Kvalifikace
Nízké teploty v sobotu přispěly tomu, že týmy bojovaly se zahříváním pneumatik - té tvrdší ze dvou nabízených směsí to trvalo až pět kol, než se dostala do provozní teploty, super-měkká směs potřebovala k dosažení teploty 120 °C ideálně dvě kola. Vozy s nejvyšším přítlakem byly odměněny jejich lepší výkonností.
Hamilton se zpočátku trápil s nastavením svého Mercedesu a správným rytmem, v prvních dvou částech na svého týmového kolegu ztrácel (v Q2 až čtyři desetiny). V Q3 se to ale otočilo - Rosberg hodně probrzďoval před první zatáčkou okruhu a lídr šampionátu předvedl výborné kolo, když se oproti Q2 zlepšil skoro o 8 desetin a vyjel si letošní pátou pole position.
Ferrari v přítlaku a zahřívání pneumatik zaostávalo, Vettel se ale dokázal dostat za oba Stříbrné šípy, zatímco se Kimi klasicky trápil - ztratil téměř 6 desetin a na roštu z toho byla šestá příčka. Fin prohrává již 0:6 a od šéfa Maurizia Arrivabeneho dostal jasně najevo, že v sobotu musí zabrat.
Ve velmi dobrém světle se konečně předvedl Red Bull. Renault připravil spolehlivé motory s dobrou ovladatelností, což piloti dokázali přetavit ve 4. a 5. pozici na roštu. Navrch měl opět Ricciardo, jenž po šesti podnicích nad Kvjatem vede 5:1. Daniel byl ale frustrovaný po komunikační chybě, kvůli které měl při nájezdu do svého posledního kola špatnou mapu motoru. Nedostatek výkonu způsobil, že byl jen v první zatáčce o 2 desetiny pomalejší - nebýt toho, porazil by svého bývalého kolegu Vettela s Ferrari.
Force India do Monaka přijela s novými těhlicemi a rozložením brzd, což se odrazilo na lepším chlazení a vyvážení vozu. Pérez toho dokázal využít - a byť měl k dispozici pouze jediné měřené kolo, zajel sedmý nejlepší čas. V Q2 byl o 2 desetiny rychlejší než Hülkenberg, kterému se do finální části postoupit nepodařilo - přesto drží pozitivní bilanci 4:2.
To u Toro Rosso po vydařených trénincích a horší kvalifikaci s vedením nebyla řeč. Franz Tost byl hodně naštvaný, protože očekával minimálně o dvě místa lepší výsledek. Mladíci přesto nepodali špatný výkon, oba postoupili do Q3, kde je dělil nejmenší rozdíl ze všech - pouze 26 tisícin. Navrch měl Sainz, jenž po Monaku vede nad Verstappenem 4:2. Žel po své první jízdě minul signál k převážení vozu, za což jej komisaři vyloučili z kvalifikace.
Mezi nejlepších deset proniknul ještě Maldonado s Lotusem a poprvé se radoval z porážky svého týmového kolegy. Grosjean byl skoro o čtvrt sekundy pomalejší a v Q2 byl prvním nepostupujícím jezdcem.
McLaren se dále zlepšil - do finále sice nepostoupil, ale tým na to rychlost měl. Hondě se podařilo vyladit spolehlivost a mechanikům vyvážení vozu. Buttonovi rychlé kolo překazily žluté vlajky v prvním sektoru poté, co Rosberg předvedl jeden ze svých výjezdů do únikové zóny. Znovu ale zlobila spolehlivost - Alonsovi vypověděla službu pohonná jednotka po prvním zahřívacím kole v Q2, k ostrému pokusu se tak nedostal. V Q1 byl o téměř 3 desetiny pomalejší a prohrává 1:3. Po penalizacích soupeřů startovali z 10. a 13. místa.
Tabulka č. 1 - Porovnání kvalifikačních výkonů
Hodně dozadu se propadl Williams, který měl ambice stát se v sezóně 2015 druhým nejrychlejším týmem a občas Mercedes porazit. Městský okruh ale vozu FW37 vynikajícímu spíše v aerodynamické efektivitě než v přítlaku moc neseděl: Bottas se poroučel hned v první části a Massa se o moc dále nedostal - byl nejpomalejší v Q2.
Ještě hůře jsou na tom Saubery, které s Manorem uzavírají startovní pole. Nasr má nad Ericssonem jasně navrch: předvedl o 4 desetiny rychlejší kolo a vede 4:1, u druhého jmenovaného týmu si suverénně počíná Stevens - 4:0.
Více se o výkonnosti jezdců v kvalifikaci můžete dozvědět v sobotní analýze nejrychlejších sektorů.
Závod
Po obědě vysvitlo nad Monte Carlem slunce, teplota dráhy (37 °C) pomohla zahřívání pneumatik, což přišlo vhod zejména pětici (Alonso, Hülkenberg, Bottas a Manory) startující na měkkých pneumatikách. Očekávaly se jednozastávkové strategie s možností podseknout soupeře v případě, že neujede o více než 1,5 sekundy.
Start se obešel bez potíží, Hamilton stoupal do kopce ke kasinu jako první, o něco hůře startující Rosberg souboj s Vettelem ustál a pozici uhájil, prostoru při brzdění do St. Devote využil Kvjat na úkor Ricciarda. Smolařem byl Massa, který si při souboji s Hülkenbergem poškodil ráfek a přední křídlo.
Němce krásně po vnějšku v Massenet předjel Button, jeho týmový kolega to zkoušel o kousek dál v Mirabeau. Alonso trochu probrzdil a auto mu uklouzlo, čímž poslal Hülkenberga do svodidel. Španěl si za to od komisařů vysloužil pětisekundový trest, nad kterým se po závodě dost podivoval.
V závodě se na tvrdších, o sekundu pomalejších pneumatikách dokázal Jensona držet, toto tempo si ale vybíralo svou daň na jejich životnosti, proto musel do boxů o 3 kola dříve než Brit na super-měkkých. Nakonec svůj McLaren poté co vnitřní čidlo kvůli vysokým teplotám vyplo převodovku. Fernando nedokončil čtvrtý ze šesti závodů.
Tabulka č. 2 - Srovnání výsledků dle nejrychlejšího kola v závodu
Na čele řádil Hamilton, jenž postupně unikal svým pronásledovatelům. V 10. kole měl náskok tři sekundy, pak si musel hlídat teplotu brzd - Mercedes s nimi měl opět potíže, podobně jako v Bahrajnu. Vettel se držel kolem 1,5 sekundy za Rosbergem, tedy v rozmezí potřebném pro podseknutí. Nico byl o tom informován, proto zabral a vypracoval si 2,1 sekundový náskok před zastávkami. Ferrari proto pokus o zisk pozice pomocí dřívější zastávky nevyšel.
Na předjetí přes boxy mohl zapomenout i Rosberg stavějící o kolo později, kdy na Hamiltona ztrácel už 7,5 sekundy. Po zastávce si pomohl Räikkönen, jenž se objevil konečně před Ricciardem na pátém místě za druhým Red Bullem řízeným Kvjatem.
Závod se zdramatizoval pro Verstappena velmi dlouhou zastávkou, při níž se zasekla matice zadního kola a Max se propadl ze šestého na 13. místo. Prostřední stint odjezdil za Bottasem, po druhé zastávce dojel na super-měkkých pneumatikách Grosjeana na tvrdší směsi, nedokázal se ale před něj dostat.
Na začátku 64. kola to zkoušel v DRS zóně, ale Grosjean začal brzdit dříve a Max do něj zezadu naboural. Došlo k ošklivé nehodě (video), kdy ve vysoké rychlosti narazil do TecPro bariéry, naštěstí z auta vystoupil a odešel s lékaři po svých. Tento okamžik přinesl vzrušení a způsobil dramatickou koncovku s "kriminální" chybou stratégů Mercedesu a překvapivý rozuzlením.
Tabulka č. 3 - Srovnání výsledků dle "čistého" průměrného kola v závodu
(bez nájezdů do/výjezdů z boxů a kol za safety carem)
Co se vlastně stalo u Mercedesu? Na boxové zídce chybně vyhodnotili data a povolali Hamiltona do boxů. Obávali se toho, že tam zamíří Ferrari, nasadí super-měkké pneumatiky a po zajetí safety caru si je podá, protože oba jejich pilot v té chvíli byli na značně opotřebované tvrdší směsi, která by po restartu měla potíže se zahříváním.
K chybnému rozhodnutí přispělo několik faktorů: bezprostředně po nehodě komisaři použili virtuální safety car (VSC), tj. opatření, při kterém nesmí piloti v 19 dílčích úsecích překračovat na volantu promítané časy, všichni tedy krouží stejně pomalu a odstupy mezi nimi se nemění. V tomto případě by do boxů zajeli všichni, protože průjezd boxy i s třísekundovou zastávkou by vyšel o 10 sekund rychleji než normální kolo v režimu VSC.
Ředitelství závod po chvíli ale poslalo na dráhu skutečné zpomalovací vozidlo, které si na Lewise počkalo v zatáčce Tabac. Toho zmátlo vyběhnutí mechaniků, které pozoroval na obrazovkách kolem trati - myslel si, že soupeři za ním stavěli. Vědom si toho, v jakém stavu jsou jeho pneumatiky a jak obtížně by do nich dostával teplo, požadoval jejich výměnu. Tým to zpočátku odmítl, pak se ale na poslední chvíli (50 m před nájezdem do boxů) rozhodl jinak.
Mercedes nemohl s reakcí čekat na Ferrari, protože bylo za nimi. Dle propočtů se měl Hamilton vrátit o dvě sekundy před Rosbergem. Jenže algoritmus byl špatný. Inženýři, kteří údajně neměli k dispozici GPS (v Monaku kvůli tunelu a budovám je nepřesné), zřejmě podcenili zdržení za skutečným safety carem, a lídr šampionátu se tak na trať vrátil těsně za Rosbergem a Vettelem, kteří do boxů nejeli. Rozhodující byla pozice na první safety car čáře (SC1).
Liché byly také obavy o to, že by je Vettel na super-měkkých pneumatikách zřejmě předjel, pokud by zůstali kroužit na tvrdých. Jak se ukázalo v koncovce, Rosberg i Vettel je dokázali během jednoho kola zahřát a pak byl Hamilton i přes svou výhodu bezzubý. "Není kde předjet," hlásil naštvaně do rádia.
Graf - Vývoj časů na kolo nejrychlejších osmi pilotů v průběhu závodu
(pro zvětšení klikněte)
"O ten závod jsem přišel, že jo?" tázal se zhroucený Hamilton. Inženýr se ho sice snažil povzbudit tím, že je na čerstvějších měkčích pneumatikách bude mít šanci předjet, jenže pozice na trati je v Monaku vším. Útok se mu nepodařil a lídr šampionátu dojel zklamaný na třetím místě.
Co by se stalo, pokud by se mu podařilo předjet Ferrari a zavěsit se za Rosberga? Napravil by Mercedes svou chybu týmovou režií? "S největší pravděpodobností bychom do toho nezasahovali," odpovídal sportovní ředitel Toto Wolff, jenž také těžko lovil slova.
Zajelo by do boxů Ferrari, pokud by Hamilton zůstal na trati? "Ne," usmíval se Maurizio Arrivabene z Ferrari. "Iňaki Rueda, náš závodní stratég, všem říkal, aby zůstali klidní a abychom zůstali na dráze bez ohledu na to, co Mercedes udělá. Vím, že jsme měli štěstí a že naši soupeři jsou chytří a velmi silní, ale tentokrát jsme je převezli."
Zajímavý tah předvedl po restartu ještě Red Bull. Ricciardo se prodral před Räikkönena, za kontakt v Mirabeau ale nebyl odměněn penalizací jako Alonso. Kvjat mu poté na pokyn týmu uvolnil cestu, aby se na čerstvějších pneumatikách pokusil zaútočit na Hamiltona zaseknutého za Vettelem. Protože se mu to ale nepovedlo, tak svou pozici poslušně vrátil v posledním kole zpět svému ruskému týmovému kolegovi.
Týmoví kolegové dle mistrovských bodů
V celkovém pořadí si nejvíce polepšil Kvjat, jenž díky zisku dvanácti bodů vystřelil o sedm příček vzhůru. O dvě místa výše je po Monaku Pérez a mezi skórující se konečně zapsal Button s McLarenem. O jednu pozici naopak klesli Alonso, Ericsson a Hülkenbergem, o dvě Grosjean se Sainzem a o tři Verstappen. Náskok Hamiltona se na čele zmenšil na 10 bodů.
Odkazy:
- závod + výsledky
- prohlášení týmů
- nejrychlejší kola
- maximální rychlosti
- zastávky v boxech a strategie
Na 400 fotografií z Velké ceny Španělska 2015 včetně možnosti filtrování najdete zde.