenciál pro vývoj komplexních podlah podle něj odměňuje ty, kteří učinili správná konstrukční rozhodnutí, jak je vidět na náskoku Red Bullu nad zbytkem pole i v letošní sezóně.

"Z pohledu podívané to znamená, že kdokoliv odvede lepší práci, jako ji momentálně odvádí Red Bull, tak může získat konzistentní konkurenční výhodu nad to, co mohlo být očekáváno. Má to své technické příčiny, proč tomu tak je, a nakonec jde odměnu pro ty, kdo odvádějí lepší práci než ostatní," uzavírá Stella.

Vytisknout

Diskuze: "Náskok Red Bullu ukazuje, že nová pravidla nejsou tak omezující, jak se čekalo," tvrdí McLaren

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Carlos Sainz se v druhém tréninku dostal do TOP5 (ilustrační foto)

GP BELGIE: V druhém tréninku McLareny vrací úder

Alpine opouští po roce další šéf

Bruno Famin končí v Alpine, Ocon už má nové angažmá

Esteban Ocon se v prvním tréninku svezl pouze v jediném instalačním kole

GP BELGIE - v prvním tréninku s převahou vítězí Verstappen, překvapil Albon

Lewis Hamilton po úspěšné Velké ceně Maďarska

Hamilton Verstappenovi řekl, jak se má mistr světa chovat. Zápis komisařů o kolizi ho šokoval

Mattia Binotto do roku 2022 šéfoval Ferrari

Binotto znovu na scéně, stává se šéfem F1 projektu Audi. Seidl končí

Oscar Piastri a Lando Norris slaví po závodě v Maďarsku

FOTO: Double McLarenu v Maďarsku, bronzový Hamilton a tápající Red Bull

Max Verstappen

"Nemám se za co omlouvat! Tohle byla poslední kapka," varuje naštvaný Verstappen. Komisaře by nechal vyšetřit + VIDEO

Tým Mclaren působí navenek jako pohodový tým. Ale bude si muset poněkud uspořádat poměry

Přepis radiokomunikace týmu McLaren v závěru GP Maďarska

Nakolik myslel Lando Norris své prohlášení upřímně? (Ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po GP Maďarska: Vítězové se plácají po zádech, týmy ze suterénu loví optimismus

Oscar Piastri je dalším jménem ve Zlaté knize vítězů F1, ovšem spíš než vybojované získal darované vítězství

GP MAĎARSKA: Vítězná komedie McLarenu, rozzuřený Verstappen, jubilující Hamilton

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Nelson Piquet se svým tehdejším týmovým kolegou Fernandem Alonsem

Piquet jr. otevřeně o havárii v Singapuru: "Briatore mě vydíral, Massu jsem…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Přepis radiokomunikace týmu McLaren v závěru GP Maďarska

  2. "Nemám se za co omlouvat! Tohle byla poslední kapka," varuje naštvaný Verstappen. Komisaře by nechal vyšetřit + VIDEO

  3. PROHLÁŠENÍ po GP Maďarska: Vítězové se plácají po zádech, týmy ze suterénu loví optimismus

  4. KVALIFIKACE: Další Pérezovo selhání, dvě červené vlajky a triumf McLarenu

  5. PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: McLaren je opatrně spokojen, Alpine si sype popel na hlavu

  6. Binotto znovu na scéně, stává se šéfem F1 projektu Audi. Seidl končí

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud