Zbavit se aerodynamických tunelů kvůli snížování nákladů není podle Haasu moc chytré

Petr Hlawiczka, 16. ledna 2023, 06:30 Google+

Haasu se nezamlouvá snaha Formule 1 omezovat vývoj v aerodynamických tunelech s úplným zákazem v roce 2030 kvůli snižování nákladů. Podle jeho aerodynamického ředitele Arrona Melvina to jde proti duchu královské disciplíny motorsportu.

Počet komentářů:  8 komentářů (Poslední 19.01. 11:57) Napište svůj názor
Aerodynamický tunel Toyoty

Aerodynamický tunel Toyoty | foto: Toyota Motorsport GmbH

Sdílejte článek

Jednou z klíčových věcí, které bude Formule 1 kvůli svým environmentálním závazkům a snaze snižovat náklady řešit na nejbližších jednáních jednáních, je to, zda se týmy budou moci do roku 2030 obejít bez aerodynamických tunelů.

V plánu je i s ohledem na dosažení uhlíkové neutrality přechod výlučně na počítačové simulace (CFD) pro vývoj monopostů. Tento nápad zatím podporuje 8 z 10 týmů, které v současnosti své vozy navrhují pomocí obou prostředků. V letech 2010 vstoupila do F1 stáj Virgin Racing spoléhající pouze na CFD, nebyla však konkurenceschopná a po dvou letech skončila.

McLaren a Aston Martin však v posledních letech investují spoustu peněz do nových aerodynamických tunelů, pomoci nichž chtějí vylepšit své vozy i konkurenceschopnost v šampionátu.

img-responsive

CFD simulace Aston Martinu | foto: Aston Martin

Před přechodem pouze na CFD varují i některé další osobnosti z padoku. Své obavy shrnuje například šéf aerodynamiky Haasu slovy: "Pravidla se budou muset změnit, abychom mohli být tak důkladní jako nyní. Auto jsou do detailů vybroušená, díky tomu dost získáváme v časech na kolo."

"Existují rychlé závodní vozy, které tráví velmi málo času při testování v aerodynamických tunelech, ale to se netýká Formule 1. Nesmíme proto zapomenout na to, čím chce série být. Je ale určitě možné postavit bezpečné a rychlé auto bez aerodynamického tunelu," uvádí Melvin.

Provoz aerodynamického tunelu vyjde ročně na 1 milion liber (27 mil. Kč), kdy si to vynásobíte deseti týmy, pak je zřejmé, že jde o vysokou částku. K tomu je navíc třeba připočíst obslužný personál či náklady na výrobu modelů pro testování.

img-responsive

Aerodynamickým tunelům v F1 zvoní hrana | foto: Mercedes AMG F1 Team

I tak by to podle Melvina nebyl moc dobrý krok zcela zakázat vývoj v tunelech: "Nevěřím, že to je chytré, pokud jde o efektivitu nákladů. Je fajn mít pravidla a povzbuzovat nás k tomu, abychom posouvali hranice schopností CFD."

"Měl bych velké pochopení pro změnu vyvážení. Ale odvětví je v testování v aerodynamických tunelech tak dobré - nemusíme ho zakazovat, rozhodně ho ale můžeme omezit na podstatně nižší úroveň investic," navrhuje šéf vývoje aerodynamiky Haasu.

A pokud jde o cíl uhlíkové neutrality do roku 2030, cestou by podle něj mohlo být využívání čisté energie: "Nejefektivnější diskuse o zodpovědnosti vůči životnímu prostředí jsou ty, které jsou úplné a inkluzivní. Neměli bychom si proto vybrat jen aerodynamické tunely, měli bychom hovořit o všech aktivitách našeho odvětví a o našich zdrojích energie. Poměrně snadno lze sáhnout po dekarbonizované energii a být udržitelným sportem."

Aerodynamický vývoj bude vždy hnacím motorem konstruktérů Formule 1. Je však zřejmě, že v budoucnu dojde k velké změně, pokud jde o metody a nástroje, které týmy používají k nalezení těch nejlepších řešení.

Vytisknout

Diskuze: Zbavit se aerodynamických tunelů kvůli snížování nákladů není podle Haasu moc chytré

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 8, poslední 19.01.2023 11:57 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 8 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Ferrari SF-24 Carlose Sainze na startovním roštu

"Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Max Verstappen vyváží Landa Norrise mimo trať

"V takové situaci jsem poprvé." Norris o tom, jak jeho přátelství s Verstappenem ovlivňuje boj o titul

Carlos Sainz stříhá v Maranellu metr

"Zbývající závody s Ferrari nebudou mou poslední šancí na vítězství," věří Sainz mířící k Williamsu

McLaren je jedním z témat našeho ohlédnutí za předposlední částí sezóny

Jednou z mála jistot současné F1 je rekordman Fernando Alonso

Max Verstappen se svou trofejí

Colapinto varován před přestupem k Red Bullu: "Zničí tě!"

Valtteri Bottas v F1 se závoděním brzy skončí

Stake F1 úplně obmění svou jezdeckou sestavu, místo Bottase přichází nováček z Brazílie

Sergio Pérez sezónu za Red Bull podle Helmuta Marka dokončí

Colapinto či Sainz do Red Bullu místo Péreze? Spekulace sílí

George Russell sice dostal pokutu, ale výsledku na trati se netýkala

Poslední rest vyřízen - čtveřice provinilců, která porušila startovní proceduru, zná verdikt

Alex Albon a Williams zažili opravdu krutý závodní víkend (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po závodě: Verstappena uznává i konkurence

Pierre Gasly a Esteban Ocon dokázali téměř nemožné a posunuli Alpine z devátého na šesté místo v Poháru konstruktérů

Ani závod se neobešel bez červené, hrdinský výkon Alpine zastínil Verstappen

  • Pátek

    • 1. Trénink (5:30 - 6:30)
    • 2. Trénink (9:00 - 10:00)
  • Sobota

    • 3. Trénink (5:30 - 6:30)
    • Kvalifikace (9:00)
  • Neděle

    • Závod (7:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Tři francouzští jezdci před závodem ve Francii

Grosjean varuje Alpine před rivalitou Gaslyho a Ocona: Může to skončit zle

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. "Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud