CFD a jeho praktické využití v F1

Petr Hlawiczka, 16. září 2010, 06:45 Google+

V minulém článku jsme si vysvětlili, co si představit pod pojmem CFD a jak funguje. Dnes se dále podíváme na to, jaké mají počítačové simulace další uplatnění ve světě vrcholového motosportu

Počet komentářů:  19 komentářů (Poslední 17.09. 11:54) Napište svůj názor
McLaren

McLaren | foto: McLaren

Sdílejte článek

Návrh aerodynamických komponentů
Stejně jako je CFD (1. díl článku - "Co je to CFD?" najdete zde) velmi efektivním nástrojem pro vizualizaci toku vzduchu kolem monopostu, používá se i přímo pro návrh aerodynamických komponentů. Například při návrhu nového předního křídla, jež je součástí specifického vylepšení aerodynamiky, CFD propočítá nespočet různých optimalizací. K tomu dochází při z velké části automatizovaném procesu, při němž jsou během velmi krátké doby analyzovány stovky různých geometrických návrhů.

Následně je vybrán ten, který nejlépe odpovídá požadovaným aerodynamickým charakteristikám. Výsledný geometrický návrh pak jde do výroby a na testy do aerodynamického tunelu, kde je potřeba ověřit jeho vlastnosti před finální výrobou pro závodní monopost.

Velké změny za krátký čas a menší peníze
Dalším výhody, které CFD nabízí, jsou patrné při velkých změnách v návrhu vozu – jako je například změna rozvoru, kterou prošel Mercedes před závodem v Monaku. Práce ve virtuálním světě CFD umožnila analyzovat velký počet různých rozvorů během pouhých několika dní. To s sebou nese obrovské úspory času i nákladů.

cfd2
Obrázek: MercedesGP

K čemu aerodynamický tunel?
Když je CFD tak mocným nástrojem, proč je vůbec potřeba ještě něco zkoušet v tunelu? Větrné tunely stále tvoří důležitou část procesu vývoje vozu. Krom možnosti navrhovat v nich aerodynamiku totiž poskytují možnost, jak výsledky CFD ověřit v reálu. To zahrnuje srovnání mezi silami a tlaky, které působí na model ve větrném tunelu, s těmi, které jsou vypočítány při CFD simulacích. Cílem je zajistit, aby se výsledky CFD nelišily od reálných podmínek.

Tým Formule 1 Virgin Racing sice letos postavil vůz pouze díky CFD bez jakéhokoliv testování v aerotunelu: k tomu ho však vedly především ekonomické a časové důvody. Za povšimnutí stojí fakt, že v oficiálních výsledcích letošního šampionátu F1 figuruje zatím až na posledním místě.

Nejen pro návrh aerodynamiky
I když je CFD určeno především pro aerodynamický návrh monopostů, může být stejně dobře využito pro jakýkoliv problém týkající se proudu kapalin a vzduchu. Proto se také používá při návrhu komponent, například pro vstupy vzduchu při návrhu motorů, pro simulaci spalování paliva ve válcích a toku výfukových plynů, pro simulaci pohybu benzínu v palivové nádrži během jízdy vozu závodním okruhem či pro analýzy přenosu tepla a teplot uvnitř brzd.

Týmy Formule 1 se v honbě za tisícinami vteřiny zaměřují na pokročilé technologie, mezi něž patří i CFD. Jeho role je již dnes klíčová a s rostoucí složitostí monopostů a výpočetním výkonem bude jeho význam při návrhu vítězného monopostu dále stoupat.

 

Další odkazy:
1. díl: Co je to CFD?
3. díl: CFD - Přesnost, časová náročnost a věci, které nelze modelovat v aero-tunelu

Vytisknout

Diskuze: CFD a jeho praktické využití v F1

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 19, poslední 17.09.2010 11:54 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 19 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Oscar Piastri se podle Ecclestonea stane brzy šampionem

Ecclestone chválí Piastriho: "Do 2 let bude mistrem světa." Sedí přirovnání k Prostovi?

Fernando Alosno

Alonso proti většině: Max by se měl v nadávkách krotit

Carlos Sainz s Ferrari SF-24

Ferrari vyřešilo anomálii a je zpět. V Austinu nasadí poslední letošní vylepšení

U Red Bullu bijí na poplach

Překvapení Verstappen s Markem vedli po Singapuru rozsáhlý hovor kvůli výkonu Norrise

Max Verstappen po úspěšném začátku sezóny odvrací útoky Landa Norrise (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ PO ZÁVODĚ: Před poslední přestávkou hledají týmy i piloti optimismus

Charles Leclerc pod singapurskými světly poněkud napravil pošramocenou reputaci Ferrari (ilustrační foto)

Chybující Norris opět převýšil „zbytek světa“, Ferrari se rehabilitovalo

Guanyu Zhou už má poslední místo na startu téměř předplaceno

Prohlášení po kvalifikaci - většina pilotů se vkládá naděje do zítřejšího závodu

Carlos Sainz jr. zakončil kvalifikaci nejhorším možným způsobem (ilustrační foto)

Zoufalá kvalifikace pro Ferrari, Norris zúročil tréninkovou převahu

Max Verstappen v třetím tréninku poněkud ožil (ilustrační foto)

Ještěr se postaral o červenou vlajku, soupeře smetl Norris

Juki Cunoda si po několika slabších závodech vedl velmi nadějně (ilustrační foto)

Druhý trénink patřil Norrisovi s oběma Ferrari v závěsu, Russell boural

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Button, Jenson

Button o své strategii a poškození vozu v Monze

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Ecclestone chválí Piastriho: "Do 2 let bude mistrem světa." Sedí přirovnání k Prostovi?

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud